به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،فرهاد همتی، با اشاره به روند روبه رشد و قابل توجه صادرات از مرز سومار، اظهار کرد: میزان صادرات این مرز در اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 17 برابر شده است.
وی ادامه داد: همچنین میزان صادرات سال گذشته این مرز نسبت به سال 94 هفت برابر شده و این امر نشان دهنده پتانسیلهای صادراتی خوب این مرز است.
فرماندار شهرستان گیلانغرب پیشبینی کرد: ظرف یک تا دو سال آینده اگر زیرساختهای مرز سومار بهبود یابد، صادرات آن به بیش از یک میلیارد دلار در سال برسد.
همتی مرز سومار را نمونه بارز تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و یادآوری کرد: این مرز فقط بعد صادراتی دارد و واردات از این مرز بسیار محدود است.
وی تاکید کرد: در مدت دو سال فعالیت این مرز، کالا از استانهای مختلف ایران از جمله اصفهان، یزد و ... نیز از مرز سومار صادر شده است.
به گفته این مسئول، تعداد اقلام صادراتی نیز از دو نوع در ابتدای کار به 50 نوع رسیده است.
فرماندار گیلانغرب با اشاره به اینکه پتانسیل مرز سومار فقط به بعد گمرکی و صادرات محدود نمیشود، خاطرنشان کرد: این مرز در زمینه تردد مسافر و پایانه حمل مسافر نیز توجیه دارد.
همتی مهمترین مانعی که اکنون پیش روی این مرز وجود دارد را رسمی نبودن آن دانست و افزود: این امر باعث میشود برای توسعه زیرساختهای مرز سومار اعتبارات ملی نداشته باشیم و منابع قطرهچکانی به این مرز تزریق شود.
وی بیان کرد: اگر سومار که اکنون عمدتا به صورت بازارچه فعالیت دارد به مرز رسمی تبدیشود میتوان ردیفهای ملی برای توسعه زیرساختهای آن جذب کرد.
فرماندار گیلانغرب یادآور شد: خوشبختانه مجموعه مدیریتی استان با جدیت به دنبال رسمی شدن این مرز هستند و امیدواریم مجوز رسمی شدن مرز سومار از هیات دولت گرفته شود.
همتی با بیان اینکه فقط دو سال از عمر مرز سومار میگذرد و این مرز بسیار جوان است، تصریح کرد: زیرساختها و تاسیساتی که برای این مرز در نظر گرفته شده برای این بازه دو ساله قابل قبول است و حتی از برخی بازارچههایی که عمر بیشتری دارند بهتر است.
فرماندار گیلانغرب راه دسترسی را نیز از دیگر مشکلات مرز سومار برشمرد و عنوان کرد: اگر جاده زلهزرد به سومار که البته از قبل وجود داشته، اما نیازمند بهسازی، آسفالت و توسعه است، تکمیل شود راه دسترسی مرز سومار بسیار بهتر خواهد شد.
همتی عنوان کرد: تکمیل و توسعه این جاده که 40 کیلومتر طول دارد، نیازمند 70 میلیارد تومان اعتبار است.
وی افزود: جاده کنونی گیلانغرب به سومار 65 کیلومتر طول دارد و مسیری پر پیچ و خم است که برای تجار و پیلهوران چندان مناسب نیست.
به گفته این مسئول، اگر مرز سومار رسمی شود تامین اعتبار برای این جاده نیز آسانتر خواهد بود.
فرماندار گیلانغرب با بیان اینکه این مرز بسیار امن است و مشکلی در خصوص امنیت هم ندارد، گفت: طرف عراقی هم مشتاقانه پای کار است.