به گزارش تابناک ایلام
ایران و به تبع آن استان ایلام در وضعیتی بحرانی قرار دارند و با وجود فعالیت ها صورت گرفته مشکلات این حوزه برطرف نشده است.
کد خبر: ۹۸۷۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰ 22 September 2015

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: این استان با داشتن بیش از 642 هزار هکتار جنگل پتانسیل توسعه آنرا به میزان بیش از یک میلیون هکتار را دارد.

به گزارش تابناک ایلام،رضا احمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ایلام اظهار کرد: شش نهالستان سطح استان برای انجام و تحقق این امر در امر تولید نهال های جنگلی و تولید 65 گونه گیاهی حائز ارزش اقتصادی فعالیت می کنند.
وی با اشاره به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: پارسال اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیارد ریال برای توسعه جنگل های کشور اختصاص یافت که این خود نشان از توجه خاص دولت یازدهم به این حوزه است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام به طرح های راهبردی این اداره کل در استان اشاره کرد و یادآور شد: طرح جامع مدیریت حوزه آبخیزداری از مهم ترین برنامه های این اداره کل است که باید در یک منطقه یا حوزه آبخیز با هدف بهره برداری و استفاده های علمی و فنی اجرایی شود.
احمدی تاکید کرد: یک عرصه 270 هزار هکتاری نیز در سطح استان به سازمان منابع طبیعی کشور معرفی شده که امسال تلاش می شود 20 هزار و 756 هکتار از آن اجرایی شود.
وی اضافه کرد: امسال از محل منابع ملی و استانی اعتباری بالغ بر 110 میلیارد ریال برای اجرای 20 طرح ملی و 10 طرح استانی در قالب 19 پروژه به این اداره کل اختصاص یافته است.
وی یادآور شد: ماموریت های سازمانی منابع طبیعی و آبخیزداری استان حفاظت، اصلاح، احیاء و بهره برداری بهینه و پایداری اصولی از منابع طبیعی با همکاری و مشارکت مردم است.
احمدی شعار امسال سازمان جنگل ها و مراتع کشور را همچون سال گذشته منابع طبیعی با مردم و برای مردم اعلام کرد و گفت: تمام امور منابع طبیعی که می تواند توسط مردم اجرا گردد، باید واگذار شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام اعطای تسهیلات و روان سازی امور به مردم را از دیگر اقدامات این دستگاه اجرایی برشمرد و افزود: موضوعی که در طرح های منابع طبیعی کمتر به آن توجه شده، مقوله کاشت گونه های اقتصادی چند منظوره به منظور تقویت پشتوانه اقتصاد مقاومتی است.
احمدی تاکید کرد: امسال در طرح های منابع طبیعی استان توجه خاصی به کاشت گونه های اقتصادی چند منظوره با هدف تولید بالا و سازگار با اکولوژی منطقه برای جلب مشارکت مردم می شود.
وی اظهار کرد: نگاه وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزایش سطح جنگل ها با اقتصادی کردن آن و بهره گیری از آبخیزداری در کنار جنگل به منظور تامین آب و مدیریت آن توسط مردم است.
وی با اشاره به وضعیت منابع آبی موجود کشور یادآور شد: ایران و به تبع آن استان ایلام در وضعیتی بحرانی قرار دارند و با وجود فعالیت ها صورت گرفته مشکلات این حوزه برطرف نشده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام اضافه کرد: تنها راه برون رفت از بحران کاهش سطح منابع آبی در کشور انجام کارهای آبخیزداری مبتنی بر تامین آب در رودخانه ها و مراکزی است که بارش به صورت سیل در آن جاری است.
احمدی گفت: نزدیک به 75 درصد از شیب های موجود استان، به طرف استان های مرزی عراق سرریز می شود که این عامل باعث هدر رفت میزان زیادی آب از مرزها می شود که می طلبد با توجه به مباحث آبخیزداری این میزان آب هدر رفت را در داخل کشور مهار کنیم.
وی با اشاره به خشکیدگی جنگل های بلوط استان افزود: هم مرز بودن با کشور عراق ، شرایط خاص اکولوژیکی، وجود ریزگردها، کمبود بارش، کهنسالی درختان و ... باعث خشکیدگی درختان بلوط ایلام شده که توجه به این امر نیازمند یک حرکت جدی با مشارکت همه دستگاه های اجرایی است.
احمدی با اشاره به وقوع آتش سوزی در سطح یک هزار و 200 هکتار از جنگل های بلوط استان گفت: شش دستگاه ماشین مجهز به اطفای حریق با اعتباری بالغ بر 21 میلیارد ریال و همچنین تجهیزات انفرادی زیادی از محل اعتبارات ملی به استان اختصاص یافته است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار