تابناک- شهردار بندرعباس با اعلام خبر پیوستن شهرداری به سامانه ستاد از رشد ۵ برابری فراخوان های این دستگاه و افزایش ۴۰ درصدی قیمت های پایه در مزایدات خبر داد.
کد خبر: ۱۰۱۶۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸ 19 December 2021

به گزارش خبرنگار تابناک از بندرعباس؛ یکی از اصلی ترین معضلات جوامع رو به توسعه و جوامعی که می خواهند حرکت های ضد فساد انجام دهند؛ عدم شفافیت به خصوص در مراودات مالی، مزایده ها و مناقصه ها و پروژه ها و مسائل اقتصادی است؛ در بسیاری از اوقات رانت حاصلِ همین عدم شفافیت ها است در حالی که می توان با نورافکن انداختن و الکترونیکی کردن و همچنین حذف امضاهای طلایی بسیاری از رانت ها را از بین برد.
یکی از زمینه هایی که برای محقق کردن این شفافيت به وجود آمده است سیستم ستاد یا همان سامانه تدارکات الکترونیکی دولت است که راهکاری است برای کاهش فساد در فرآیندهای دستگاه هاب اجرایی؛ با استفاده از این سامانه بسیاری از دخالت های مدیران یا اشخاص در مراودات از بین می رود و شفافیتی که حاصل آن می تواند عدالت باشد ولادت می یابد با استفاده از این سامانه ارائه دهندگان خدمات می توانند برای مشارکت در مناقصات و مزایدات بدون دخیل بودن عوامل انسانی احوالات خود را ثبت کنند.
مناقصات دولتی و سازمانی یکی از بخش هایی است که زد و بندهای بسیاری در آن ها صورت می گیرد؛ گفتگوهای پشت پرده ی بخشی از مسئولین و رد و بدل پول های کثیف گاها موجب می شد فلان پروژه یا فلان امتیاز به فلان شخص، آقازاده یا نورچشمی واگذار شود.
شهرداری ها نیز این قاعده مستثنی نبودند آمار بالای دستگیری اعضای شورای شهر ها و مدیران شهری نشان از این دارد که این حوزه حوزه ای فساد خیز است.
شهرداری بندرعباس طی سال های اخیر یکی از متهمان ردیف اول مسائل غیر شفاف بوده است و انتقادات زیادی در بحث واگذاری برخی پروژه ها به افراد فاقد صلاحیت، عدم شفافیت مالی، عدم شفافیت در آگهی ها و رپرتاژ های خبری، طرح مسائلی مانند اسپانسرینگ انتخاباتی و ... را به خود اختصاص داده است به همین دلیل اعضلی ششمین دوره شورای اسلامی شهر بندرعباس در همان اولین شب آغاز به کارشان با شعار مبارزه با فساد و شفافیت شهردار سابق بندرعباس را که در ماجرای آلونک زن بندرعباسی هم افکار عمومی را جریحه دار کرده بود را برکنار کردند و شهرداری را به دست ارجمند به عنوان سرپرست سپردند تا شهردار جدید بندرعباس با رویکرد شفافیت روی کار بیاید.
حال خبر می رسد که شهرداری بندرعباس نیز به سامانه ستاد یا همان سامانه تدارکات الکترونیکی دولت پیوسته است تا بتواند از این طریق به صیانت از حریم شفافیت و عدالت کمک کند.

مهدی نوبانی شهردار بندرعباس در گفتگو با خبرنگار تابناک در بندرعباس با بیان اینکه شهرداری بندرعباس از تاریخ ۲۵ آبان ماه سال جاری به صورت رسمی به سامانه ستاد پیوسته است گفت: با فعال سازی سامانه ستاد در شهرداری تمام معاملات ، مناقصه ها و مزایده های شهرداری و سازمان های تابعه از طریق این سامانه انجام می شود که طی این مدت یک ماهه اقدام به برگزاری فراخوان ۱۰ مناقصه در سامانه شده است که در پنج مورد آن برنده مشخص و اعلام شده و پنج مورد دیگر نیز با توجه به تاریخ بازگشایی پاکات در روزهای آینده برنده ی آن مشخص خواهد شد و جمع کل اعتبارات این ۱۰ مناقصه حدود ۱۰۵ میلیارد تومان می باشد .
وی اظهارداشت : در این ۱۰ مناقصه ۱۴۳ شخص حقیقی و حقوقی به سایت مراجعه و اسناد مناقصه دریافت نمودند که تقریبا نسبت به گذشته مخاطبان شرکت در مناقصه ۵ برابر شده است و  افزایش مخاطب با توجه به اطلاع رسانی در سامانه ستاد ، رسانه های مکتوب و همچنین درگاه الکترونیکی شهرداری ( سایت شهرداری بندرعباس) محقق شده است .
نوبانی بیان کرد : طی این مدت ۶ مورد مزایده اجاره مکان های واقع در بوستان های سطح شهر برگزار که ۴ مورد برنده آن نیز مشخص شده است و ۴۰ درصد قیمت پیشنهادی نسبت به قیمت پایه افزایش داشته است.
شهردار بندرعباس خاطرنشان کرد: شفافیت یکی شعارهای اصلی ما در دوره جدید مدیریت شهرداری بندرعباس است و با تمام توان برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد.
به گزارش تابناک؛ سامانه تدارکات الکترونیکی دولت یا سامانه ستاد، بر اساس مواد و محتواهای قانونی همانند ماده 50 قانون احکام دائمی توسعه کشور، ماده 9 برنامه توسعه ششم، تبصره 5 ماده 169 قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و مصوبه‌های هیئت دولت شکل گرفته است. در این بازار الکترونیکی معاملاتی، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصات و سایر قوانین مالی و معاملاتی بخش عمومی با رعایت قانون تجارت الکترونیکی و قانون برگزاری مناقصات، معاملات خود را در این بستر انجام می‌دهند.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار