رسول ا... در حدیثی می فرمایند: «عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی در نزد حق تعالی محبوب تر از دهه اول ذی الحجه نیست.»...
کد خبر: ۹۶۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۲ 17 September 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی، بزرگ‌ترین اتفاق معنوی ماه ذی‌الحجه، روزهای زیارتی خانه خداست که هرساله برای عده‌ محدودی از سراسر دنیا در مکه‌مکرمه رقم می‌خورد و البته فرصت مغتنمی هم است برای جاماندگان از این سفر معنوی که در هرکجایی که باشند، می‌توانند با به‌جا آوردن آداب و اعمال مخصوص این ماه، فیض لازم را ببرند.

این ماه از ماه های مقدس و شریف در نزد مسلمانان است که وقتی فرا می رسید مسلمانان اهتمام ویژه ای به عبادت داشتند به خصوص در دهه اول ماه ذی الحجه که در احادیث پیامبر(ص) بر فضیلت آن تاکید شده است. در بعضى از روایات آمده است، شب هاى دهگانه اى که قرآن در سوره «والفجر و لیال عشر» به آن سوگند یاد کرده است، شب هاى دهه اوّل این ماه شریف است (تفسیر قمى، جلد 2، صفحه 419) و این سوگند به خاطر عظمت آن است.

 - سوره ی فجر در دهه ی اول ماه ذی الحجه
در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است: هر کس سوره فجر را را در دهه اول ماه ذی الحجه قرائت نماید گناهانش بخشیده می شود و اگر در غیر این ایام خوانده شود مایه نورانیت او در قیامت می گردد.(مجمع البیان، ج10، ص341)

برای اطلاع و بهره‌بردن از این فرصت مغتنم فیوضات این ماه نورانی سری به کتاب شریف مفاتیح‌الجنان بزنید. در فصل ششم این کتاب در بخش اعمال ماه ذی‌الحجه، آدابی برای این ماه ذکر شده است که در ادامه به‌صورت فشرده به‌بخشی از آن‌ها اشاره‌ای خواهیم کرد.


اعمال ماه ذی الحجه,ماه ذی الحجه,فضیلت ماه ذی الحجه

دهه اول ماه را از دست ندهید

دهه اول این ماه ” ایام معلومات” نام دارد که در قرآن کریم ذکر آن شده است. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است که عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی نزد حق تعالی محبوب تر از این دهه نیست. برای این ایام اعمالی است که گفته می‌شود ارزش آن شریک‌شدن در ثواب حاجیان و اعمال حج آن‌هاست:

روزه‌گرفتن در ۹روز اول این دهه و خواندن ٢رکعت نماز بین نماز مغرب و عشاء در تمام شب‌ها که در هر رکعت بعد از حمد یک‌بار آیه١۴٢ سوره اعراف را باید خواند.

 خواندن دعایی ویژه از امام‌صادق(ع) بعد از نماز صبح و پیش از مغرب که از روز اول تا عصر روزعرفه بر مداومت آن توصیه‌شده است.


خواندن پنج دعایی که حضرت جبرئیل از جانب خداوند برای حضرت‌عیسی(ع) هدیه آورده و خواندن تهلیلاتی از امیرمومنان‌علی(ع) در هر روز از این دهه که شرح کامل آن در مفاتیح‌الجنان آمده
است.

از روزهشتم ماه غافل نشوید
روز هشتم ماه ذی‌الحجه، روز «ترویه» نامیده می‌شود و روزه‌اش فضیلت بسیار دارد. روایت شده که کفاره۶٠سال روزه است.

شب نهم را حتما دریابید
این شب از شب‌های متبرکه است که اجر ١٧٠سال عبادت را دارد که برای آن اعمالی ذکر شده، شامل: خواندن دعاها و گفتن تسبیحات مخصوص این شب و زیارت امام‌حسین(ع) است.

روز نهم یا عرفه را بشناسید
روزعرفه از اعیاد عظیمه است که در آن شیطان خوار و حقیرتر از دیگر اوقات خواهد بود. برای این روز هم اعمالی ذکر کرده‌اند:

 انجام غسل و زیارت امام‌حسین(ع) که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد است و ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد، نیست.

 روزه گرفتن وخواندن دو رکعت نماز در زیر آسمان بعد از نمازعصر و پیش از خواندن دعای روزعرفه که در رکعت دوم بعد از حمد باید سوره کافرون را خواند و پس از آن به گناهان خود اعتراف کرد.

 ذکر تسبیحاتی که در اعمال شب عرفه عنوان شد و پس از آن گفتن اذکار مخصوص دیگری که مشروح آن در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان آمده و طلب حاجت کردن.

خواندن زیارت جامعه‌کبیره و دعای «ام داود»، صلواتی که از امام صادق(ع) روایت شده است و خواندن دعایی که امام‌حسین(ع) در روز عرفه در عرفات می‌خواندند.

اعمال شب‌دهم هم ثواب دارد
از شب‌های متبرکه و از آن چهار شبی است که احیای آن مستحب است و درهای آسمان در این شب باز است. زیارت امام‌حسین(ع) دراین شب و خواندن چند دعا توصیه بسیار شده است.

در روز عید قربان چه کنیم؟
عید قربان هم، یکی از چند عیدبزرگ مسلمانان است که آدمی درآن رسم بندگی را به‌حق به‌جا می‌آورد و خودش را از همه تعلقات دنیایی دور می‌کند تا بتواند سبک‌بارتر به‌سوی حق پرواز کند. برای این روز هم اعمالی است:

غسل کردن در این روز سنت موکد است و به‌جا آوردن نماز عید‌ قربان و تکرار این تکبیرات بعد از هر نماز؛ «ا... اکبر ا... اکبر و لااله الا ا... وا... اکبر، ا... اکبر ولله الحمدا... اکبرعلی ما هدانا ا... اکبر علی ما رزقنا من بهیمةِ الانعام و الحمدُلله... علی ما ابلانا».

 قربانی کردن و خواندن دعای ندبه و دعای۴۶ و۴٨ صحیفه‌سجادیه.
 
این روز دین خود را کامل کنید
روز هجدهم ماه ذی‌الحجه یا عیدغدیرخم روز إکمال دین نامیده شده که برای شیعیان بعد از عیدفطر و قربان، بزرگ‌ترین عید است. برای این روز هم اعمالی ذکر شده؛

غسل و روزه که کفاره ۶٠ سال گناه است، زیارت امیرمومنا‌ن‌علی(ع) و خواندن ٢رکعت نماز مخصوص این روز که در مفاتیح‌الجنان به آن اشاره شده است.

خواندن دعای ندبه و دعاهای مخصوص این روز، ایجاد عقد اخوت و تبریک به یکدیگر در هنگام ملاقات هم.
 
روزمباهله راهم فراموش‌نکنید
برای روز بیست‌وچهارم این ماه یا روز مباهله هم اعمالی توصیه شده که شامل غسل، روزه گرفتن و خواندن دعایی از امام‌صادق(ع) است.
 
با روز آخر ماه هم وداع کنید

ماه ذی‌الحجه آخرین ماه سال قمری است که بعد از آن آغاز ماه محرم است. برای روز آخر آن عملی سفارش شده که شامل ٢رکعت نماز است. در هر رکعت باید یک مرتبه حمد و ١٠مرتبه سوره توحید و آیت‌الکرسی خوانده شود و بعد از نماز هم گفت: «اللهمَّ ما عملت فی هذه السنة من عمل نَهَیتَنی عَنهُ و لَم
تَرضَهُ وَ...».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار