کد خبر: ۱۰۳۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹ 02 March 2022
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: بعد از بروز سیلاب سال ۱۳۹۸ نسبت به لایروبی و پاکسازی حدود ۱۴۵ کیلومتر از رودخانه‌های دارای شرایط خاص و با اولویت در استان همدان اقدام و در این زمینه گام‌های مناسبی در سطح استان برداشته شد.

به گزارش  تابناک همدان،  داود شاهسوند با بیان اینکه استان همدان با وسعت بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع شامل رودخانه‌های دائمی و فصلی متعددی است، عنوان کرد: مجموع طول رودخانه‌های اصلی در بازه‌های اصلی این استان حدود یک هزار و ۱۰۰ و در مجموع طول اعم از دائمی و فصلی آن در حدود سه هزار کیلومتر است.

وی ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای همدان هرساله، لایروبی، ساماندهی و دیواره سازی رودخانه‌ها را با توجه به شرایط بودجه و تخصیص اعتبارات در پیش گرفته و مبالغی جهت این اقدامات از محل اعتبارات استانی و ملی بدین منظور اختصاص می‌دهد.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان تصریح کرد: به موجب ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب "بستر انهار طبیعی و کانال‌های عمومی و رودخانه‌ها اعم از این که آب دائم یا فصلی داشته باشند و مسیل‌ها و بستر مرداب‌ها و برکه‌های طبیعی در اختیار حکومت است. " همچنین به موجب تبصره ۱ همین ماده "تعیین پهنای بستر و حریم آن در مورد هر رودخانه و نهر طبیعی و مسیل و مرداب و برکه طبیعی در هر محل با توجه به آمار هیدرولوژی رودخانه‌ها و انهار و داغاب در بستر طبیعی آن‌ها بدون رعایت اثر ساختمان تأسیسات آبی با وزارت نیرو است. " این شرکت علیرغم کمبود اعتبارات مورد نیاز، در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی در زمینه انجام مطالعات تعیین بستر و حریم و آزادسازی و بازگشایی رودخانه‌ها به انجام رسانده است.

شاهسوند تصریح کرد: از جمله اهداف مدنظر در این زمینه می‌توان به برداشت موانع موجود در مسیر جریان آب در رودخانه‌ها و جلوگیری از تجاوز به حریم بستر رودخانه، جلوگیری از وقوع خطر سیلاب، کاهش تلفات جانی، کاهش تخریب احتمالی به ویژه منازل مسکونی روستا‌ها و شهر‌ها وغیره اشاره کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان در پایان عنوان کرد: بعد از بروز سیلاب سال ۱۳۹۸ نسبت به لایروبی و پاکسازی حدود ۱۴۵ کیلومتر از رودخانه‌های دارای شرایط خاص و با اولویت در استان همدان اقدام و در این زمینه گام‌های مناسبی در سطح استان برداشته شد.

منبع: روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار