معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: قرارداد‌های مربوط به تعیین حدود بستر و حریم بالغ بر یک هزار و ۴۳۳ کیلومتر از رودخانه‌های استان منعقد و فرآیند مطالعات آغاز شده که از این میزان، مطالعات ۵۹۵ کیلومتر از رودخانه‌ها به پایان رسیده و مصوب شده است.
کد خبر: ۱۰۱۰۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳ 18 November 2021

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: قرارداد‌های مربوط به تعیین حدود بستر و حریم بالغ بر یک هزار و ۴۳۳ کیلومتر از رودخانه‌های استان منعقد و فرآیند مطالعات آغاز شده که از این میزان، مطالعات ۵۹۵ کیلومتر از رودخانه‌ها به پایان رسیده و مصوب شده است.


به گزارش تابناک همدان، داود شاهسوند؛ معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان مطرح کرد: استان همدان با وسعت بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع شامل رودخانه‌های دائمی و فصلی متعددی است که مجموع طول رودخانه‌های اصلی در بازه‌های اصلی حدود یک هزار و ۱۰۰ و در مجموع طول اعم از دائمی و فصلی آن در حدود سه هزار کیلومتر است.

وی با بیان اینکه به موجب ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب "بستر انهار طبیعی و کانال‌های عمومی و رودخانه‌ها اعم از این که آب دائم یا فصلی داشته باشند و مسیل‌ها و بستر مرداب‌ها و برکه‌های طبیعی در اختیار حکومت جمهوری اسلامی ایران است. "، عنوان کرد: همچنین به موجب تبصره ۱ همین ماده "تعیین پهنای بستر و حریم آن در مورد هر رودخانه و نهر طبیعی و مسیل و مرداب و برکه طبیعی در هر محل با توجه به آمار هیدرولوژی رودخانه‌ها و انهار و داغاب در بستر طبیعی آن‌ها بدون رعایت اثر ساختمان تأسیسات آبی با وزارت نیرو است. ".

شاهسوند با تصریح بر این موضوع مطرح کرد: رویکرد‌های اصلی شرکت آب منطقه‌ای در موضوع رودخانه‌ها در سه بخش انجام مطالعات سراسری به منظور تعیین دقیق حدود بستر و حریم رودخانه ها، نشانه گذاری محدوده رودخانه و نهایتاً لایروبی و آزادسازی است.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان با تاکید بر اینکه علیرغم کمبود اعتبارات مورد نیاز، در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی در زمینه انجام مطالعات تعیین بستر و حریم و نیز آزادسازی و بازگشایی رودخانه‌ها توسط شرکت آب منطقه‌ای صورت پذیرفته است، گفت: در این خصوص در مجموع، قرارداد‌های مربوط به تعیین حدود بستر و حریم بالغ بر یک هزار و ۴۳۳ کیلومتر از رودخانه‌های استان منعقد و فرآیند مطالعات آغاز شده که از این میزان، مطالعات ۵۹۵ کیلومتر از رودخانه‌ها به پایان رسیده و مصوب شده است.

شاهسوند با اشاره به اینکه مطالعات مربوط به ۸۳۸ کیلومتر از رودخانه‌ها نیز در دست انجام است، مطرح کرد: به منظور آگاهی عمومی در جهت عدم دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه‌های استان، نشانه گذاری در محدوده رودخانه‌ها است.

وی ادامه داد: در این راستا رودخانه شور کبودراهنگ به طول بازه ٦٠ کیلومتر و همچنین ٨٠ کیلومتر از رودخانه‌های صالح آباد، بهادربیک، خرمرود و شهاب رپرگذاری انجام شده است.

شاهسوند با اشاره به اینکه عملیات رپرگذاری ١٠٠ کیلومتر از رودخانه حرم آباد در شهرستان‌های ملایر و نهاوند و ١٥ کیلومتر از رودخانه قلقلرود شهرستان تویسرکان نیز در حال انجام است، خاطرنشان کرد: ۳۰ کیلومتر دیگر شامل ۱۵ کیلومتر از رودخانه سیاه کمر در شهرستان همدان و ۱۵ کیلومتر دیگر از رودخانه قلقلرود در شهرستان تویسرکان نیز در دست اقدام است.

وی با بیان این موضوع اضافه کرد: لایروبی، ساماندهی و دیواره سازی رودخانه‌ها در اراضی خارج از محدوده شهر‌ها و روستا‌ها از جمله شرح خدمات شرکت آب منطقه‌ای همدان است که در صورت اختصاص اعتبارات اقدام لازم به عمل می‌آید.

شاهسوند با بیان اینکه پس از بروز سیلاب سال ۹۸ و تخصیص اعتبارات لازم، حدود ۱۴۸ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی و مسیر‌ها بازگشایی شد، گفت: خوشبختانه این موضوع باعث شد در بارش‌های سال ۹۹ مشکل خاصی در آبگذری رودخانه‌های استان حادث نشود.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان در پایان، تصریح کرد: به دلیل فعال بودن رودخانه‌ها و آورد رسوبی لازم است تا هر ساله اعتبارات مناسب اختصاص یابد.

منبع: روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار