مدیرکل تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: مسیر تجاری‌سازی و کارآفرینی در ایران هنوز مسیر نوپایی است.
کد خبر: ۴۲۵۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۰ 17 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،حسام زند حسامی ، با بیان اینکه مسیر تجاری سازی در کشور مسیر تازه‌‎ای است، گفت: در دهه اول انقلاب عمده دانشگاه‌های کشور آموزش محور بودند و پس از آن پژوهش محور شدند و نسل سوم دانشگاه‌ها  که دانشگاه‌های کارآفرین هستند به تدریج در کشور در حال شکل‌گیری هستند.

وی افزود: این نسل سوم دانشگاه‌هاست که می‎‌تواند مسیر تجاری‌سازی در کشور را رونق دهد و خوشبختانه روند حرکت به این سمت آغاز شده است.

زند حسامی به تاریخچه مصرف‌گرایی در ایران اشاره کرد و افزود: ایران از حدود 250 سال پیش با توجه به حکومت های مستقر در آن از مسیر تجارت و تولید فاصله گرفت و به یک کشور مصرف کننده تبدیل شد.

این مسئول تصریح کرد: صنعت گران در آن زمان تنها متناسب با نیازهای بومی تولیداتی را داشتند و به هیچ عنوان به صادرات محصولات خود و تجاری سازی گسترده آن فکر نمی‌کردند.

وی افزود: متاسفانه این روند تا امروز نیز تا حد زیادی ادامه پیدا کرده، اما در دهه‌های اخیر حرکت هایی به سمت تجاری‌سازی آغاز شده و با حرکت به سمت دانشگاه‌های کارآفرین امید می‌رود این روند رشد و شتاب بیشتری بگیرد.

زند حسامی با بیان اینکه بیشتر تولیدکنندگان کشور از همان ابتدای فعالیت نگاه صادراتی ندارند، گفت: این امر موجب شده تا پس از سالها تولید و گسترش کار، زمانی که محصول آنها به مرحله صادرات می‌رسد متوجه می‌شوند که اصلا کالای آنها باب صادرات نیست.

وی افزود: مشکل کار اینجاست که تولیدکنندگان ما بدون ارزیابی درست و دقیق از بازار صادرات اقدام به تولید می‌کنند، تنها صرف اینکه تولیدی داشته و فروش محلی و یا منطقه‌ای داشته باشند.

زندحسامی فرآیند کارآفرینی در کشور را بسیار جوان دانست و اظهار کرد: آرام آرام کشور به سمتی در حال حرکت است که اکوسیستم کارآفرینی در کشور شکل گیرد.

مدیرکل تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بیشتر حمایت‌های این نهاد فکری و مشاوره‌ای است، گفت: در کنار تسهیلات عمده، تمرکز و تلاش ما بر این است که بتوانیم به صاحبان ایده و شرکت‌های دانش بنیان مشاوره فکری، حقوقی و صادراتی بدهیم، بطوری که آنها بتوانند طرح خود را به مرحله تجاری‌سازی برسانند.

وی افزود: مشخصا در چندسال اخیر 400 طرح تحت حمایت قرار گرفتند تا بتوانند به سمت تجاری سازی حرکت کنند.

زند حسامی تصریح کرد: در این بین طرح‌های ملی متعددی نیز هستند که بنا بر نیاز و اولویت کشور در دستور کار قرار گرفته که حمایت چند میلیارد تومانی از آنها انجام شده است.

مدیرکل تجاری‌سازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان با تقدیر از فعالیت‌های پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه، به زیرساخت‌های مطلوب این مرکز اشاره کرد و افزود: با توجه به زیرساخت های موجود و نیز همتی که در مسئولین پارک کرمانشاه سراغ داریم، این مرکز در سالهای آینده می‌تواند قطب تجاری سازی ایده‌های دانش بنیان باشد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار