تابناک کرمانشاه گزارش می‌دهد:
فرماندار کنگاور گفت: به علت کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی در استان کرمانشاه، کشت برنج در تمامی شهرستان‌ها ممنوع و با خاطیان کشت برنج در کنگاور به زودی برخورد می‌شود.
کد خبر: ۹۷۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲ 11 July 2021

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه از شهرستان کنگاور در تعدادی از روستا‌های این شهرستان، کشاورزان اقدام به کشت برنج کردندکه با توجه به ممنوعیت کشت برنج در استان به بررسی این موضوع پرداختیم.
 
 طبق اعلام شرکت آب منطقه‌ای استان میزان بارش‌های کرمانشاه از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ تاکنون ۲۹۹ میلیمتر می‌باشد، که دوره مشابه سال آبی گذشته ۴۲۷/۹ میلیمتر بوده یعنی ۳۰/۱ درصد کاهش داشته و دوره مشابه بلند مدت ۴۱۲/۱ میلیمتر که ۲۷/۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. به همین دلیل محدودیت‌های جدید در مصرف آب در بخش‌های صنعت، شرب و کشاورزی از جمله محدود کردن کشت محصولات آب بَر اعمال می‌شود. یکی از این محصولات آب بَر، برنج است، تولید هر کیلو برنج نیازمند حدود ۸ هزار لیتر آب است یعنی هر هکتار، ۱۵ تا ۲۵ هزار متر مکعب آب مصرف می‌کند، اما چون سود برنج بیشتر از محصولات دیگری است که کشاورزان تمایل دارند که برنج بکارند، سال ۹۸ پرآب‌ترین سال کرمانشاه در سال‌های اخیر بود حدود سه هزار هکتار از اراضی استان شالیکاری شد که به صورت متوسط بیش از ۳ هزار تن برنج از آن برداشت شد. با توجه به کاهش سطح بارش‌های سالانه برای مقابله با خشکسالی کشت برنج در تمام شهرستان‌های استان امسال ممنوع است.

جهت بررسی این موضوع با فرماندار کنگاور گفتگو کردیم، فرزاد الماسی گفت: کشت برنج ممنوع است، اما برخی از کشاورزان در روستا‌های این شهرستان به اندازه مصرف خود نه برای فروش اقدام به کشت کرده اند که از نظر ما پذیرفته نیست و به زودی با آن‌ها برخورد می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی نوربخش حاتمی نیز اظهار کرد: خشکسالی امسال روند جهاد کشاورزی برای صدور مجوز‌های محدود برای کشت برنج را تغییر داده و این سازمان با قاطعیت در مقابل کشت این محصول ایستادگی می‌کند، کشت برنج در تمام نقاط استان ممنوع است و این بدین معنی است که هیچ خدماتی از سمت جهاد کشاورزی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و با افراد خاطی در این زمینه برخورد خواهد شد، سال‌های گذشته در برخی از نقاط استان همچون گیلانغرب و صحنه کشاورزان معمولاً در کنار رودخانه‌ها اقدام به کشت برنج می‌کردند و مشکلی هم در این زمینه وجود نداشت، اما کاهش بارندگی و روان آب‌ها در سال جاری این اجازه را به ما نمی‌دهد.


پیش‌تر نیز دادستان کرمانشاه شهرام کرمی با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در استان، اظهار داشت: کشت برنج نه تنها در کرمانشاه بلکه به موجب قانون در کل کشور به غیر از دو استان گیلان و مازندران ممنوع است.  وقتی حتی در استان نسبتا پربارانی همچون گلستان هم کشت برنج ممنوع است، در کرمانشاه که بارش چندانی ندارد، ممنوعیت کشت این محصول باید جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که به گفته کارشناسان هواشناسی در ۴۰ تا ۵۰ سال اخیر یکی از خشک‌ترین سال‌های کرمانشاه را پشت سر می‌گذاریم و پیش‌بینی شده در ادامه سال هم بارش‌های چندانی نخواهیم داشت، کشت محصولی همچون برنج که آب زیادی می‌خواهد به هیچ عنوان نباید انجام گیرد. مطابق قانون کشت برنج در استان ممنوع است و دستگاه‌های متولی همچون سازمان جهاد کشاورزی و امور آب می‌توانند با اخذ دستور قضایی برای برخورد با کشت برنج در استان اقدام کنند. 

با توجه به شرایط استان کاهش بارندگی و خشکسالی مسئولین مربوطه نباید از این مسئله چشم پوشی کنند، چرا که پردرآمد و با صرفه‌تر بودن کشت برنج کشاورزان دیگر شهرستان‌ها را نیز ترغیب می‌کند به این سمت رفته و خسارت‌های جبران ناپذیری به سفره‌های زیرزمینی وارد می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار