کد خبر: ۱۰۳۱۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵ 27 February 2022
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از اجرای" پویش ملی خانه تکانی و مدیریت مصرف آب" دراین استان خبر داد.

به گزارش تابناک همدان از روابط عمومی آبفای استان همدان، فرهاد بختیاری فر ضمن اشاره به اهمیت آیین خانه تکانی در فرهنگ ایرانی گفت: این سنت، حرکتی جمعی در ساختار خانواده است که بدون شک الگو‌های رفتاری و مدیریتی آن توسط مادران و زنان شکل می‌گیرد.


وی با بیان اینکه زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند که بر کل دیگر اثر گذاری دارند اظهار داشت: با توجه به اینکه سنت خانه تکانی از رسوم دیرینه ایرانیان است و زنان در این مهم نقش اثرگذاری دارند لذا الگوی رفتاری زنان در نهاد خانواده می‌تواند اصلاح الگوی مصرف جمعی را سبب شود.
 
مدیر عامل آبفای استان همدان با بیان اینکه ایران از جمله مناطق خشک و نیمه خشک دنیا با بارش کمتر از یک سوم متوسط جهانی است که با محدودیت یا فقدان تامین آب مواجه می‌باشد، گفت: در راستای مدیریت مصرف آب، برگزاری" #پویشملیخانهتکانیومدیریتمصرف_آب " با همکاری شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور، شرکت آب وفاضلاب استان همدان و خانه محیط زیست کشور در دستور کار قرار گرفت. 

وی هدف از اجرای پویش مذکور را ترویج فرهنگ مصرف بهینه 
آب در طول سال، به ویژه ایام پایانی سال عنوان و در خواست کرد: ضروری است شهروندان در شستشوی وسایل و خانه تکانی‌های خود از مصرف بی رویه آب خودداری کرده و از شرکت‌های خدماتی برای این موضوع کمک بگیرند. 

وی همچنین برآسیب‌ها و مخاطرات ناشی از مصرف بی رویه آب در خانه تکانی‌های نوروزی تاکید وبیان کرد: تغییر الگوی رفتاری زنان خانه دار در هنگام نظافت منازل، ترویج فرهنگ استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب و مدیریت بهنگام مصرف از دیگر اهداف" پویش ملی خانه تکانی و مدیریت مصرف آب" می‌باشد. 

فرهاد بختیاری فر در ادامه توضیح داد: توجه به ضرورت شستشو، راهکار‌ها و ابزار‌های آن و تهیه برنامه شستشواز موارد یاد شده در این پویش می‌باشد.

وی همچنین با بیان اینکه امروزه در راستای ارتقاء بهداشت فردی و محیطی و همچنین پیشگیری از بروز بیماری‌ها در منازل، استفاده ازانواع مواد شوینده شیمیایی افزایش یافته است عنوان کرد: بر اساس موارد طرح شده در پویش ملی"خانه تکانی ومدیریت مصرف آب"؛ عدم اختلاط شوینده‌های شیمیایی با یکدیگر، استفاده اندک از مواد شیمیایی وعدم بهره گیری ازشویند‌های شیمیایی صنعتی در مصارف خانگی از جمله توصیه‌های ارائه شده در این پویش می‌باشد. 

وی در نهایت خاطرنشان کرد: آب از جمله منابع حائز اهمیتی است که نگهداری از آن نیازمند توجه همگانی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار