تابناک گزارش می‌دهد؛
کم کاری‌های سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه موجب از دست رفتن متوالی بناهای تاریخی می‌شود که بیمارستان مسیح اکنون یکی از قربانیان آن است.
کد خبر: ۱۱۶۸۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱ 26 May 2024

خبرگزاری تابناک-گروه استان‌ها-حانیه مرادی‌فر: آغاز ماجرا از جایی بود که بیمارستان مسیح یا مرادیان با قدمت ۹۳ ساله و با سه هزار و ۹۰۰ متر مساحت تنها در یک روز بدون هیچ گونه جنجالی در سکوت توسط مالک این بنا تخریب شد.

این بنا نخستین بار در سال ۱۳۸۲ توسط سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت ملی رسید، در سال ۱۳۸۸ مالک فعلی آن آلفرد پطروسیان آواکیان و همچنین فرزند مالک قبلی (مرادیان) درخواست ساخت بیمارستان جدیدی در این ساختمان را داشتند که با مخالفت علوم پزشکی کرمانشاه مواجه شدند و بنای مورد نظر خود را در ۲ کشور خارجی بنا کردند.

ادعای خلاف واقع سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه از جایی آغاز می‌شود که ادعا می‌کند مالک فعلی بدون خارج کردن بیمارستان مسیح از ثبت ملی و صرفاً با هماهنگی شهرداری کرمانشاه اقدام به تخریب ملک کرده است.

این ادعا در زمانی مطرح می‌شود که سازمان میراث فرهنگی استان در تاریخ بیستم مهرماه سال ۱۴۰۲ حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر لزوم صدور پروانه در راستای تخریب ملک را دریافت می‌کند و در این راستا شهرداری کرمانشاه از سوی دیوان عدالت اداری کشور ملزم به صدور پروانه می‌شود‌.

اگرچه اعتراض به حکم صادر شده توسط دیوان از جمله وظایف سازمان میراث فرهنگی استان محسوب می‌شود، اما میراث در این خصوص سکوت کرده و شهرداری کرمانشاه بر خلاف وظیفه خود اقدام به درخواست تجدید نظر دیوان عدالت اداری می‌کند.

بر اساس حکم صادر شده در نهایت شهرداری کرمانشاه بر اساس وظیفه خود اقدام به صدور پروانه کرده و مالک ساختمان مجوز تخریب را دریافت کرده و در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ اقدام به تخریب می‌کند.

اکنون عدم کفایت میراث فرهنگی استان به صورت دوسویه مطرح است، از طرفی ادعای بی‌اطلاعی میراث نسبت به حکم دیوان عدالت اداری و از طرف دیگر عدم اقدام این سازمان در راستای درخواست تجدید نظر به حکم دیوان پس از صدور حکم در سال گذشته مطرح می‌شود.

سازمان میراث فرهنگی استان در پاسخ به این سوالات هیچ پاسخی نداشته و تنها ادعا می‌کند که پس از ثبت بیمارستان مسیح به عنوان ثبت ملی در سال ۱۳۹۹ دیگر هیچ حکمی مبنی بر خروج آن از اثر ملی یا دریافت حکم تخریب از دیوان دریافت نشده است.

شهرداری ملزم به صدور پروانه شد

در راستای ادعاهای سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه، سیروس رضایی معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه روز گذشته شنبه (پنجم خرداد ماه) با برگزاری نشست خبری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: شهرداری براساس حکم قطعی دیوان عدالت اداری حکم تخریب را صادر کرده است.

وی با اشاره به قدمت ۹۳ ساله این بیمارستان، افزود: این بیمارستان دومین بیمارستان مفید ایران بوده که به دلیل اختلاف‌نظر بین دکتر آلفرد پطروسیان آواکیان (مالک بیمارستان) با دانشگاه علوم پزشکی سبب می‌شود دکتر آواکیان کرمانشاه و ایران را ترک کرده و به ارمنستان برود.

معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه تصریح کرد: بنا رها شد، از سوی دیگر میراث فرهنگی نیز آن را این یک اثر ملی نامید که سبب به وجود آمدن اختلاف‌های از سال ۱۳۸۵ شد؛ سپس نامه‌نگاری و مکاتبات شروع شد.

وی به صدور رأی در سال ۱۳۹۰ در پی این اختلافات اشاره و بیان کرد: کار به جایی رسید که رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی کشور (بقایی) از طریق دادنامه از مقامش عزل شد.

وی خاطرنشان کرد: نزاع‌های بین مالک و میراث بیشتر شد تا جایی که سال ۱۳۸۸ دوباره اثر را ثبت ملی کردند و مالک مجددا اقدام به شکایت کرد.

رضایی تصریح کرد: در این بین مالک و وکیل مالک مکررا از سال ۱۳۸۸ به شهرداری مراجعه کرده و درخواست بازسازی و ساخت بیمارستان شکیل در شأن مردم کرمانشاه را داشته که براساس استعلاماتی که از میراث فرهنگی گرفته می‌شده اجازه صدور پروانه بازسازی را نمی‌دادند.

وی با اشاره به نقل‌قول‌های از سوی وکیل مالک، گفت: دانشگاه علوم پزشکی در سال ۱۳۸۸ کلا با ساخت بیمارستان به همان شکل قبلی توسط دکتر آلفرد پطروسیان آواکیان مخالفت می‌کند و می‌گویند کرمانشاه اصلا نیازی به بیمارستان ندارد و وی هم بیمارستانی در ارمنستان می‌سازد.

رضایی ادامه داد: به دنبال آن پسر دکتر مرادیان که خود دکتر و تحصیل کرده خارج از کشور است تقاضای ساخت بیمارستان را داد که دوباره دانشگاه مخالفت می‌کند و وی هم در آمریکا بیمارستانی ساخت.

وی خاطرنشان کرد: تا اینکه مهرماه سال ۱۴۰۲ مالک و وکیل موفق به گرفتن رأی شدند که برای باری دیگر بنا را از ثبت ملی خارج کردند و شهرداری هم محکوم شد.

معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار بیان کرد: در حکم آمده شهرداری موظف است پروانه برای این بیمارستان صادر کند و در غیر این صورت هیچگونه عذری نیست و در ضمن اشاره شده برای صدور مجوز احتیاجی به استعلام از میراث فرهنگی نیست.

وی عنوان کرد: شهرداری با وجود این رأی هم باز اعتنایی نکرد تا اینکه مالک رأی قطعی را گرفت مبنی بر اینکه رأی قطعی است که با توجه به این رأی با حساسیت به موضوع اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ مکلف به صدور پروانه «تخریب» ابنیه دیوارهایی که سبب خطراتی برای همشهریان می‌شود شدیم.

وی گفت: رأی مهرماه سال ۱۴۰۲ به میراث فرهنگی هم ارسال شد، یعنی میراث هم از اینکه بنا از ثبت‌ملی خارج شده، اطلاع داشته است که باید برای نقض این رأی اقداماتی انجام می‌داد که چون رأی قطعی بوده به نظر می‌آید کاری از دست میراث فرهنگی هم برنیامده است.

رضایی در خصوص صدور مجوز تخریب بیمارستان مسیح، تصریح کرد: مالک درخواست بازسازی داشت که با توجه به حساسیت موضوع شهرداری پروانه تخریب و بازسازی را صادر نکرد و تنها پروانه تخریب را صادر کرده است.

وی اضافه کرد: قبل از صدور پروانه شخصا از بنا بازدید میدانی داشتم که واقعا بنا طی سنوات گذشته توسط سودجویان، متکدیان، افراد ماجراجو و کنجکاو، معتادان و حوادث ریز و درشتی تبدیل به یک آواره شده بود و حتی نزدیک به ۴۰ همسایه‌ هم صورتجلسه‌ای را امضا کرده بودند که این بنا مخل آرامش اهالی محله است.

رضایی در رابطه با تغییر کاربری بنا، گفت: این ملک سه هزار و ۹۰۰ متر است که مساحتی از آن مسکونی و مساحتی هم درمانی است که برای ساخت آن شهرداری به اظهارنظر مراجع قضایی توجه خواهد کرد.

معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه تشریح کرد: برای حفظ بیمارستان مسیح شهرداری و سازمان میراث فرهنگی در یک راستا عمل می‌کردند، آنگونه که شهرداری از سال ۱۳۸۸ تا قبل از حکم قطعی، مجوزی برای تخریب صادر نکرد، اما الان طبق قانون و حکم مراجع قضایی عمل کرده‌ایم.

وی در پایان تاکید کرد: در صورت تهمت بستن به شهرداری کرمانشاه توسط سازمان میراث فرهنگی یا هر یک از نهادها علیه شهرداری بدون ارائه سند و مدرک شهرداری کرمانشاه اسناد و مدارک صحیح را در اختیار مردم قرار خواهد داد.

خبرگزاری تابناک: با توجه به ادعاهای مطرح شده هم اکنون بزرگترین ابهام مدنظر ادعاهای سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه است، از طرفی لازم است متولی عزل و نصب سازمان، یعنی استانداری کرمانشاه به عنوان ناظر در این امر ورود کرده و با خاطیان برخورد کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار