بررسی تعطیلی تاناکورا
با دستور شعبه 10 دادگاه حقوقی ارومیه بعد از احراز مالکیت محل بازار تاناکورا به دکتر طبیبی،بزرگترین بازار لباس و اجناس دست دوم کشور در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵ 03 March 2015
به گزارش تابناک ارومیه،قاچاق و ورود غیر مجاز کالا به کشور طبق مصوبات مجلس ممنوع بوده و قانون گذار جرایمی را برای آن درنظر گرفته است. اما بدتر از قاچاق کالا ،قاچاق البسه و لوازم دست دوم کشورهای اروپایی به ایران بود.

اولین بار که فروش البسه دست دوم در ارومیه شروع شد.برخی از شهروندان حتی از طبقه مرفه نیز از آن استقبال کردند.

جاهای مختلفی از شهر اقدام به فروش این کالای دست دوم کردند که در نهایت منطقه ایی در خارج از شهر به نام تاناکورا ،- برگرفته از سریال اوشین - شکل گرفت.

این بازار با 200 دهنه مغازه در حال فعالیت بود.این یعنی بیش از 200 خانواده از محل درآمد این بازار گذران زندگی میکنند.

این مرکز فروش مشتریان زیادی از طبقات مختلف جامعه داشت.حتی محلی برای گشت و گذار شهروندان شده بود.

تاناکورا با گسترش و سر وسامان یافتن رسما بازار فروش البسه ،کفش و اسباب بازی دست دوم گردید.قبح خرید لباس و کفش دست دوم در بین مردم از بین رفته بود.خیلی ها خوشحال از شانسی که داشتند و توانسته بودند لباس خوبی پیدا کنند به همدیگر توصیه میکردند که سری به این بازار بزنند.

صرف نظر از برخی مشتریان پولدار،این مکان محلی برای مشتریان کم بضاعت بود.مشتریانی که از یافتن لباسهای مورد نظرشان در مغازه های شهر ناامید شده بودند ،با خیال راحت به این مکان سر میزدند و هر آنچه میخواستند کم وبیش پیدا میکردند.

در سالهای اخیر این بازار نیز کالاهای گران قیمت برای فروش عرضه میکرد.کاپشنهای چرم اصل باقیمتی 500هزار تومانی و یا کفشهایی بالای 200 هزار توان نیز در این غرفه ها عرضه میشد.

اما در این بین موضوعی همواره همه شهروندان را به خود مشغول میکرد و آن از بین رفتن عزت نفس و احساس بدی که از بابت خرید کالای دست دوم خارجیان بود.ما ایرانیها از رفتارهایی که همراه با کسر شان باشد بیزاریم و عادت به کمک گرفتن از دیگران نداریم بیشتر افتخارمان بر کمک کردن به دیگران است و این درد آور بود که اکنون ما البسه دست دوم کشورهای اروپایی را که برای مردم آواره افغانستان وپاکستان و یا سایر کشورهای آفریقایی میفرستادند رابصورت قاچاق در داخل کشور خرید و فروش کنیم.

روی چه مصالحی تاکنون نیز مسئولین نسبت به این موضوع حساسیت های لازم را نشان ندادند جای سوال است.که چرا اجازه دادند تا غرور ملی و شخصیت اجتماعی و بین المللی مردمان ایران زمین با این کارهای سخیف زیر سوال برود.

حال پس از سه دهه فعالیت این مکان،اکنون شخصی با ادعای مالکیت بر زمین مورد استفاده برای تاناکورا،این بازار را به تعطیلی میکشاند و این بازار در آستانه تعطیلی و تخریب کامل قرار دارد.

با دستور شعبه 10 دادگاه حقوقی ارومیه بعد از احراز مالکیت محل بازار تاناکورا به دکتر طبیبی ،بزرگترین بازار لباس و اجناس دست دوم کشور در آستانه تعطیلی قرار گرفت.

گفته می شود دکتر طبیبی یکی شهروندان اقلیت مذهبی ارومیه موفق شده بعد از قریب 15 سال حقانیت مالکیت خود بر زمین های مذکور واقع در خیابان سبلان ارومیه که حکم قلع مغازه های آن ظاهرا مدتهاست صادر شده را از طریق شعبه 10 دادگاه حقوقی ارومیه به اثبات رسانده و آماده تحویل اراضی غصب شده خود باشد.

دادگاه بعد از صدور رای نهایی به نفع مالک اصلی دستور قطع برق این مغازه ها را صادر کرده تا اجرای حکم تخریب این منطقه آغاز گردد.

به همین دلیل نیز امروز صبح نزدیک به 100مغازه دار بازار تاناکورا با تجمع مقابل مجتمع قضایی شهید دستغیب اورمیه به این حکم اعتراض داشتند.

بازار تاناکورا از اواسط دهه 60 با ورود لباس های دسته دوم از مرزهای غربی کشور ابتدا در شهرستان مهاباد و سپس در ارومیه تاسیس شد و متعاقب آن در اغلب نقاط کشور گسترش یافت.

شهر ارومیه دارای بزرگترین بازار از این نوع است که در سالهای اخیر برخوردار از مغازه ها و ویترین های شیک و بازار و راسته های مختلفی است.

این اقدام را باید به فال نیک گرفت و اما مسئولین شهری باید به فکر کسانیکه در این بازار فعالیت میکردند نیز باشند و با ایجاد شغل برای افراد مذکور پرونده تاناکورا را برای همیشه ببندند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار