معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کرمانشاه خبر داد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه کشت کلزا در مناطق معتدل و سرد از 15 شهریور ماه آغاز می‌شود، گفت: کشاورزان برای افزایش بازدهی گندم و کنترل آفات و علف‌های هرز کلزا بکارند
کد خبر: ۲۸۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷ 24 August 2016
به گزارش تابناک به نقل ازفارس؛سید افشین صفوی با بیان اینکه کشاورزان کلزا بکارند و گندم برداشت کنند، اظهار داشت: کشت کلزا مزایای بسیاری به همراه دارد که از آن جمله می‌توان دفع و کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز مزارع گندم اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه کشاورزان برای افزایش بازدهی گندم، باید کشت کلزا را در تناوب قرار دهند، گفت: زمان کشت کلزا در مناطق معتدل و سرد از 15 شهریور ماه آغاز می‌شود که ضروری است کشاورزان برای کشت پایدار گندم، نسبت به کشت آن اقدام کنند.
به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، برای کشاورزانی که اقدام به کاشت کلزا می‌کنند تا سقف 25 میلیون ریال تسهیلات برای هر هکتار در نظر گرفته شده است.
صفوی به جبران خسارت احتمالی وارد شده به مزارع کلزا نیز اشاره کرد و افزود: برای آسایش خاطر کشاورزان، میزان غرامت را در صورت وارد شدن خسارت به مزارع آبی کلزا از 900 هزار تومن به 1.5 میلیون تومان افزایش دادیم که این رقم در مزارع دیمی 700 هزار تومن است.
این مسؤول با بیان اینکه شرکت‌های خدماتی و کاهش قیمت بذر حمایت‌های خوبی را از کاشت کلزا انجام می‌دهند،گفت: امسال قیمت بذر فرانسوی کلزا از 23 هزار تومان به 18 هزار تومان کاهش یافته است.
وی به خرید یک دستگاه بذرکار «ترازیم» اشاره کرد و افزود: این دستگاه ساخت کشور اتریش است و فقط چهار دستگاه در ایران وجود دارد و که یک دستگاه در زنجان و دو دستگاه دیگر نیز در اردبیل قرار دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هزینه خرید هر دستگاه را 336 میلیون تومان ذکر کرد و افزود: سازمان جهاد کشاورزی بابت خرید هر دستگاه تا 90 میلیون توامان یارانه به متقاضیان پرداخت می‌کند.
وی با بیان اینکه قرار است در شهریور ماه سال‌جاری دو دستگاه دیگر نیز برای استان خریداری شود، بیان کرد: این دستگاه با دقت لیزری قادر است کشت را در هر عمقی که کشاورز بخواهد بکارد و قابلیت کاشت 350 گرم بذر را در هر هکتار ایجاد می‌کند.
صفوی دقت کشت این دستگاه را بالا ذکر کرد و در ادامه داد: این دستگاه بدون شخم تمام عملیات کاشت محصول را انجام می‌دهد و در مرحله اول قرار شده این دستگاه در محدوده سراب نیلوفر کشت کلزا داشته باشد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: 30 دستگاه بذرکار که قابلیت کشت کلزا را داشته باشد به‌صورت نیم بها به کشاورزان متقاضی داده می‌شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار