با آغاز کوچ بهاره بزرگترین جامعه عشایری کشور از ۱۵ فروردین، ۱۲ گروه سیار در شهرستان‌های قشلاقی فارس این کوچ را مدیریت می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۳۲۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱ 08 March 2022

تبناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیر کل امور عشایر فارس گفت: یکی از رسالت‌های مهم اداره کل امور عشایر ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان است، که این امر به صورت مستمر از طریق ۱۲ اکیپ سیار مدیریت کوچ تشکیل که دو اکیپ در ستاد استان و مابقی در شهرستان‌های قشلاقی را اندازی می‌شود.
روح الله بهرامی افزود: با توجه به سرد بودن هوا درشهرستان‌های ییلاقی و تقویم کوچ بهاره کوچ که از سوی اداره کل منابع طبیعی تنظیم شده از عشایر خواست تا در این مورد مهم همکاری لازم را با اداره کل امور عشایر فارس و اداره کل منابع طبیعی داشته باشند و تا گرم شدن هوا در مناطق ییلاقی و پشت سرگذاشتن سامانه سرما و بارشی و شرایط پیش رو از کوچ زودهنگام پرهیز کنند.
مدیر کل امور عشایر فارس با بیان اینکه تقویم کوچ بهاره کوچ زمینی از ۱۵ فروردین ماه و کوچ ماشینی از ۲۳ اردیبهشت ماه انجام می‌شود افزود: دامداران عشایر موظف به پلاک کوبی، هویت گذاری دام و تهیه کارت تردد قبل از کوچ هستند و در صورت اجرا نکردن پلاک گذاری دام نیروی انتظامی دام را به عنوان قاچاق تلقی می‌کند.
روح الله بهرامی بیان کرد: عشایر کوچرو به دلیل کمبود بارش و خشکسالی مراتع به تبع جهت علوفه دام در مسیر کوچ دچارمشکلاتی می‌شوند، در این راستا تلاش می‌شود، توسط اتحادیه مرکزی و ۲۳ شرکت تعاونی عشایری از نظر میزان علوفه مورد نیاز برای تعلیف دام و همچنین ارزاق عمومی شامل آرد و سایر کالا‌های اساسی مورد حمایت قرار گیرند.
وی با بیان اینکه علاوه بر آبرسانی حین کوچ که در مسیر اجرا می‌شود افزود: خوشبختانه در چند سال اخیر اقدامات موثری برای بهره مندی عشایر از خدمات بهداشتی صورت گرفته که از جمله این اقدامات تجهیز و راه اندازی کانکس خانه بهداشت سیار عشایری بوده که در حین کوچ نیز به عشایر کوچ رو خدمات ارائه می‌دهد.

برچسب ها: کوچ ، کوچ بهاره ، عشایر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار