نایب رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه با اشاره به رکود بازار لوازم تحریر در آستانه آغاز سال تحصیلی گفت: از ابتدای امسال حدود ۲۵ واحد کتاب و لوازم تحریر فروشی در کرمانشاه تعطیل شده است.
کد خبر: ۹۹۰۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱ 01 September 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا محمدتقی زرشکیان با بیان اینکه هر سال از اوایل شهریور ماه تا ۱۵ روز اول مهر اوج فروش لوازم تحریر برای بازگشایی مدارس را داشتیم، اظهار کرد: امسال برای دومین سال پیاپی و به دلیل حضوری نبودن مدارس شاهد رکود شدید بازار هستیم.

وی ادامه داد: حتی اگر مدارس با گسترش واکسیناسیون و با تاخیر باز شود، همچنان بازار اصلی ما از دست رفته است.

نایب رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه با بیان اینکه آموزش‌های غیرحضوری مصرف لوازم تحریر را کاهش داده، یادآور شد: در زمان باز بودن مدارس تقاضای کاذبی داشتیم ناشی از آنکه وقتی دانش آموزی وسیله‌ای می‌خرید سایر دانش‌آموزان نیز با دیدن آن درخواست خرید داشتند که این بخش از فروش کاملا از دست رفته است.

زرشکیان با اشاره به اینکه از دست رفتن بازار فروش لوازم تحریر صرفا به شرایط کرونا محدود نمی‌شود، تاکید کرد: متاسفانه فروش‌های اینترنتی نیز به رقبای جدی کتابفروشان تبدیل شده  و بخشی از فروش را هم به این دلیل از دست دادیم.

وی عنوان کرد: مشکل دیگر کتابفروشی‌ها که به رکود بازار دامن می‌زند گرفتن حق فروش کتاب درسی از ما و عرضه آن از سوی خود مدارس است.

به گفته نایب رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه، وزارت آموزش در این زمینه به رقیبی برای کتابفروشان تبدیل شده است.

موضوع دیگری که زرشکیان از آن انتقاد کرد که باعث کاهش فروش لوازم تحریر شده، عرضه این محصولات از سوی خود مدارس بود.

وی گفت: برخی مدارس غیرانتفاعی هزینه‌ای بابت لوازم تحریر از دانش آموزان می‌گیرند و با مراکز خاصی قرارداد می‌بندند و برای دانش‌آموزان لوازم تحریر تهیه می‌کنند .

به گفته نایب رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه، مجموع این شرایط به قدری بازار لوازم تحریر را دچار رکود کرده که از حدود ۲۲۰ واحد صنفی کتاب و لوازم تحریر فروشی که در کرمانشاه داریم، تنها در سال جاری ۲۰ تا ۲۵ واحد درخواست ابطال پروانه داشته اند.

زرشکیان سپس به قیمت لوازم تحریر هم اشاره کرد و ادامه داد: انواع لوازم تحریر از جمله کاغذ و دفتر، خودکار و مداد و... به طور میانگین ۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش قیمت داشته است.

وی تاکید کرد: برخی انواع لوازم تحریر برند از جمله ماژیک، مداد، پاک کن و ... حتی تا ۲۰۰ درصد هم گران شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار