کد خبر: ۱۰۱۷۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰ 22 December 2021
 یک داروساز و استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تبعات حذف دلار ۴۲۰۰ از بودجه سال آینده از سبد دارویی می‌گوید: مسلما تغییر قیمت را وارد کننده تقبل نخواهد کرد و فشار روی خریداران و مصرف کنندگان دارو‌ها که دارو‌های ضروری هم هست وارد خواهد شد بنابراین دولت باید یارانه‌ای مشخص را برای این مساله در نظر بگیرد وگرنه نه تولید کننده داخلی و نه وارد کننده توان این کار را خواهد داشت که مثلا بتواند مابالتفاوت را جبران کند مگراینکه یارانه جداگانه دولت در نظر بگیرد.

دکتر غلامرضا امین درباره حذف ارز ۴۲۰۰ از بودجه سال آینده و تبعات آن بر دارو اظهار داشت: مشخص است با ارز ۴۲۰۰ دارو‌های ضروری را وارد می‌کردیم که قرار است با ارز نیمایی یا بالاتر اعمال شود که مسلما تغییر قیمت را وارد کننده که تقبل نخواهد کرد و فشار روی خریداران و مصرف کنندگان دارو‌ها که دارو‌های ضروری هم هست وارد خواهد شد بنابراین دولت باید یارانه‌ای مشخص را برای این مساله در نظر بگیرد وگرنه نه تولید کننده داخلی و نه وارد کننده توان این کار را خواهد داشت که مثلا بتواند مابالتفاوت را جبران کند مگراینکه یارانه جداگانه دولت در نظر بگیرد.

وی در خصوص اینکه آیا مساله حذف ارز ترجیحی فشار مضاعفی را به مردم وارد نمی‌کند و باعث به خطر افتادن جان آن‌ها شود؟ تصریح کرد: مسلما و دولت حتما یک فکری برای این قضیه داشته است که در بودجه در نظر گرفته من فکر می‌کنم یارانه جایگزین حتما دارند.

دکتر امین درباره پیش بینی خود درباره اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ خود باعث ایجاد فشار روانی نمی‌شود؟ گفت: لفظ اینکه حذف بشود یا نشود این را هنوز به مصوبات مجلس نرسیده ایم و مسلما چکش کاری خواهد شد، اما بحث این است که به هر حال فشار روی مصرف کننده خواهد بود و شکی نیست البته نباید فراموش کنیم که قیمت جهانی دارو واقعا بالاست و این موضوع مخصوص کشور ما نیست. شاید ما بایستی در سیستم استفاده از دارو در کشورمان مقداری تجدید نظر کنیم و این همه دارویی که نوشته می‌شود این سیستم باید مقداری تصحیح شود و فرهنگ استفاده کمتر از دارو را در حد بهینه بتوانیم جایگزین کنیم که مقداری فشار را کمتر کنیم.

وی افزود: بایستی هماهنگی کامل انجام شود و شاید این مساله فشار‌هایی را موجب شود که مقداری سیستم استفاده از دارو را تغییر بدهیم. چون در ایران ما هزینه بالایی را باید در تهیه دارو بپردازیم. برای دارو‌های بیماری صعب العلاج و استثنایی موضوع جداگانه‌ای است، ولی در کل همین فشار باعث شود که بر روی تجویز دارو فکر اساسی کنیم چیزی که دنیا هم در آن فکر کرده و به نتایجی رسیده است و ما هم می‌توانیم از این تجارب استفاده کنیم.
 
منبع: شفقنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار