معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل کشور بیان کرد: در راستای تأمین و تجهیز زیرساخت‌های ارتباطی تعداد ۷هزار ۲۲۲ روستا از راه‌های آسفالته مناسب برخوردار نیستند که برای روستاهای باقی مانده ۲۷ هزار کیلومتر راه باید ساخته شود و برای تکمیل آن ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم تا در یک پروژه ۷ یا ۸ ساله تکمیل شوند.
کد خبر: ۱۰۵۸۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳ 28 July 2022

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل کشور بیان کرد: در راستای تأمین و تجهیز زیرساخت‌های ارتباطی تعداد ۷هزار ۲۲۲ روستا از راه‌های آسفالته مناسب برخوردار نیستند که برای روستاهای باقی مانده ۲۷ هزار کیلومتر راه باید ساخته شود و برای تکمیل آن ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم تا در یک پروژه ۷ یا ۸ ساله تکمیل شوند.

به گزارش تابناک همدان ، خداداد مقبلی، پیش از ظهر پنجشنبه ششم مرداد ماه در جمع اصحاب رسانه عنوان کرد: تا سال ۹۷ آمار دقیقی از وضعیت راه‌هایی روستایی نداشتیم تا اینکه در سال ۹۸ در ستاد سازمان حمل و نقل جاده‌ای با تلاش همکاران ما تمام اطلاعات مورد نیاز را در قالب اطلس راه‌های روستایی جمع‌آوری کردند که بر این‌ اساس مبنی بر سرشماری سال ۹۵ مشخص شد حدود ۹۷ هزار روستای دارای سکنه در کشور داریم که حدود ۴۰ هزار روستا جمعیتی بالای ۲۰ خانوار دارد.

وی ادامه داد: در راستای تامین و تجهیز زیرساخت‌های ارتباطی تعداد ۷۲۲۲روستا از ۴۰ هزار روستا باقی مانده است که از راه‌های آسفالته مناسب برخوردار نیستند که برای روستاهای باقی مانده ۲۷ هزار کیلومتر راه باید ساخته شود و برای تکمیل آن ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم تا در یک پروژه ۷ یا ۸ ساله تکمیل شوند.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل کشور بیان کرد: سال ۱۴۰۰ برای ساماندهی راه‌های روستایی کشور ۵۰۰۰ میلیارد تحت عنوان جدول ۱_۱۰ مجلس شورای اسلامی مصوب کرده بود همچنین از منابع دفتر محرومیت‌زدایی ریاست جمهور نیز ۱۷۰۰ میلیارد تومان به این بخش تخصیص داده شد که ۶۳۰ پروژه در کشور در حال اجرا است.

مقبلی با بیان اینکه سال گذشته احداث ۱۸۶۰ کیلومتر در حوزه راه‌های روستایی و ۲۱۸۲ کیلومتر روکش آسفالت راه‌های فرعی و روستایی صورت گرفته است، اظهار کرد: مطابق اعلام پلیس راه حدود ۱۱ هزار کیلومتر از حوادث در راه‌های فرعی و روستایی رخ می‌دهد که در این خصوص اقدامتی صورت گرفت است‌، ولی کافی نیست.

وی با بیان اینکه ۴۰ هزار کیلومتر راه روستایی و فرعی نیاز به روکش آسفالت دارند، افزود: ۳۷ هزار راه فرعی داریم‌ و حدود ۱۵ کیلومتر از آن نیاز فوری به ایمن‌سازی‌ دارد اما به دلیل کمبود اعتبار نمی‌توانیم به تعهدات خود عمل‌ کنیم.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل کشور بیان کرد: برای ساخت راه های روستایی حدود ۲۷ هزار کیلومتر سالیانه حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا در یک دوره ۵ ساله بتوانیم انجام بدهیم همچنین از این میزان ۶۰ درصد در مناطق کوهستانی و صعب العبور واقع شده‌اند که هزینه تمام شده احداث راه بسیار بالاتر است و از نظر زمانی نیز زمانبرتر است.

مقبلی با اشاره به ‌وقوع سیل اخیر در استان فارس، عنوان کرد: کار برآورد خسارات به راه‌های روستایی و فرعی هنوز آغاز نشده و کارشناسان هنوز مشغول بازگشایی محورها هستند زیرا جریان سیل هنوز پایان نیافته است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اقدامات صورت گرفته در خصوص مشکلات تردد و ایمن‌سازی محورهای گردشگری گنجنامه و مسیر پرتردد و حادثه‌خیز گردنه اسدآباد، تشریح کرد: ساخت یا دوبانده کردن مسیرهای گردشگری باید توسط استاندار یا نمایندگان استان در مجلس طرح شده و مسیر مورد نظر مورد مطالعه از نظر عدد ترافیک، عدد تصادفات ‌و… مورد بررسی در کمیسیون ماده ۲۳ واقع شده و نهایتا در صورت تایید به شرکت ساخت و زیربنای حمل و نقل کشور محول می‌شود.در راستای ایمن سازی این مسیرها اقدامات بسیار خوبی‌ از جمله تعریض مسیرها، ترمیم روکش آسفالت، تجهیز روشنایی جاده، نصب چراغ مه شکن در دوسال اخیر صورت گرفته که موجب کاهش حوادث این محورها شده است‌

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار