نماینده قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب با بیان اینکه ۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قصرشیرین در حوزه جغرافیایی این شهرستان با سامانه گرمسیری مشروب می‌شود، گفت: آب و هوای قصرشیرین مستعد هر نوع کشت محصولات کشاورزی است که در سایر نقاط چنین امتیازی نداریم.
کد خبر: ۹۲۷۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰ 27 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، شهریار حیدری در جلسه بررسی مسایل و مشکلات بخش کشارزی قصرشیرین، افزود: وجود منابع آبی و خاک مناسب فرصتی برای توسعه بخش کشاورزی این شهرستان است.

وی اظهار داشت: اراضی کشاورزی که در حوزه سامانه گرمسیری قرار گرفته آماده سرمایه گذاری سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی و همچنین کشاورزی است و آمادگی لازم برای پذیرش سرمایه گذاران را داریم.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: باید با رویکرد جدید و آنالیز مناسب از ظرفیت های قصرشیرین استفاده کنیم و شاهد رشد و توسعه بخش کشاورزی باشیم.

حیدری اضافه کرد: با رونق بخش کشاورزی و تولید می توانیم شاهد صادرات محصولات کشاورزی با وجود ۲ مرزی خسروی و پرویزخان برای صادرات به کشور عراق باشیم.

فرماندار قصرشیرین نیز از احصاء مشکلات کشاورزی قصرشیرین برای کمک به رفع آن ها از طریق نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و پیگیری از طریق وزارت جهاد کشاورزی خبرداد.

مرادعلی تاتار افزود: تمامی مزایای سدهای زاگرس، تنگه حمام و شرفشاه برای قصرشیرین است که این سدها بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه قصرشیرین را مشروب می کند و استفاده از این منابع می تواند به رونق کشاورزی و اشتغال پایدار کمک کند.

وی اظهار داشت: وجود ۳۱ هزار هکتار زمین های کشاورزی و مجتمع باغ چهار هزار هکتاری این شهرستان در منطقه خسروی و وجود مرزهای صادراتی همه ظرفیت هایی است که می تواند قصرشیرین را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهد.

طرح سامانه گرمسیری از طرح‌های کلان کشور است که اجرای آن بیش از ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم استان‌های ایلام و کرمانشاه را زیرپوشش خود قرار می‌دهد.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری، حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان‌های کرمانشاه و ایلام قرار می‌گیرد که طبق گفته مسوولان بزرگترین دستاورد اجرای این طرح بزرگ، آبی کردن ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان‌های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین است.

هم اکنون قصرشیرین ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و محصولات باغی این شهرستان در کشور نمونه است که بخش زیادی از آن نیز قابلیت صادرات دارد.

محصولات تولیدی لیموشیرین، خرما و انگور قصرشیرین به عنوان نوبرانه در کشور سرآمد است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه مرزی، درآمد بسیار خوبی را نیز برای باغداران به همراه دارد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار