مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه تا پایان سال گذشته نرخ سزارین استان بیش از ۴۳ درصد بود، گفت: امسال باید این شاخص بر مبنای برنامه ششم توسعه به حدود ۴۲ درصد برسد.
کد خبر: ۹۶۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵ 09 June 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،شیوا کاظمی با اشاره به آمار بالای سزارین در کشور و استان گفت: خوشبختانه وضعیت استان در این زمینه به نسبت میانگین کشوری بهتر است، اما بازهم آمار فعلی سزارین بالاست و باید کاهش یابد.

وی افزود: در حال حاضر میانگین سزارین در کشور بیش از 50 درصد است و این میزان در استان تا پایان سال گذشته 43.78 درصد بوده است.

کاظمی تصریح کرد: طبق برنامه ششم توسعه میزان سزارین باید تا پایان این برنامه در استان به 42.5 درصد برسد که امیدواریم تا پایان امسال این امر محقق شود.

مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: شاخص سزارین فقط مربوط به زایمان اولی هاست و موارد تکراری سزارین در مادرانی که برای بار دوم و سوم زایمان می‌کنند را شامل نمی شود، چرا که پیشگیری از سزارین در زایمان اولی ها اهمیت دارد و برای مادرانی که از قبل سزارین داشته اند کاری نمی توان کرد.

کاظمی با بیان اینکه بر اساس بخشنامه های جدید وزارت بهداشت، هدفگذاری برای کاهش آمار سزارین در هر بیمارستان متفاوت است، گفت: برخی بیمارستان ها هستند که مادران پرخطر به آنجا منتقل می شوند و قطعا در این بیمارستان ها آمار سزارین بالاست، بنابراین برنامه ریزی ها بگونه ای صورت گرفته که در هر بیمارستان با توجه به آمار فعلی سزارینی که دارد، در خصوص کاهش آن هدفگذاری شود.

وی افزود: در همین راستا این سیاست جدید به بیمارستان ها ابلاغ شده و هدفگذاری هر بیمارستان برای کاهش آمار سزارین تا پایان امسال مشخص شده است.

کاظمی با بیان اینکه "ترس از زایمان طبیعی" علت اصلی گرایش مادران باردار به سمت انجام سزارین است، گفت: در همین راستا برنامه ریزی هایی برای برگزاری کلاس های زایمان بدون درد داشتیم، طوری که بتوانیم با برخی آموزش ها و استفاده از برخی روش ها انجام زایمان طبیعی را برای مادران باردار خوشایند کنیم که متاسفانه به دلیل شرایط کرونایی امکان برگزاری حضوری کلاس ها فراهم نشد.

وی افزود: در حال حاضر مراکز بهداشت بصورت آنلاین برخی کلاس های آموزشی در این زمینه را برگزار می‌کنند و اگر مادری احساس می کند به این آموزش ها نیاز دارد می تواند به مراکز بهداشت نزدیک محل سکونت خود مراجعه کرده و در این کلاس های آنلاین ثبت‌نام کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار