اختلاف اتحادیه قصابان استان کرمانشاه و کشتارگاه بیستون بر سر استفاده از چربی‌های مضر دام منجر به ایجاد اخلال در روند توزیع گوشت گاو و گوساله در بازار کرمانشاه شده است.
کد خبر: ۹۷۹۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰ 17 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا اتحادیه قصابان پیمانکاری را برای بهره‌برداری از چربی‌های مضر گوشت به کشتارگاه بیستون معرفی کرده است که مدیریت این کشتارگاه روند فعالیت این پیمانکار را برخلاف مقررات می‌داند و می‌خواهد خود از سود این چربی‌ها بهره‌مند شود.

در کشتارگاه بیستون کرمانشاه مکانی وجود دارد که چربی‌های مضر و غیر قابل مصرف دام پس از سوزانده شدن به روغن تبدیل می‌گردد و در نهایت به منظور استفاده از در صنایع صابون سازی به صنعتگران فروخته می‌شود.

موضوع این این اختلاف در نشست ستاد تنظیم بازار شهرستان کرمانشاه مطرح گردید و قرار شد پیمانکار فعلی تا پنج ماه آینده همچنان به روند فعالیت خود برای استفاده از چربی ادامه دهد و پس از آن با اولویت مدیریت کشتارگاه بهره برداری به مزایده گذاشته شود.

اما این اختلاف ختم به خیر نشد و در نهایت موضوع به ستاد تنظیم بازار استان برای تصمیم گیری آمد.

در این نشست «محسن دارابی» رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه به شدت نسبت به اختلاف ایجاد شده اعتراض کرد و گفت: اختلاف شخصی ۲ گروه بر سر سود بیشتر منجر به ایجاد اختلال در توزیع گوشت در بازار شده است که باید از آن جلوگیری شود.

«سیاوش میری» مدیر کشتارگاه بیستون کرمانشاه که خود خواهان استفاده بهره برداری از چربی دام‌های ذبح شده است عمده دلیل مخالفت خود به پیمانکار و سلاخ‌های حاضر در کشتارگاه را نداشتن بیمه و بی نظم بودن تردد‌ها عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به بروز برخی تخلفات از سوی پیمانکار معرفی شده، گفت: ما به عنوان یک بخش خصوصی سرمایه بسیاری صرف کرده و حتی نیروی‌های خود را نیز آموزش داده ایم تا با وارد کردن صنعت صابون سازی به استان از خام فروشی محصول جلوگیری کنیم.

از سوی دیگر «حسین آمویی» رییس اتحادیه قصابان نیز در این نشست موضوع‌های مطرح شده از سوی مدیر کشتارگاه بیستون را تکذیب کرد و مدعی شد که اختلال ایجاد شده در روند توزیع گوشت به دلیل کارشکنی کشتارگاه است.

با وجود تمام بحث‌های مطرح شده، نشست شورای تنظیم بازار استان کرمانشاه بازهم بدون نتیجه ماند و قرار شد تا نشستی تخصصی دیگری به منظور رسیدگی به این موضوع برگزار شود.

گوشت کرمانشاه گرانتر از استان‌های دیگر

این اختلافات شخصی و نابسمانی‌ها در روند ذبح و عرضه گوشت قرمز باعث شده است که قیمت گوشت در کرمانشاه با ۲۵ درصد تولید مازاد نیاز حدود ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان گرانتر از دیگر نقاظ کشور باشد.

در استان کرمانشاه سالیانه ۴۰ هزار تن گوشت قرمز و ۷۵ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که از این تولیدات، سالیانه ۱۰ هزار تن گوشت قرمز و ۱۲ هزار تن گوشت سفید (مرغ) مازاد بر مصرف نیاز به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی استانداری کرمانشاه که در نشست ستاد تنظیم بازار حضور پیدا می‌کنند، عمده دلیل گرانی قیمت گوشت در مرکز این استان، سنتی و بدون نظم بودن فعالیت آن‌ها است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه اردیبهشت ماه امسال وعده داده بود که کشتارگاه‌ها به منظور ساماندهی قیمت گوشت در بازار تا ۲۰ تیر ماه به صورت کامل صنعتی خواهند شد که این موضوع محقق نشد.

واسطه‌ها دلیل افزایش قیمت گوشت

از سوی دیگر رییس سازمان جهاد کشاورزی عمده دلیل افزایش بی‌رویه قیمت گوشت در کرمانشاه را مربوط به بعد از کشتارگاه و از طرف واسطه‌ها دانست و افزود: وجود این واسطه‌ها باعث شده شاهد حباب قیمت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز باشیم.

نکته دیگری که «نوربخش حاتمی» به آن اشاره کرد تفاوت قیمت گوشت گاو پیر، ماده با گوشت گاو و گوساله جوان در میدان دام بود بطوریکه از ۲۰ تا ۴۵ هزار تومان در هر کیلوگرم متغیر است، اما در عمل قصابی‌ها این نوع گوشت را با حداکثر قیمت و به صورت برابر می‌فروشند.

طبق فرمولی که او ارایه داد اگر هر کیلوگرم گوشت گوساله زنده را حداکثر ۴۵ هزار تومان فرض کنیم باید در نهایت بعد از کشتار با قیمت ۹۰ هزار تومان در قصابی عرضه شود حتی اگر برخی هزینه‌های جانبی هم به آن اضافه شود این قیمت باید ۱۰۰ یا ۱۰۵ هزار تومان باشد، اما در عمل اینگونه نیست.

افزایش کشتار غیرمجاز دام در کرمانشاه

گرانی گوشت و عدم مدیریت مناسب باعث شده تا این روز‌ها شاهد رشد قارچ گونه لاشه‌های دام آویزان کشتار غیرمجاز در گوشه و کنار شهر باشیم موضوعی که علاوه بر زشت کردن سیمای شهری سلامت شهروندان را هم تهدید می‌کند.

در گذشته وقتی از کرمانشاه خارج می‌شدیم در کنار جاده شاهد ذبح گوسفند و لاشه‌های آویزان بودیم، اما امروز این اقدام غیرمتعارف را در مناطق شهری نیز می‌بینیم.

به گفته فرماندار کرمانشاه، موضوع کشتار غیر مجاز دام آنقدر افزایش پیدا کرده که چند نقطه شهر از جمله انتهای دولت آباد، شهرک اسلامی و ده مجنون علاوه بر ذبح دام به محلی برای فروش دام زنده نیز تبدیل شده‌اند.

«فضل الله رنجبر» در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان خواستار ورود دادستان برای پلمب دایمی (جوشکاری) اماکن فروش دام زنده شد و گفت: جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های مربوطه و متولی باعث افزایش کشتار غیرمجاز دام در این شهر شده است.

او از کوتاهی برخی دستگاه‌ها در برخورد قاطع با متخلفان انتقاد کرد و اظهار داشت: لازم است برای برخورد با این پدیده، اجراییات شهرداری، دامپزشکی، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی، بازرسی اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت و حفاظت محیط زیست پای کار بیایند.

به گزارش ایرنا، موضوع گرانی قیمت گوشت در کرمانشاه نسبت به دیگر نقاط کشور از سال‌های گذشته در ستاد تنظیم بازار مطرح شده، اما تاکنون به غیر از زمان‌های کوتاهی، این اختلاف قیمت جبران نشده است.

بدون شک برای کنترل قیمت گوشت در یکی از قطب‌های تولید دام کشور، بیش از هر چیز نیازمند ورود جدی دستگاه‌های نظارتی و کوتاه کردن دست واسطه‌هایی است که سود خود را در افزایش قیمت گوشت در بازار کرمانشاه می‌بینند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار