آجری بر روی آجر نهاده می شود و چون قارچ خانه ویلاهایی به یکباره نمایان می شود که باغات را می بلعند و خاک گرانمایه را نابود می کنند.
کد خبر: ۱۰۸۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱ 11 October 2015
آجری بر روی آجر نهاده می شود و چون قارچ خانه ویلاهایی به یکباره نمایان می شود که باغات را می بلعند و خاک گرانمایه را نابود می کنند.

به گزارش ایرنا؛از سوی دیگر ماشین هایی که با غرش شبانه به حمل ملزومات ساختمانی در حرکتند و می روند تا تخریب کنند میراثی را که برای آیندگان باید به جای گذاشته شود.

باغ شهر همدان که چندی پیش نیز به عنوان شهر سبز از سوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور معرفی شد در حالی در دست ناملایمات قرار گرفته که در لابلای رنگین کمان رنگان رنگ پاییزی در باغات همدان، باغ ویلاهایی به چشم می خورد که محفل انسانهایی است که برای عیش و نوش خود می تازند و می سازند.

ساخت و ساز ویلا در مزارع و باغ ها و سپس هم قلع و قمع آنها، نوش دارویی است که اثر گذار نخواهد بود ، چرا که آن زمین حاصلخیز به ندرت به چرخه تولید و زراعت باز می گردد.

صنعت کشاورزی از بخش های آسیب پذیری است که در صورت عدم حفظ و احیای مناسب، خطر نابودی آن را تهدید می کند؛ خطری که هم اکنون در کمین این صنعت در همدان نشسته است یعنی تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی.

محصول این زمین های حاصل خیز و باغات پرثمر و خوش آب و رنگ، اکنون ساختمان هایی سنگی و سیمانی است که نه تنها از زیبایی طبیعی استان کاسته اند، بلکه آرام آرام می روند تا بخش اعظمی از صنعت تولیدی کشور را به نابودی بکشانند؛ روند مخربی که هر روز بیش از گذشته در حال افزایش است.

باوجود نظارت های زیادی که از سوی مسئولان برای ممانعت از تغییر کاربری اراضی و ساخت خانه باغ و ویلاهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغات در اطراف شهرهای همدان اعمال می شود، این ساخت و سازها همچنان ادامه دارد.

در حالی که چند روز گذشته چندین خانه باغ واقع در مناطق مریانج و حیدره با حکم دادستانی همدان تخریب شد.

در این عملیات تخریب با حضور نماینده دادستانی استان، مدیر امور اراضی استان، مشاوران حقوقی جهاد کشاورزی، نمایندگان شهرداری مریانج و نمایندگان نیروی انتظامی حضور داشتند.

در این عملیات تعداد زیادی از خانه باغ های غیرمجاز و همچنین ده ها دیوارهای دور باغ های غیر مجاز تخریب شد.

گفتنی است نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان نیز شهریورماه گذشته از تخریب باغات در این استان ابراز نگرانی کرده است.

آیت الله غیاث الدین طه محمدی در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان باغات را جزو سرمایه های ملی عنوان کرد و افزود: اصلاح الگوی کشت در وضعیتی که آب شرب مردم با محدودیت مواجه شده امری لازم و اجتناب ناپذیر است.

وی تاکید کرد: ریشه اصلی مشکلات زیست محیطی ناآگاهی جامعه نسبت به این معضلات و روش و راهکارهای کاهش و برطرف کردن آنها است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان ضرورت استفاده از ظرفیت های اجتماعی برای ترویج آموزش های زیست محیطی را یادآور شد و بر ارتباط گیری با روحانیون استان، رسانه ها و متنفذین برای بهره گیری در این زمینه تاکید کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان نیز اعلام کرده است: ایجاد زمینه گرایش به حفظ محیط زیست به دلیل احساس خطر عمومی از عواقب ناهنجار آن، اثرات مثبتی به همراه دارد.

محمدرضا محمدی افزود: رهبری فرزانه انقلاب در 17 اسفند سال گذشته چارچوبهای متقنی برای حفاظت محیط زیست ترسیم و تعیین کردند که همه باید تلاش کنند ساز و کارهای اجرایی این سیاست ها را تبیین و ترویج کرده و از این فرصت برای حفاظت از منابع خدادای و سرمایه های ملی بهره گیرند.

محمدی اضافه کرد: در آموزه های دینی از شکستن شاخه درخت به مثابه شکستن بال فرشتگان تعبیر شده است در صورتی که ما امروز به سادگی نظامات خدادای طبیعت را دچار مشکل می کنیم و با شکار بی رویه حیوانات و تخریب جنگل و مرتع ، شاهد عدم پایبندی به مسوولیت های انسانی و قانونی هستیم.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان این ارتباط گفت: تعداد زیادی از ویلاهایی که در باغات شهر همدان احداث می شود غیر مجاز هستند که از سوی دادستانی احکام تخریب آنها صادر شده است.

رحیم برقی افزود: طی هفته جاری 10 ویلا و چندین دیوارکشی طبق احکام صادره تخریب شده است.

وی بیان کرد: در یک ماه اخیر در چندین نوبت اخطار کتبی و شفاهی به مالکان آنها برای تخریب این باغ ها صادر شده بود.

وی بیان کرد: در آخرین اخطاریه به مالکان اعلام شده بود که وسایل داخل این ویلاها جمع آوری شود که مورد بی توجهی قرار گرفته شد.

وی اضافه کرد: شهروندان از ساخت و ساز در مناطق کشاورزی خودداری کنند چرا که هرگونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ممنوع است و پایانی جز تخریب را در بر نخواهد داشت.

برقی با اشاره به اینکه دیوارکشی باغ ها در راستای ضوابط تغییر کاربری نیست، افزود: دیوارکشی بین باغات مطلقاً منع شده و تغییر کاربری نیز امکان‎پذیر نیست.

وی ساخت خانه کارگری را تنها مجوز ساخت و ساز در باغ ها عنوان کرد و افزود: در سال 89 مصوب شد برای احداث خانه باغ ها در استان، باغداران می توانند با باغ هایی به متراژ یک هزار و 500 متر مربع مساحت، مجوز ایجاد 20 متر بنا خانه کارگری داشته باشند.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: شهرداری شرط صدور مجوز ساخت را در تفکیک سند شش دانگ قرار می دهد که این برای برخی از واحدها با وجود قانون منع تفکیک، امکان پذیر نیست.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: سیاستهای غلط گذشتگان باعث نابودی و تخریب باغات همدان شده است.

حسین قراباغی افزود: متاسفانه گذشتگان به عنوان حمایت و احیای فضای سبز ، باغات همدان از جمله باغ 48 هکتاری را نابود کرده اند.

قراباغی با اشاره به اینکه همدان به عنوان باغ شهر درکشور مطرح بوده است، افزود: در سالیان گذشته باغات همدان از جمله باغ 48 هکتاری که توسط خود مردم اداره و نگهداری می شد به علت بی تدبیری در راستای احیای فضای این باغات تملک شده اما نه تنها در این زمینه اقدامات درستی صورت نگرفته بلکه این امر منجر به از بین رفتن و خشک شدن این فضاهای سبز شده است.

وی با تاکید براینکه گذشتگان باید به شهروندان پاسخگو باشند، اظهار کرد: گسترش فضای سبز باید با تدابیر درست و صحیح پیش برود.

حسین قراباغی استفاده از تجربیات شهرهای موفق در گسترش فضای سبز را ضروری دانست و گفت:بعضی از شهرهای کشور علی رغم اینکه شرایط اقلیمی همدان را نداشته و در منطقه خشکی قرار دارند از لحاظ گسترش و افزایش سرانه فضای سبز از میانگین کشوری هم پیشی گرفته اند و ما نیز باید از اینگونه شهرها الگو بگیریم.

وی اضافه کرد: همچنین بلاتکلیفی مناطق حریم شهری یکی دیگر از مشکلات نابودی فضای سبز همدان است چرا که باغاتی که در حریم شهر قرار دارند به علت قوانین دست وپا گیر در بلاتکلیفی به سر می برند و اقدام به ساخت و سازهای غیر مجاز می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار