اولین همایش تخصصی صنعت مرغداری استان ازسوی بخش خصوصی برگزارشد همایشی که می توانست فاصله ی بخش خصوصی و دولت را کم کرده وباارئه راهکارهای کارشناسی ازهدر رفت منابع وسرمایه های ملی جلوگیری کندامابا عدم حضور مدیران سازمان های دامپزشکی،صنعت معدن تجارت واستانداردبه برنامه ای کلیشه ای تبدیل شد.
کد خبر: ۱۰۸۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷ 08 October 2015

اولین همایش  تخصصی صنعت مرغداری استان ازسوی بخش خصوصی برگزارشد همایشی که می توانست فاصله ی بخش خصوصی و دولت را کم کرده وباارئه راهکارهای کارشناسی ازهدر رفت منابع وسرمایه های ملی جلوگیری کندامابا عدم حضور مدیران سازمان های دامپزشکی،صنعت معدن تجارت واستانداردبه برنامه ای کلیشه ای تبدیل شد.

به گزارش تابناک همدان؛معاون سلامت دامپزشکی استان همدان با تأکید بر اینکه هیچ هورمونی در پرورش مرغ‌ استفاده نمی‌شود، گفت: در هیچ یک از واحدهای مرغداری استان استفاده از هورمون مشاهده نشده است.

امیرحسین مکاری ‌بهار در همایش تولیدکنندگان مرغ گوشتی غرب کشور با تأکید بر راه‌ اندازی چرخه تولید محصولات مرغ در استان اظهار کرد: نتیجه راه ‌اندازی چرخه تولید باعث ارتقای وضعیت مرغداری ‌ها و در نتیجه تقویت مباحث بهداشتی در این زمینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه چرخه تولید سال‌ هاست که در دنیا انجام می‌ شود، ادامه داد: نبود چرخه تولید باعث ضرر به اقتصاد تولید می‌ شود، بنابراین باید در استان راه را برای ایجاد این چرخه فراهم کرد.

معاون سلامت دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از مرغداری ‌ها در حال ضرر دادن هستند، تصریح کرد: تلاطم‌ های بازار مرغ باعث کاهش سود برای مرغداری ‌ها شده و به همین دلیل افراد با سختی ‌های بسیاری در این شغل ماندگار می‌ شوند.

وی بیان کرد: راه ‌اندازی چرخه تولید در صنعت مرغ باعث تقویت بنیه اقتصادی در این صنعت شده، به طوری که خوشبختانه شاهد کاهش ضرر مرغداران هستیم.

مکاری ‌بهار با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما اضافه کرد: در فصل سرما با توجه به استفاده از سیستم‌ های گرمایشی امکان بروز بیماری‌ های طیور افزایش می ‌یابد و مرغداری ‌ها باید تلفات مرغداری ‌ها را در کوتاه ‌ترین زمان از مکان خارج کرده و تحت درمان قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ هورمونی در پرورش مرغ‌ های استان استفاده نمی ‌شود، افزود: در هیچ یک از واحدهای مرغداری استان همدان استفاده از هورمون مشاهده نشده است.

معاون سلامت دامپزشکی استان همدان گفت: اعتماد مصرف ‌کننده، سرمایه تولیدکننده است و این اعتماد در بلند مدت باعث ایجاد سود می ‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در فصل سرما امنیت زیستی رعایت شود، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌ های اشاعه بیماری طیور، کود مرغی است که باید چرخه آلودگی در این مرحله را قطع کرد.

مکاری ‌بهار با اشاره به اهمیت سن کشتار مرغ برای مصرف‌ کننده، اظهار کرد: وزن بالای مرغ باعث کاهش راندمان تولید مرغ شده، چراکه مرغ در سن و وزن مناسب باید کشتار شود.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: صنعت پرورش طیور بعد از نفت دومین منبع درآمدی و سرمایه ‌گذاری در کشور به شمار می‌ رود.

معاون سلامت دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه توان تولید از توان مصرف پیشی گرفته است، تصریح کرد: صنعت پرورش طیور باید از یک اهلیت علمی و فنی برخوردار باشد.


50 درصد مرغ همدان به صورت گرم صادر می‌ شود

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران گوشتی همدان با تاکید بر اینکه مازاد تولید مرغ در همدان صادر می‌شود، گفت: تعاون مرغداران آمادگی لازم برای صادرات مرغ‌ های استاندارد به خارج از کشور را دارد.

مهدی سلطانی گفت: مردم همدان به مصرف مرغ با وزن بالا عادت کرده و این مسئله به یک فرهنگ تبدیل شده است.

وی افزود: مرغ‌ های با وزن بالا ضمن اینکه هزینه تولید بالایی دارد از نظر علمی نیز مواد غذایی لازم را ندارد ولی متاسفانه شاهد هستیم که مردم همدان به مصرف مرغ ‌های با وزن بالا تمایل دارند.

سلطانی با اعلام اینکه باید در زمینه فرهنگ ‌سازی استفاده از مرغ همدان گام‌ های عملی برداشت، عنوان کرد: در این زمینه به دنبال این هستیم تا با همکاری تولیدکنندگان مرغ، فرهنگ ‌سازی لازم را انجام داده و مرغ‌ های با وزن استاندارد را تولید و روانه بازار همدان کنیم.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان مرغ باید به تولید مرغ سایز و استاندارد اقدام کنند، تصریح کرد: تولید مرغ سایز و سورت‌ بندی شده مورد غفلت بخش تولید واقع شده و باید به این مسئله توجه داشت که می‎‌توان نیاز مردم را از این طریق تامین کرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران گوشتی همدان بیان کرد: مرغداران گوشتی همدان، کشتارگاه ‌ها را همکار خود دانسته و با همکاری یکدیگر باید به تولید مناسب و سالم مرغ دست پیدا کنیم.

وی درباره صادرات مرغ از استان همدان به سایر کشورها نیز گفت: در حال حاضر در استان همدان مازاد تولید مرغ وجود دارد که 50 درصد از مرغ گرم و زنده همدان به خارج از استان رفته و توسط سایر استان‌ ها روانه بازار می‌ شود.

سلطانی با اعلام اینکه صادرات باید در دستور کار تولیدکنندگان مرغ همدان قرار گیرد، تصریح کرد: اگر تولیدکنندگان مرغ توان و ظرفیت خود را افزایش داده و مرغ‌ های سایز و استاندارد متناسب با نیاز کشورهای خارجی را تولید کنند به طور قطع می ‌توان به این کشورها مرغ صادر کرد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای خارجی مرغ‌های با استاندارد وزنی و سلامت غذایی خاصی را مصرف می ‌کنند، عنوان کرد: تا زمانی که روند تولید مرغ در همدان براساس استانداردها نباشد نمی ‌توان در راستای صادرات گام‌ های اساسی برداشت.


دولت برای افزایش تولید فضای امن اقتصادی ایجاد کند

رئیس اتاق اصناف همدان گفت: بخش دولتی و حاکمیت باید برای بسترسازی تولید مرغ فضای امن اقتصادی ایجاد کند.

حمیدرضا فرسایی ‌وحید با اشاره به تولید و کاهش هزینه تولیدکنندگان اظهار کرد: بخش بزرگی از جریان تولید مرغ، کاهش هزینه تولیدکنندگان و حمایت از آنها وابسته به حوزه‌ های کار و تأمین اجتماعی، اداره مالیات و دستگاه ‌های اجرایی دیگر است.

وی با تأکید بر اقتصاد مقاومتی به عنوان یک اصل در اقتصاد استان تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی سیاستی است در راستای کاهش تکانه ‌های آسیب‌ های اقتصادی استان و باید این امر را در اقتصاد استان جاری کنیم.

رئیس اتاق اصناف همدان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به عنوان برنامه هشتم توسعه به شمار می‌ رود خاطرنشان کرد: با استفاده از اقتصاد مقاومتی می‌توان به صنعت تولید طیور کمک بسیاری کرد.

وی بیان کرد: تا سال 94 در بازار همدان 10 برند خارج استانی از جمله هما، آذربایجان، سبز طلایی در زمینه مرغ فعالیت داشتند که باعث ایجاد آسیب ‌های جدی در اقتصاد صنعت طیور استان و تولید گوشت مرغ شده بودند.

فرسایی ‌وحید با اشاره به تحقیقات چهار ماهه در زمینه وضعیت کشتارگاه‌ های استان افزود: بعد از این تحقیق دیده شد اگر 50 درصد از شرایط ابتدایی برای کشتارگاه‌ های استان فراهم شود آنها می ‌توانند خود را در بازار همدان مطرح کنند.

وی مطرح شدن مرغ همدان را نیازمند چرخه تولید، توزیع و مصرف دانست و با بیان اینکه تا سال 93 اختلاف قیمت بین مرغ‌ های داخل و خارج استان 2 هزار و 500 تومان بود تأکید کرد: این اختلاف قیمت به دلیل توزیع نامناسب مرغ همدان در بازار و تمایل مردم همدان در استفاده از برند های دیگر مرغ بود.

رئیس اتاق اصناف همدان اضافه کرد: بعد از تحقیق متوجه شدیم مرغ همدان در برند های مرغ هما در داخل همدان توزیع می‌ شود و همین امر باعث فرهنگ‌ سازی در بین مردم شد.

وی تصریح کرد: برای اینکه مرغ همدان بتواند خود را به استانداردهای لازم برساند تفاوت قیمت مرغ داخل با خارج را به 500 تومان رساندیم.

فرسایی ‌وحید خاطرنشان کرد: در حال حاضر مرغ همدان جای خود را در بازار پیدا کرده و تنها مرغی که با مرغ همدان تفاوت قیمت دارد مرغ زریوار است.

وی با تأکید بر وزن مناسب مرغ‌ ها گفت: برای استانداردسازی وزن مرغ‌ های تولیدی نیاز به فرهنگ ‌سازی است تا بتوان با رعایت استانداردهای لازم برند های مرغ همدان نیز حرفی برای گفتن در کشور داشته باشند.

رئیس اتاق اصناف همدان تصریح کرد: بخش دولتی و حاکمیت باید برای بسترسازی تولید، فضای امن اقتصادی ایجاد کنند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار