مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: در 25 سال اخیر بیش از 12 متر افت سطح ایستایی دشت اردبیل را شاهد بودیم.
کد خبر: ۹۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵ 02 March 2015

به گزارش فارس، داود نجفیان عصر امروز در سمینار طرح تحقیقاتی مدل‌سازی عددی آبخوان دشت اردبیل و مدیریت در استفاده بهینه از برداشت آب در اردبیل اظهار کرد: مدیریت منابع آب زیرزمینی با ایجاد توازن و تعادل‌بخشی استخراج این منبع پیچیده مهم شامل کمیت، کیفیت و اندرکنش با منابع آب سطحی با افزایش تقاضای آب و کاربری اراضی ارتباط دارد.

وی تصریح کرد: از این رو باید به تمام جنبه‌های توسعه با در نظر گرفتن تهدید‌های آنها توجه کرد و در مدیریت منابع آب باید برای بعد اقتصادی، اجتماعی اهمیتی معادل بعد هیدرولوژئولوژیکی قائل شد و همیشه اجتماع این دو لازم است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: افزایش سریع تقاضای آب منجر به بهره‌برداری کلان آب زیرزمینی در دشت اردبیل و افت سطح ایستابی به میزان بالغ بر 12 متر در 25 سال گذشته شده است.

نجفیان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مسائل و مشکلات محیطی مربوط به افت سطح ایستابی شامل مواردی از قبیل افزایش هزینه پمپاژ، کاهش کیفیت آب پمپاژ شده، احتمال ایجاد و توسعه مخروط‌های افت و نشست زمین است.

وی هدف از طرح تحقیقاتی یاد شده را در قالب یک تز دکترا بهینه‌سازی برداشت از آبخوان به منظور جلوگیری از افت بیشتر سطح ایستابی و در صورت امکان، جبران کاهش ذخیره آبخوان اعلام کرد.

نجفیان از جمله مهم‌ترین دستاوردهای علمی و کاربردی این همایش‌ها را تعیین روش‌های علمی مناسب برای مطالعات کمی و کیفی آب زیرزمینی، تعیین مقادیر آب‌دهی ویژه و هدایت هیدرولیکی آبخوان در مناطق مختلف دشت اردبیل اعلام کرد.

وی در ادامه بیان کرد: تعیین مقادیر برداشت بهینه آب در فصل بهار که آبخوان حداکثر افت سطح ایستابی را تجربه می‌کند و تولید نقشه‌های قابلیت کاربری آبخوان براساس استانداردها برای مصارف شرب و کشاورزی را به همراه دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار