مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: 53 گروه سیار و ثابت در استان کرمانشاه بر تامین دام زنده و ذبح عید قربان نظارت می‌کنند.
کد خبر: ۹۸۴۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸ 21 September 2015
نادر پرور اظهار‌ داشت: در روز عرفه و همزمان با فرا رسیدن عید سعید قربان، بازرسان اداره دامپزشکی اقدام به اجرای طرح نظارت و کنترل شرعی بر نذور‌ات عید سعید قربان را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

مدیر‌کل دامپزشکی کرمانشاه با بیان اینکه تمامی کشتارگاه‌های استان در عید قربان فعال هستند، افزود: در نقاطی که شهرداری در نظر گرفته است اکیپ‌های دامپزشکی متشکل از کارشناسان بهداشتی و ناظران بهداشتی مستقر می‌شوند.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌های استان کرمانشاه روحانیون ناظر بر ذبح شرعی حضور دارند، عنوان کرد: این ناظران در کشتارگاههای شهرستان‌ها فعال هستند و کار نظارت بر ذبح دام‌ها را انجام می‌دهند.

پرور با بیان اینکه 27 اکیپ‌ ثابت و 26 اکیپ‌ سیار در این ایام فعالیت دارند، گفت: در روز عید سعید قربان از ساعت 7 صبح تا ساعت 13 در شبکه‌های دامپزشکی، کشتارگاه‌ها و در نقاطی که شهرداری اعلام کرده است ناظران دامپزشکی حضور دارند و تمامی خدمات را به صورت رایگان انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه همزمان با فرا رسیدن عید سعید قربان، بازرسان اداره دامپزشکی اقدام به اجرای طرح نظارت و کنترل شرعی و بهداشتی دام‌های قربانی مردم خواهند کرد، گفت: در همین راستا این اداره هماهنگی لازم با ادارات و نهادهای ذیربط را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه مردم باید دام‌ها را در نزدیک ترین کشتارگاه کشتار کنند، افزود: امکانات بهداشتی لازم برای ذبح در این کشتارگاه‌ها در نظر گرفته شده است که ذبح دام سبب آلودگی محیط زیست و انتقال بیماری مشترک بین دام و انسان نمی‌شود.

وی بیان کرد: خیر‌ین و افرادی که دام‌ها در منازل ذبح می‌کنند با رعایت مسائل بهداشتی و شرعی در این روز می‌توانند با تماس با شماره 1512 از خدمات کادر سیار دامپزشکی بهره‌مند شوند و سئوالات خود را با کارشناسان این سازمان در میان بگذارند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه باید مسائل بهداشتی حین ذبح رعایت شود، گفت: وجود عادات و رسوم غلطی مانند مالیدن خون بر پیشانی بعد از ذبح شرعی دام‌ها سبب انتقال برخی از بیماری‌ها از دام به انسان‌ها می‌‌شود.

پرور با بیان اینکه گوشت دام باید به شکل تازه استفاده نشود، افزود: پس از ذبح دام باید گوشت به مدت 12 تا 24 ساعت در یخچال نگهداری شود تا در صورت وجود بیماری در این گوشت بر اثر دمای انجماد عوامل انتقال آن از بین بروند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار