مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از آغاز برداشت پسته از باغات استان خبر داد.
کد خبر: ۹۸۹۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴ 30 August 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا منصور احمدی سطح باغات پسته استان کرمانشاه را 234 هکتار اعلام کرد و افزود: 116 هکتار از این باغات بارور هستند و مابقی نهال بوده و به مرحله باروری نرسیده اند.

احمدی متوسط عملکرد باغات پسته استان را بیش از 1.5 تن در هکتار عنوان کرد و افزود: با توجه به خشکسالی حادث شده پیش بینی می‌شود امسال ۲۰۰ تن  پسته از باغات استان برداشت شود که این میزان نسبت به سال قبل افزایش نداشته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ارقام پسته تولیدی در استان کرمانشاه را اکبری و احمدآقایی اعلام کرد.

 وی با بیان اینکه همه شهرستانهای استان قابلیت کشت پسته را دارند، گفت: هم اکنون بیشترین باغات پسته استان کرمانشاه به شهرستانهای گیلانغرب و اسلام ‌آباد غرب اختصاص دارد، هرچند در تمامی شهرستان های استان باغ پسته وجود دارد.

وی با بیان اینکه احداث باغات پسته بصورت پراکنده از اواسط دهه 70 در استان کرمانشاه شروع شد و با روندی نسبتا کند تا سال 1390 ادامه داشت، گفت: اگرچه در دهه گذشته این روند کمی تسریع شده، اما وضعیت به هیچ عنوان راضی کننده نیست.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه وجود خاک مناسب، آب به میزان کافی و آفتاب مناسب در بیشتر مناطق معتدل تا نیمه گرم استان امکان توسعه این محصول را در سطح قابل توجهی فراهم می کند، ادامه داد: تنها عامل محدود کننده توسعه باغات پسته در استان احتمال بارش های بهاره بالا است که باید ارقام سازگار با این شرایط انتخاب شود.

وی سپس اشاره ای هم به کاهش منابع آب در مناطق پسته خیز کشور داشت و گفت: با توجه به کاهش منابع آبی در مناطق پسته خیز کشور، لازم است که مناطق مستعد جهت جایگزینی برای کشت این محصول مهم یافت شود که یکی از بهترین مناطق قسمت های زیادی از استان کرمانشاه می باشد. 

احمدی با تاکید بر اینکه پسته از لحاظ اقتصادی دارای جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور بوده و کاهش تولید و از دست دادن بازارهای سنتی پسته ایرانی می تواند لطمات جبران ناپذیری به کشور از لحاظ اقتصادی و ارزآوری وارد کند، ادامه داد: مافیای قدرتمند پسته تا چند سال گذشته اجازه گسترش باغات پسته در خیلی از نقاط مستعد کشور از جمله کرمانشاه را نمی‌داد، اما با توجه به کاهش شدید منابع آب تا چند سال دیگر باغات مناطق اصلی پسته ایران از مدار تولید خارج خواهند شد و چاره ای جز سرمایه گذاری در مناطقی مثل استان ما نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: در سال گذشته بعضی شرکتها جهت سرمایه گذاری در زمینه کشت پسته در استان اعلام آمادگی کردند، هرچند هنوز موفق به پیدا کردن اراضی مناسب و وسیع جهت احداث باغات پسته نشده‌ایم.

برداشت پسته در استان کرمانشاه از شهریور ماه آغاز و تا نیمه مهر ماه  ادامه دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار