اما در این میان هستند مساجد در دست احداثی که روند ساخت آنها با سردرگمی و بی توجهی مسوولان برخی دستگاه ها همراه و یک نمونه آن مسجد جامع شهر ایوان است که بی تدبیری مسوولان باعث کندی و گاه توقف روند ساخت آن شده است.
کد خبر: ۹۷۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۱ 20 September 2015

مسجد مهمترین و اساسی ترین جایگاه برای انجام مناسک دینی و حفظ و انسجام بین اقشار مختلف جامعه اسلامی است.

به گزارش تابناک ایلام،مسجد یکی از محوری ترین ارکان دین اسلام به شمار می رود و شکل گیری رسمی این دین الهی در شهرمدینه و با ساخت مسجد آغاز شد.

مسجد در سال های گذشته سمبل شکل گیری نهضت های بزرگ آزادی بخش در جوامع اسلامی بوده است و انقلاب ایران نیز برای نخستین بار از مسجد شکل گرفت.

در بین همه مساجد، مسجد جامع هر شهر به عنوان یک مکان کلیدی و مهم در راس بیشتر امور آن شهر و منطقه قرار دارد و مردم خداجوی برای انجام فریضه نماز جمعه رو به سوی این مکان مقدس می آورند.

با توجه به اینکه مساجد دارای عمر مشخص و مدت زمان کاربری معلوم هستند،بنابراین این بنا ها همچون دیگر ابنیه ها به مرور زمان دچار فرسایش می شوند و نیاز به مرمت و بازسازی دارند.

تعمیر مساجد نیز با همت مسوولان و همکاری مردم مومن و خداجوی و افراد خیر انجمام می پذیرد.

اما در این میان هستند مساجد در دست احداثی که روند ساخت آنها با سردرگمی و بی توجهی مسوولان برخی دستگاه ها همراه و یک نمونه آن مسجد جامع شهر ایوان است که بی تدبیری مسوولان باعث کندی و گاه توقف روند ساخت آن شده است.

نکته جالب توجه درخصوص مسجد ایوان تخصیص اعتبار ویژه این مسجد به اداره راه وشهرسازی است که نه تنهادر خدمت ساخت این مسجد قرار نگرفته است بلکه صرف هزیته های جاری اداره متبوع شده است که می طلبد مسوولین این اداره دراین زمینه شفاف سازی نمایند

امام جمعه ایوان در این خصوص گفت: روند تکمیل مسجد جامع شهر ایوان و اعتبارات تخصیصی این طرح همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

حجت الاسلام علی محمد لروند روز شنبه باطرح این موضوع اظهار کرد: با وجود تزریق اعتبار پنج میلیارد و 600 میلیون ریال در دو مرحله برای تکمیل طرح مسجد جامع، از سوی کمیته برنامه ریزی شهرستان ایوان به اداره کل راه و شهرسازی به عنوان مجری طرح اما هنوز هیچ خبری از ساخت سازمسجد نیست.

وی افزود: در ابتدای شروع به کار طرح سه میلیارد و 600 میلیون ریال اعتباراز سوی این کمیته به اداره کل راه و شهرسازی استان تحویل داده شد تا این مبلغ پس از دریافت توسط پیمانکار، برای ساخت و ساز و تکمیل مسجد جامع ایوان هزینه شود.

وی یادآورشد: اما بعد از مدتی که هیچ خبری از ساخت و ساز و پیشرفت فیزیکی طرح نشد، با پیگیری های مکرر مشخص شد که مسوولان این اداره کل با توجه به کسری مبلغ 20 میلیارد ریالی خود، مبلغ هزینه مسجد را به جبران کسری اداره خود اختصاص داده اند و باید در این زمینه به طور شفاف و صریح پاسخگو باشند.

حجت الاسلام لروند ادامه داد: امسال نیز مبلغ 2 میلیارد ریال نیز از محل کمیته برنامه ریزی شهرستان ایوان به این اداره کل تحویل داده شده است اما با این وجود هنوز هم هیچ خبری از روند تکمیل طرح مسجد نیست.

وی افزود: مسوولان این اداره کل باید در قبال هزینه های دریافتی و عدم توجه به ساخت مسجد به مردم و افکار عمومی پاسخگو باشند و نباید ساده از کنار این گونه مسایل مهم گذشت و در حال حاضر مسجد از محل کمک های ناچیز مردمی در حال ساخت است.

وی تاکید کرد: مردم این شهرستان فاقد مسجد مناسبی برای برگزاری نماز های جمعه و اجتماعات مهم هستند و در حال حاضر نماز جمعه در مساجد کوچک شهرستان که جوابگوی گنجایش تعداد زیاد نماز گذاران نیست، برگزار می شود.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیک بودن فصل سرما نیاز به مسجد بیش از گذشته محسوس و قابل لمس است چرا که در فصل گرما امکان حضور نمازگذاران در پیاده رو و خیابان های محل برگزاری نماز جمعه وجود دارد اما در فصل سرما این امر امکان پذیر نیست.

امام جمعه ایوان در پایان اظهار کرد: عدم پاسخگویی مسوولان به مردم و بی توجهی به خواسته های آنها به موجب دلسردی و بی اعتمادی مردم به مسوولان می شود و این کارگزاران نباید زمینه های بی اعتمادی و نارحتی مردم را فراهم کنند.

از آنجا که شهرستان ایوان فاقد مصلی است پس می طلبد شتاب در روند ساخت و ساز مسجد جامع و تخصیص اعتبار برای آن در دستور کار مسوولان قرار گیرد تا مشکل جا برای فریضه نماز جمعه حل شود.

روند ساخت و ساز مسجد جامع طبق زمان بندی و در صورت تخصیص بودجه در موعد مقرر این طرح به مدت زمان 2 سال و در 2 طبقه ودر زمینی به گستره یک هزار و 100 متر ساخته می شود.

کاهش تورم و نزول قیمت ها برای اقشار مختلف جامعه به ویژه قشر ضعیف و محروم باید ملموس باورپذیر باشد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
مسجد جامع ایوان نوساز بود چرا در شرایط بد اقتصادی ان را تخریب کردید/
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار