معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران اعلام کرد: مرمت مجسمه‌های تخریب شده میدان حُر (منطقه ۱۱) بدون اطلاع و استعلام این نهاد متولی بوده است.
کد خبر: ۹۶۶۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳ 25 May 2021

 

مرتضی ادیب زاده روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مجسمه‌ میدان حر شامل مجسمه نبرد گرشاسب اثر استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ، در ششم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ با شماره ۱۴۴۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه هرگونه اقدام مرمتی در آثار ملی باید به نظر این نهاد استانی برسد خاطر نشان کرد: به محض اطلاع از ماجرا، عوامل یگان حفاظت صبح امروز به این میدان اعزام و این پروژه متوقف شد تا بررسی و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

ادیب زاده در مورد میزان تخریب و آسیب وارد شده به مجسمه‌های میدان حر تهران اشاره کرد و گفت که کارشناسان میراث فرهنگی هنوز بررسی‌ها را انجام نداده‌اند، اما تصاویری که یگان حفاظت فرستاده نشان می‌دهد تخریب‌هایی صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران نیز چهارم تیرماه سال ۱۳۹۹ مراتب ثبت پیکره نبرد گرشاسب با اژدها، اثر استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ به شماره ۱۴۴۳ به تاریخ را با انضمام قوانین و مصوبات حفاظت و نگهداری از آثار ملی به اطلاع شهرداری منطقه ۱۱ تهران رسانده بود.

تندیس نبرد گرشاسب با اژدها در میدان حر (میدان باغشاه) تهران به مناسبت نجات آذربایجان از اشغال شوروی و حزب دموکرات در سال ۱۳۱۵ در میدان قرار گرفت. انجام پروژه از سالهای ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۵ طول کشید و توسط غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ ساخته شده است.

این اثر به همراه تندیس فردوسی جزو محدود تندیس‌هایی است که پس از انقلاب آسیب ندید و جا به جا نشد. غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ هم چنین سازنده نقش برجسته انوشیروان دادگر در کاخ دادگستری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار