مدیر کل امور عشایر کرمانشاه از استقرار سالانه 500خانوار عشایری این استان در مناطق قشلاقی دهلران خبرداد.
کد خبر: ۱۱۰۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰ 12 October 2015

مدیر کل امور عشایر کرمانشاه از استقرار سالانه 500خانوار عشایری این استان در مناطق قشلاقی دهلران خبرداد.

به گزارش تابناک ایلام، مصطفی فلاحی روز دوشنبه در حاشیه نشست بررسی مسایل و مشکلات عشایر استان های غرب کشور که در دهلران برگزار شد به ایرنا گفت:این عشایر با جمعیت دامی 75 هزار راسی در فصل قشلاق از مراتع شهرستان مرزی دهلران استفاده می کنند.

وی افزود:کل جمعیت خانواری عشایر این استان 14 هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر 80هزار نفر است.
مدیر کل امور عشایر کرمانشاه وابستگی طایفه ای،معیشت مبتنی بر دام و کوچ نشینی را از ویژگیهای عشایر کوچرو برشمرد و گفت:عشایر هم در عرصه تولید هم در اشتغال و هم در امنیت نقش دارند و رفع مشکلات آنان باید پیوسته مد نظر باشد.
فلاحی بر ضرورت رفع مشکلات آب شرب عشایر و دام های آنان تاکید کرد وافزود: در اختیار گذاشتن چاههای آب مناطق قشلاقی در اختیار امور عشایر برای آبرسانی سیار به عشایر کوچرو یکی از راهکارهای رفع مشکلات آب عشایر است.
وی برضرورت همکاری همه دستگاه ها برای ساماندهی وخدمات رسانی به عشایر تاکید کرد وگفت: با توجه به نقش عشایر در تولید باید توجه به رفع نیازهای اساسی آنها مد نظر باشد تا این قشر زحمت کش بتوانند در زمینه تولید و صنایع دستی به نقش خود بخوبی عمل کنند و بافت جامعه عشایری حفظ شود.
**تعامل بین استانهای همجوار نقش مهمی در حل مشکلات عشایر دارد
معاون امورعشایر استان همدان نیز تعامل بین استان های همچوار را در حل مشکلات جامعه عشایری در همه ابعاد مهم وحائز اهمیت دانست.
حسین محمدی روز دوشنبه در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: تعامل سازنده و بر قرار ارتباط مستمر در زمینه رفع مشکلات عشایر بین استا نهایی که عشایر مشترک دارند نقش مهمی در حل مشکلات و تسریع در خدمات رسانی به عشایر کوچرو دارد.
وی افزود:از سه هزار خانوار جمعیت عشایری استان همدان در فصل قشلاق فقط 473 خانوار آن در مناطق قشلاقی دهلران مستقر و از مراتع این شهرستان مرزی استفاده می کنند.
معاون امورعشایر استان همدان با اشاره به جمعیت 13هزارنفر جامعه عشایری همدان تصریح کرد: توانمند سازی عشایر نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی دارد که باید مد نظر باشد.
محمدی بر لزوم ساماندهی عشایر در حین کوچ،تصویب ایل راه های عشایری و امنیت وبهداشت عشایر تاکید کرد.
وی اظهار داشت: تعامل بین استان های همجوار و ارایه یک سری خدمات اولیه و مورد نیاز به عشایر زمینه را برای رفاه بیشتر عشایر و دلگرمی آنان در امر تولید و حفظ جامعه عشایر خواهد شد که این مهم نیازمند همکاری همه دستگاهها می باشد./پ

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار