اماجرا از آنجا شروع شد که یک تصمیم یک شبه و خلق الساعه امید فوتبال‌دوستان یک شهر را نابود کرد و شور و هیجان را از ورزشگاه‌هایش بُرد.
کد خبر: ۹۸۲۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹ 31 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا سال ۱۳۹۴ بود و چیزی تا پایان رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال باقی نمانده بود، برخی تیم‌ها می‌جنگیدند تا لیگ برتری شوند و برخی تیم‌ها هم چنگ می‌زدند تا در لیگ بمانند.

راهیان شرایط خوبی در جدول نداشت، اما دل هوادارنش قرص بود که می ماند، چرا که هنوز سه پله تا سقوط فاصله داشت.

روزهای انتهایی لیگ سپری می شد و تقریبا خیال همه از حضور دوباره راهیان در لیگ راحت شده بود که خبری غافلگیر کننده شوک سختی را به این تیم و هوادارانش وارد کرد.

فدراسیون نشینان به یکباره تصمیمی گرفته بودند که شادی همه فوتبالدوستان کرمانشاهی را یه یغما می برد. مسئولین فدراسیون برخلاف سالهای گذشته در روزهای انتهایی لیگ ابلاغیه‌ای رسمی صادر کردند که در این فصل از لیگ از هر گروه به جای دو تیم، سه تیم به دسته دوم سقوط می کند و این یعنی راهیان هم سقوط می کرد، آن هم تنها با دو گل زده کمتر نسبت به تیم بالاتری خود.

خبری تلخ و گزنده که آه از نهاد بسیاری از جوانان علاقمند به فوتبال در کرمانشاه درآورد و راهیان را به مانند بسیاری دیگر از تیم های سال‌های دور کرمانشاه به صندوقچه خاطرات فوتبالی این شهر برد.

زور کسی به فدراسیون‌نشینان نمی‌رسید، دستور باید اجرایی می شد، اما در این میان یک نفر بود که تسلیم این تصمیم نابجا و غیرقانونی فدراسیون نشد.

مدیرعامل باشگاه راهیان برای گرفتن حق تیمش و حق جوانان شهرش راه راهروی دادگاه ها را در پیش گرفت. روزهای زیادی را در رفت و آمد در دادگاه ها گذراند، رفت و آمدهایش زیاد بود، اما خسته نمی شد. درآخر هم موفق شد فدراسیون را محکوم کند و حکم دادگاه بدوی را برای بازگشت تیمش بگیرد.

فدراسیون نشینان که فکرش را هم نمی کردند کسی اینطور شکستشان بدهد، به رای دادگاه اعتراض کردند. پرونده به دادگاه تجدیدنظر کشیده شد، آنجا هم باز به نفع راهیان حکم صادر شد، باز اعتراض کردند و این بار به دیوان عالی رفت.

سرانجام پس از شش سال بالاترین نهاد قضایی حکم بازگشت راهیان را صادر کرد و این قطعی ترین حکم برای بازگشت راهیان بود. خبرِ شیرین بازگشت راهیان را اولین بار ۲۰ دی سال گذشته سلمان کریمی مدیرعامل باشگاه راهیان، پیروزِ میدان نبرد با فدراسیون در نشستی خبری به مردم کرمانشاه مخابره کرد.

این خبر موج خوشحالی را در بین هواداران فوتبال کرمانشاه در پی داشت،‌ مسئولین استانی هم به این خبر واکنش مثبتی نشان دادند، چراکه آنها در پنج سال گذشته رایزنی های زیادی را برای انتقال یک تیم دسته اولی به کرمانشاه داشتند که هیچکدام منجربه نتیجه نشده بود، برای همین بود که اعلام کردند حمایت های لازم را از بازگشت راهیان خواهند داشت.

ظاهرا همه چیز مهیای بازگشت راهیان بود، اما یک گره پنهانی بزرگ در این بین وجود داشت. مسندنشینان فدراسیون که در نبرد با راهیان شکست خورده بودند، برای انتقام سنگ اندازی‌هایی می کردند تا مانع بازگشت این تیم شوند. آنها برای انتقام عملا وارد یک جدال با دستگاه قضایی هم شده بودند.

هرچند در رای دادگاه راهیان عنوان شده بود که اگر فدراسیون فوتبال به این حکم تمکین نکند باید سالانه حدود ۲۰‌ میلیارد تومان به باشگاه راهیان جریمه بپردازد، اما مسئولین فدراسیون که به پرداخت جریمه های سنگین عادت کرده اند، بازهم به روند سنگ اندازی های خود ادامه می دادند و رای دادگاه را برای بازگشت راهیان نمی پذیرفتند.

۱۷ بهمن سال ۱۳۹۹ بود که وزیر ورزش و جوانان برای افتتاح چند پروژه ورزشی به کرمانشاه سفر کرد و در این سفر بود که برای اولین بار استاندار به عنوان یک مقام رسمی موضوع بازگشت راهیان را مطرح و از مسعود سلطانی فر در این رابطه کمک خواست.

هوشنگ بازوند خطاب به وزیر ورزش و جوانان گفت: "در منطقه غرب کشور حتی یک تیم فوتبال دسته اولی را هم نداریم و اکنون هم که بحث بازگشت تیم راهیان مطرح شده، چندین بار با فدراسیون برای بازگشت این تیم رایزنی کرده ایم، اما توجیه آنها را برای مخالفت با بازگشت این تیم درک نمی کنم. دادگاه حکم بازگشت تیم راهیان را صادر کرده، اما فدراسیون موافقت نمی کند. در این رابطه رایزنی هایی داشته ایم و حتی قرار شده با سرپرست فدراسیون دیداری داشته تا راهکارهایی برای بازگشت این تیم پیدا کنیم".

بازوند در ادامه صحبت هایش اهمیت بازگشت تیم راهیان به لیگ دسته اول فوتبال برای کرمانشاه را به اندازه یک پروژه مهم ورزشی برای استان دانست و گفت: " انتظار داریم وزارتخانه هم نسبت به این مسئله ورود کند و حامی تیم کرمانشاه باشد".

ظاهرا این درخواست استاندار از وزیر ورزش و جوانان بی پاسخ ماند، چراکه علیرغم گذشت هفت ماه پس از بازگشت سلطانی فر به تهران هیچگاه شاهد ورود وزارت ورزش به مسئله راهیان نبوده ایم.

مدیرعامل باشگاه راهیان که سالها برای بازگشت تیمش تلاش کرده بود، پنهان و آشکارا رایزنی هایش را همچنان ادامه می داد.

سلمان کریمی در بازدیدی که چند روز پس از سفر وزیر ورزش به کرمانشاه از ایسنا داشت، با انتقاد از موضع سرپرست فدراسیون در قبال بازگشت تیمش، گفت: " اگر سرپرست فدراسیون حکم دادگاه را قبول ندارد، چرا از همان زمان که پرونده در دادگاه بدوی در حال رسیدگی بود تا زمانی که به دادگاه عالی رفت، برای دفاع از تصمیم نابحقش وکیل گرفت و از بیت المال هزینه های زیادی کرد تا در این پرونده راهیان را شکست دهد".

حیدر بهاروند کسی که سالها پیش پای برگه حق راهیان برای شکایت از فدراسیون فوتبال را امضاء کرده بود، حالا در کسوت سرپرست فدراسیون حرف های دیگری می زد و مانعی برای بازگشت راهیان شده بود و اعلام می کرد که رای دادگاه را نمی پذیرد.

روزهای سرپرستی بهاروند رو به پایان بود و انتخابات جنجالی فدراسیون در پیش. مسئولین استانی در تلاش بودند تا هرچه سریعتر در همین دوره سرپرستی بهاروند بازگشت راهیان را قطعی کنند، چراکه سرپرست فعلی فدراسیون در جریان تمام روند کارهای بازگشت راهیان بود و اگر به فدراسیون جدید موکول می شد، باید دوباره کاری های زیادی انجام می گرفت و این از نظر زمانی به ضرر راهیان بود.

برای همین بود که استاندار کرمانشاه یک روزمانده به پایان دومین ماه زمستان، در نشستی که با مسئولین ورزش و اعضای هیات فوتبال استان داشت اعلام کرد:" باتوجه به اینکه حدود 10 روز دیگر مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون فوتبال برگزار می شود، پیش از برگزاری این مجمع انتخاباتی باید با پیگیری ویژه تکلیف بازگشت راهیان به لیگ دسته اول فوتبال کشور را معلوم کنیم".

وی ادامه داد:" در کنار حکم قضایی، باید یک پیگیری ویژه هم داشته باشیم و انتظار داریم هیات فوتبال استان هم بصورت جدی‌تر این موضوع را پیگیری کند. پیگیری ویژه ما برای بازگشت راهیان به لیگ دسته اول باید بگونه ای باشد که بتوانیم فدراسیون را قانع  کرده و هرچه زودتر و پیش از برگزاری مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون این مشکل را حل کنیم. از آنجایی که آقای بهاروند سرپرست فعلی فدراسیون، در جریان مشکلات بازگشت تیم راهیان قرار دارد، باید پیش از برگزاری مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون این موضوع را قطعی کنیم، درغیراینصورت با آمدن هر رئیس دیگری برای فدراسیون زمان خواهد برد تا بتوانیم راهیان را به لیگ برگردانیم".

هرچند که رسانه ها پیگیری ویژه ای از مسئولین ندیدند، اما اگرهم بود راه به جایی نبرد، چراکه پیش از تعیین تکلیف شدن وضعیت تیم راهیان انتخابات فدراسیون برگزار شد. با برگزاری انتخابات فدراسیون عزیزی خادم به عنوان رئیس جدید فدراسیون انتخاب شد و حالا دوباره آغاز روزهای تکراری برای راهیان.

با جدی تر شدن موضوع راهیان و توجه رسانه های استان به این مشکل، کم کم پای نمایندگان استان در مجلس هم به این مسئله باز شد و هرکدام طی مصاحبه هایی به نوعی از نبود یک تیم فوتبال دسته اولی در کرمانشاه ابراز ناراحتی می کردند و اعلام می کردند که حامی تیم راهیان برای بازگشت به لیگ خواهند بود.

رئیس فدراسیون فوتبال به مخض روی کار آمدن با چالش های زیادی در فدراسیون مواجه شد که یکی از مهمترین آنها پرونده ویلتموس بود و شاید همین مسئله بود که کمی موضوع راهیان را به حاشیه برد و فرصتی برای مسئولین استانی دست نداد تا با عزیزی خادم دیداری داشته باشند، هرچند که دورادور از طریق تماس های تلفنی رایزنی هایی را داشتند.

با این وجود سرانجام پس از شش ماه استاندار و مسئولین ورزش استان تیرماه امسال توانستند دیداری با عزیزی خادم داشته باشند و مسئله راهیان را در آنجا مطرح کنند. هوشنگ بازوند پس از بازگشت به کرمانشاه در نشستی که با اعضای هیات فوتبال و با حضور رسانه های ورزشی استان داشت، نکته ای را عنوان کرد که تا حدودی تعجب بسیاری را برانگیخت.

هرچند که مسئولان تیم راهیان از ابتدای گرفتن حکم بازگشت تمام مستندات دادگاهی خود را به بهاروند سرپرست قبلی فدراسیون تحویل داده بودند، اما عزیزی خادم در دیدار با استاندار از وجود این مدارک اظهار بی اطلاعی کرده بود و حتی از اینکه تیم راهیان حکم دیوان عالی را برای بازگشت تیمش داشته نیز بی خبر بود.

استاندار کرمانشاه در آن نشست بااشاره به دیدارش با عزیزی خادم و موافقت فدراسیون برای بازگشت راهیان گفت: "قرار بر این شد مدیرعامل این باشگاه تمام مستندات مربوط را تحویل فدراسیون بدهند که امروز نیز طی صحبت هایی که با رئیس فدراسیون داشتم، اعلام کرد که هنوز مستندات را دریافت نکرده، لذا باید این اقدام هرچه سریعتر انجام گیرد".

به فاصله یکی دو هفته پس از این سخنان استاندار، رئیس هیات فوتبال با پوشه ای از مستندات دادگاه راهیان راهی تهران شد.

علی محبی زنگنه در این رابطه به ایسنا گفت: "بنا به دستور استاندار ماموریت پیدا کردم تا سفری به تهران داشته باشم و مستندات دادگاه تیم راهیان مبنی بر صدور حکم دیوان عالی را برای بازگشت این تیم به لیگ دسته اول به فدراسیون ارائه دهم. خوشبختانه رئیس فدراسیون نگاه مثبتی نسبت به بازگشت تیم راهیان داشت که ما هم امیدواریم این اقدام هرچه سریعتر انجام گیرد تا دل فوتبال‌دوستان کرمانشاهی شاد شود".

و اما حالا که لیگ دسته اول به پایان رسیده و یکی دو هفته دیگر هم فصل نقل و انتقالات آغاز خواهد شد، لحظات به سرعت برق و باد برای راهیان از دست می رود، اما نه از تصمیم فدراسیون خبری شده و نه از فشارهای جدی تر مسئولین استانی.

حالا که لیگ به پایان رسیده، طبق روال مرسوم تیم ها برای لیگ آینده برنامه ریزی هایشان را سریعا شروع می کنند و به دنبال جذب بازیکن و مربی می افتند.

گمانه های مختلفی در خصوص شرایط روزهای آینده برای راهیان وجود دارد. اینکه فدراسیون تلاش می کند تا جایی که می تواند مجوز بازگشت این تیم را به روزهای انتهایی مانده به شروع لیگ موکول کند تا راهیان نتواند بازیکنان و مربیان خوبی را جذب کند و در لیگ ناکام بماند، یکی از این فرضیه هاست.

از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که فدراسیون بی اعتنا به قانون بخواهد همچنان از صدور مجوز بازگشت راهیان سر باز زند که در این رابطه باید گفت اگر فدراسیون ورود دستگاه قضایی به موضوعات فدراسیون را قابل قبول نمی داند، چرا عزیزی خادم برای حل مشکل ویلتموس دست به دامان دستگاه قضایی می برد تا مقصرین و مسببن را شناسایی کند؟

اگر فدراسیون بخواهد همچنان برای این فصل از لیگ هم مجوز بازگشت راهیان را صادر نکند، باید بابت این امتناع و لجبازی جریمه های میلیاردی را به این باشگاه پرداخت کند و راهیان به یک مشکل جدی دیگر برای فدراسیون تبدیل شود.

نکته مهم دیگری که در بحث راهیان این روزها به چشم می خورد، مصاحبه های گاه و بیگاه نمایندگان استان در مجلس است که مدام در حال خط و نشان کشیدن برای فدراسیون هستند، اما آنطور که به نظر می رسد در این شرایط ویژه و حساس این خط و نشان ها فقط در حد تهدید باقی مانده و هنوز اقدام عملی جدی برای ورود به این مسئله نداشته‌اند که جای انتقاد دارد.

و اما در پایان باید گفت راهیان روزهای پر اضطرابی را سپری می کند، اینکه در این چند روز پیگیری مسئولان چگونه خواهد بود و آیا می توانند در بازی روانی فدراسیون با مطالبه به حق جوانان کرمانشاهی پیروز شوند و بازگشت راهیان را به عنوان یک رزومه خوب در کارنامه خود ثبت کنند، را باید نشست و دید.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار