دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان فارس در تشریح برنامه‌های دهه ولایت و امامت این استان از برگزاری ۱۸ عنوان برنامه شاخص در زمینه دانش‌افزایی و تبیین ولایت طی این ایام در سطح استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۲۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵ 27 June 2023

تابناک فارس به نقل از ایکنا: حجت الاسلام و المسلمین وحید احمدی، دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان فارس با اشاره به اهمیت موضوع پاسداشت دهه امامت و ولایت، گفت: مطابق آیه تبلیغ قرآن کریم که خداوند متعال می‌فرماید اى پیامبر(ص)، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ کن چراکه اگر این کار را نکنی رسالت خود را به سرانجام نرساندی و خداوند تو را حفظ می‌کند؛ بنابراین ابلاغ خلافت امام علی (ع) بعد از پیامبرگرامی اسلام از سوی خداوند تعیین شده است.

وی افزود: وقتی پیامبر (ص) خطبه خود را در روز غدیر و زیر سایه آفتاب با حضور ۱۲۰ هزار نفر بیان می‌کردند و عده‌ای را در پایان دو ساعت خطبه آیه اکمال دین «امروز کافران از دین شما (و بازگشت شما از آن) ناامید شده‌اند، لذا از آنان نترسید و از من بترسید، امروز دین شما را برایتان به کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و دین اسلام را بر شما پسندیدم» از سوی خداوند متعال نازل شد که حضرت محمد (ص) سه بار تکبیر گفتند.

احمدی با بیان اینکه در روز غدیر اعمال ویژه‌ای از سوی مسلمانان انجام شد، گفت: پیامبر دستور داد که کاروان آخرین حج سه روز در غدیر ایستاد و مسلمانان با امام علی (ع) بیعت کردند و تبریک گفتند.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان فارس، سه آیه اول سوره مبارکه معارج را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: شأن نزول این سه آیه نیز حقانیت ولایت امام علی (ع) است و شخصی در مقابل پیامبر (ص) حاضر شد و گفت که هرچه گفتید انجام دادیم و همین مانده بود که داماد خود را جانشین خود قرار بدهی؛ پیامبر در پاسخ فرمودند که این امر خدا بوده و من تنها مجری دستورات الهی بودم.

این کارشناس علوم مذهبی ادامه داد: در روایت آمده که فرد از خدا درخواست کرد که بر روی زمین نباشد و حکومت علی (ع) را نبیند لذا در همان حال سنگی به سر او عصابت کرد و به درک واصل شد بنابراین اهمیت موضوع غدیر و خلافت امام علی (ع) از آیات قرآن کریم کاملا مشخص است.

بنابه گفته دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان فارس، حضرت زهرا (س) دخت پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز در دفاع از امیر المومنین (ع) و حمایت از آن حضرت تا جایی که جان مبارک خودشان را فدا کردند و اولین شهیده راه ولایت شدند.

احمدی اهمیت مسئله ولایت را مورد توجه قرار داد و افزود: در روایات شیعه آمده که اگر کسی شبانه روز کنار خانه خدا شب‌ها را به عبادت سر کند و روز‌ها را روزه بگیرد و از عبادت کمر او خم شود، ابرو‌ها به روی چشم‌ها افتد، اما ولایت امیرالمومنین را نپذیرد، روزه و عبادات برای او نفعی ندارد.

برگزاری ۱۸ عنوان برنامه شاخص در دهه ولایت و امامت در فارس

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ تاکنون در استان فارس بیش از ۱۵ روز زودتر از آغاز دهه امامت و ولایت، برنامه‌های غدیر محور آغاز خواهد شد، گفت: ۱۸ عنوان برنامه شاخص در دهه ولایت و امامت در فارس اجرا می‌شود و دوره‌های عمومی ۸ ساعته و تخصصی سه سطحی ۱۲۰ ساعتی در مباحث غدیر شناسی قبل از شروع دهه امامت با تدریس آیت‌الله محمدپور از مشهد مقدس، آیت‌الله حسینی قزوینی و آیت‌الله ملک حسینی از علمای بنام و اساتید خبره ولایت و امامت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانش‌افزایی و تبیین ولایت محور اصلی برنامه‌های دهه امامت و ولایت است، اظهار کرد: با تلاش استاندار فارس، شورای اداری استان با موضوع این دهه مبارک برگزار و برنامه‌های محتوایی و رویداد‌های میدانی نظیر جشن و فضا سازی و... تبیین شد.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر فارس، فضاسازی، آذین‌بندی و نصب پرچم در میادین اصلی و خیابان‌های شهر‌های استان را مورد توجه قرار داد و گفت: تبلیغات شهری در اولویت قرار دارد و از شب عید قربان تا عید غدیر هر شهرستان در ۱۰ محله ویژه برنامه اجرا می‌کند که در شهر شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی در کنار برپایی جشن در محل بنیاد غدیر استان، در گوشه گوشه شهر مواکب و ایستگاه‌های صلواتی مردمی توسط هیئات و سازمان‌های مردم نهاد برپا خواهد شد.

احمدی تصریح کرد: هر شهرستان فارس یک برنامه جشن محوری برگزار خواهد کرد و در شیراز به همت برخی از سازمان‌ها نظیر سپاه فجر فارس، شهرداری شیراز و... ویژه برنامه در روز ۱۳ تیر همزمان با میلاد امام هادی (ع) مراسم جشن ولایت با پیش بینی ۱۰ هزار شرکت کننده برپا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روز عید غدیر با روز جمعه مصادف شده است، گفت: از ساعت ۱۰ صبح تا اذان ظهر و ایراد خطبه نماز جمعه در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، مراسم جشن برای ابراز شادی روز عید ولایت با مولودی خوانی برپا است.

این مسئول ادامه داد: به همت صدا و سیمای مرکز فارس، ویژه برنامه غدیر پخش زنده مراسم جشن عید هر شب از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳ در شبکه استانی فارس انجام خواهد شد؛ برنامه «امیر بیان» توجه به حکمت‌های نهج‌البلاغه و همچنین برنامه تطبیق نیاز روز و نهج‌البلاغه نیز در رادیو فارس تدوین و تدارک دیده شده که به سمع و نظر مخاطبین رسانه ملی خواهد رسید.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر فارس، اطعام را یکی از موراد مورد سفارش ائمه اطهار (ع) در روز عید غدیر دانست و گفت: سال گذشته حدود ۳۵۰ هزار پرس طعام به همت دوستداران امام علی (ع) در بین نیازمندان و اقشار مختلف جامعه توزیع شد که امسال نیز شاهد پخت ۵۰۰ هزار پرس غذا و اطعام توسط بانیان خیر و محبین خاندان پیامبر صل الله علیه و آله جدای از پخت‌های خانگی و برخی از هیئات خودجوش خواهیم بود.

احمدی از اجرای مسابقات متنوع در راستای اشاعه فرهنگ امامت و غدیر خبر داد و گفت: مسابقه کتابخوانی ویژه دهه امامت، خطبه غدیر، اجرای سوالاتی در فضای مجازی برای تمامی سنین و سلیقه‌ها به همراه اهدای هدایای نفیس شامل کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و مشهد مقدس و... برای برگزیدگان در حال برگزاری است.

وی اضافه کرد: ۲ هزار نسخه از کتاب شرحی بر خطبه غدیر توزیع شده که اکنون ۳۰۰ برنده مسابقه از این کتاب که اکثرا از دانش آموزان هستند، مشخص شدند و در روز ۱۳ تیرماه مصادف با میلاد امام هادی (ع) اختتامیه این مسابقه برگزار می‌شود.

برگزاری همایش بیش از ۱ هزار مبلغان خواهر و برادر، شادپیمایی روز عید غدیر، اعزام مبلغ پر رونق‌تر از سال گذشته، توزیع اقلام فرهنگی نظیر پرچم و کتبه و... از دیگر برنامه‌هایی بود که دهه ولایت برگزار می‌شود و دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر فارس به آن اشاره کرد.

وی تصریح کرد: همایش هزار نفری دهیاران استان فارس برای آشنایی با فرهنگ سازی ولایت و امامت در روز ۱۳ تیرماه به شهر شیراز برگزار می‌شود تا ترویج فرهنگ امامت در مراسم جشن و سرور به نحو شایسته انجام شود.

احمدی در پایان سخنان خود با بیان اینکه مجموعه دولت، مردم و خیران استان فارس پر رونق‌تر از سال‌های قبل آمادگی اجرای برنامه‌های عید الله اکبر را خواهند داشت، گفت: همایش دانش‌افزایی «تربیت مربی غدیر» در حوزه غدیر و امامت برای ۵۰ نفر از فرهنگیان نخبه دارای تصحیلات عالی با همکاری طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش فارس برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار