دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماری تب مالت، بیشتر قطب جوان و میانسال جامعه را درگیر می‌کند و می‌تواند باعث آسیب اقتصادی در بعد خانوار و جامعه شود.
کد خبر: ۹۶۷۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸ 30 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،حسین بیگلری در خصوص بیماری تب مالت، اظهار داشت: بیماری تب مالت یا بروسلوز به‌عنوان بیماری هزار چهره معرف است و می‌تواند عوامل متعدد بالینی در افراد ایجاد کند و شایع‌ترین بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

وی ادامه داد: گستردگی وسیع بروز علائم تب مالت به تعداد میکروب‌هایی که وارد بدن فرد شده و نوع سیستم بدنی انسان بستگی دارد که نوع آن‌ها با هم متفاوت است.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه فصل بهار و تابستان را به‌عنوان شایع‌ترین فصول برای بروز بیماری تب مالت عنوان کرد و افزود: این بیماری بیشتر قطب جوان و میانسال جامعه را درگیر می‌کند و می‌تواند باعث آسیب اقتصادی در بعد خانوار و جامعه شود و عوارض بیماری به صورت عوارض مزمن جسمی، روحی، استخوانی و قلبی رخ می‌دهد که درصد کمی از موارد درگیری قلبی ایجاد می‌کند که با خطرات مرگ و میر هم همراه است.

وی اضافه کرد: عوارض تب مالت اگر دیر تشخیص داده شود یا درمان مناسبی نداشته باشد تا حدودی ماندگار خواهد بود.

بیگلری در توضیح راه‌های انتقال تب مالت، خاطرنشان کرد: استفاده از لبنیات محلی غیر پاستوریزه، مصرف گوشت‌های بین جاده‌ای یا تماس با دام ذبح شده بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی، تنفس در داخل استبل دام‌های آلوده؛ به مدت سه هفته یا یک ماه بعد دچار علائم تب، لرز، تعریق، درد مفاصل، بی‌اشتهایی، کاهش وزن و درد عمومی بدن می‌شود و از آنجایی که فرد را زمین‌گیر می‌کند سبب اختلال جدی در زندگی فرد می‌شود.

وی شغل فرد را در ابتلا به تب مالت مهم دانست و گفت: در استان‌های غربی کشور که قطب‌های دامپروری و کشاورزی هستند. دامپرورها، کشاورزان، روستائیان، عشایر، سلاخ‌ها، کسانی که اقدام به شیردوشی‌می‌کنند، دباغی، فروشندگان و عرضه‌کنندگان لبنیات سنتی سلاخ بیشتر در معرض خطر بیشتر ابتلا به تب مالت دارند که برای پیشگیری باید راه‌های انتقال را متوقف کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار