با داشتن رژیم غذایی مناسب و استاندارد، تمامی نیاز‌های مادر و جنین تامین و همچنین وزن گیری مطلوب مادر در این دوران را در پی دارد.
کد خبر: ۱۱۲۰۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲ 15 August 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:  تغذیه دوران بارداری و اهمیت استفاده از غذا‌های مناسب دراین دوران، موضوعی است که همیشه ذهن مادر باردار و اطرافیان را درگیر می‌کند. داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل برای همه افراد لازم است، ولی اهمیت موضوع برای مادر باردار دو چندان است.

با داشتن رژیم غذایی مناسب و استاندارد، تمامی نیاز‌های مادر و جنین تامین و همچنین وزن گیری مطلوب مادر در این دوران را در پی دارد.

به منظور پیشگیری از وزن گیری بیش از حد انتظار و بروز مشکلات ناشی از اضافه وزن، توجه به نکات زیر در تغذیه مادرباردار لازم و ضروری است:

با استفاده از میان وعده‌ها در رژیم غذایی، تعداد وعده‌های غذایی افزایش و حجم غذا کم شود.
برنامه غذایی باید منظم باشد و وعده‌های غذایی سر ساعت مشخص مصرف شود.
مصرف مواد قندی مثل قند و شکر و خوراکی‌هایی مانند انواع شیرینی، شکلات، آبنبات، نوشابه ها، شربت و عسل در رژیم غذایی بسیار محدود شود.
از مصرف زیاد نان، برنج و ماکارونی خودداری و از نان‌های تهیه شده از آرد سبوس دار (نان سنگک، نان جو) استفاده شود. (مصرف نان ساندویچی و نان باگت باید محدود شود)
از حبوبات پخته مثل عدس و لوبیا در رژیم غذایی بارداری بیشتر استفاده شود.
از انواع شیر و لبنیات کم چرب استفاده شود.
از گوشت‌های کاملاً لخم و تا حد امکان چربى گرفته شده و مرغ و ماهى بدون پوست استفاده و سعی شود از گوشت قرمز کمتر استفاده شود.
از مصرف فرآورده هاى گوشتى پرچرب مثل سوسیس، کالباس، همبرگر، کله پاچه و مغز در برنامه غذایی خوددارى شود.
میوه‌ها و سبزی‌ها را بیشتر به صورت خام در برنامه غذایی خود بگنجانید، استفاده از انواع سالاد به همراه وعده‌های غذایی توصیه می‌شود.
به جاى آب میوه بهتر است از خود میوه در رژیم غذایی مصرف کنید. آب میوه هاى تازه و طبیعى که در منزل تهیه مى شود، به آب میوه هاى تجارى ارجحیت دارد، آب میوه‌های صنعتی معمولا حاوى مقادیر قابل توجهى شکر است.
از انواع روغن مایع در تغذیه دوران بارداری استفاده گردد.
غذا‌ها را بیشتر به شکل آب پز و بخار پز و یا تنورى تهیه و از مصرف غذا‌های پرچرب و سرخ شده در تغذیه دوران بارداری خودداری شود.
از مصرف انواع سس سالاد، کره، خامه، سرشیر، شیر پرچرب، ماست و پنیرهاى پرچرب در تغذیه بارداری خوددارى گردد.
مصرف دانه هاى روغنى مثل گردو، فندق، بادام، تخمه، پسته و زیتون در برنامه غذایی بارداری محدود شود.
از مصرف غذا‌های کنسرو شده و پر نمک در تغذیه بارداری خودداری کنید. مصرف این غذا‌ها موجب افزایش فشار خون در دوران بارداری می‌گردد.
فعالیت بدنی و تحرک متناسب با دوران بارداری باید در برنامه روزانه مادر باردار گنجانده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار