نائب رئیس خانه معدن استان:
نایب رئیس خانه معدن کرمانشاه گفت: کرمانشاه بلحاظ ذخایر معدنی نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر کشور چندان غنی نیست و مستضعف محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۸۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹ 25 May 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، محمدرضا کارگر به مناسبت هفته معدن (اول تا هفتم خرداد) از وجود حدود ۲۸۰ پروانه بهره‌برداری معدنی در استان کرمانشاه  خبر داد که از این تعداد حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد فعال هستند.

وی اشاره‌ای هم به وضعیت ذخایر معدنی کرمانشاه داشت و افزود: کرمانشاه نسبت به برخی استان‌های شرقی و مرکزی کشور از جمله خراسان جنوبی، کرمان، زنجان و اصفهان ذخایر چندانی ندارد و خصوصا در زمینه ذخایر معدنی فلزی جزو استان‌های ضعیف هستیم.

نائب رئیس خانه معدن کرمانشاه با بیان اینکه کمتر از دو درصد ذخایر معدنی کرمانشاه فلزی هستند، عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد ذخایر معدنی کرمانشاه سنگ لاشه است که عمدتا برای مصالح ساختمانی به کار می‌رود و تنها در بخشی از شهرستان سنقر ذخایر محدودی از آهن را در اختیار داریم.

کارگر سپس از مهمترین چالش‌های پیش روی معادن کرمانشاه یاد کرد که باعث شده با وجود همین ذخایری که در اختیار داریم، نتوانیم از آنها استفاده حداکثری را ببریم و بالا بودن حقوق دولتی برای استانی مانند کرمانشاه را از جمله مهمترین این موارد برشمرد.

وی با بیان اینکه حقوق دولتی معادن در برخی سنوات گذشته تا ۶۰۰ درصد هم افزایش داشته، افزود: حقوق دولتی در استانی مانند کرمانشاه که بیش از ۹۰ درصد معادن آن سنگ لاشه است و کمتر ذخایر فلزی داریم، خود را بیشتر نشان می‌دهد.

نائب رئیس خانه معدن کرمانشاه با بیان اینکه بر اساس قانون باید ۱۵ درصد حقوق دولتی که از هر استان اخذ می‌شود به همان استان برگردد و صرف زیرساخت‌های بخش معدن از جمله جاده و... شود، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر کمتر از چهار درصد این میزان به کرمانشاه برمی‌گردد و همین امر باعث شده در حوزه زیرساخت‌ها دچار چالش جدی باشیم.

وی همچنین از وجود معارضین از جمله معارضین محلی نیز به عنوان یکی دیگر از چالش‌های پیش روی بخش معدن در کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: وقتی که معدنی به بهره‌بردار واگذار می‌شود رفع معارضین نیز بر عهده بهره‌بردار است، در حالی که چنین چیزی منطقی نیست و باید معدنی در اختیار متقاضیان و سرمایه‌گذاران قرار گیرد که دچار چالش معارض نباشد.

کارگر معتقد است، مجموع این موارد از جمله فراهم نبودن زیرساخت‌ها، بالا بودن حقوق دولتی، وجود معارضین و ... باعث شده آن طور که باید سرمایه‌گذاری در بخش معدن کرمانشاه صورت نگیرد و از ظرفیت‌های موجود نیز استفاده حداکثری نشود.

خام‌فروشی، معضل مهم معادن کرمانشاه

وی یکی دیگر از مشکلات مهم بخش معدن در کرمانشاه را عدم فرآوری مناسب مواد معدنی و خام فروشی بخش قابل توجهی از آنها دانست و گفت: در بخش معادن سنگ لاشه ناچار به فرآوری هستیم، اما در برخی معادن از جمله سنگ تزئینی و قیرطبیعی فرآوری بسیار محدود بوده و ارزش افزوده این مواد معدنی از دست می‌رود.

نائب رئیس خانه معدن کرمانشاه عدم تامین منابع مالی را اصلی‌ترین سد پیش روی فرآوری مواد معدنی در کرمانشاه اعلام کرد و خواستار همراهی بیشتر بانک‌ها در این خصوص شد.

به گفته کارگر، برای ایجاد واحد فرآوری در بخش معدن هم برای خرید تجهیزات و ماشین آلات اولیه و هم برای سرمایه در گردش به منابع مالی قابل توجهی نیاز است که بخشی از آن باید از طریق تسهیلات بانکی تامین شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار