رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: بیشترین میزان ابتلا به سرطان در کودکان بین یک تا چهار سالگی است.
کد خبر: ۹۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰ 17 September 2015
به گزارش تابناک یزد، دکتر زالی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه همایش خون و سرطان و کودکان افزود: خوشبختانه با تشخیص و درمان بموقع بیشتر سرطان ها درمان می شوند.

وی با بیان اینکه فرق سرطان کودکان و بزرگسالان نیز در اثر بخشی درمان است ادامه داد:‌درحال حاضر در روش های استاندارد ، 85 درصد درمان ها در سرطان خون در کودکان اثربخش است.

دکتر زالی با بیان اینکه پیش بینی می شود حدود شش تا هشت مورد جدید سرطان خون در ازای هر صد هزار کودک ایرانی در سال رخ می دهد گفت: سرطان خون ، غدد لنفاوی و تومورهای مغزی نیمی از سرطان های کودکان کشور را تشکیل می دهد .

وی افزود: طول درمان در سرطان خون کودکان بین دو تا سه سال طول می کشد که وارد فاز بهبودی دائمی روند می شود و شانس عود در کودکان بهبود یافته زیر پنج درصد در بزرگسالی گزارش شده است.

زالی گفت: روش های نوین بویژه پیوند مغز استخوان و سلول های بنیادی بقای عمر کودکان سرطانی را افزایش داده است اما باید دقت داشت که عوامل ژنتیکی و مداخلات محیطی برای کودکان و ابتلا آنها به سرطان تاثیرگذار است.

وی افزود:‌ بطور مثال استفاده از شیر مادر می تواند به صورت چشمگیری سرطان خون در کودکان را کاهش دهد و یا اثربخشی واکسیناسیون در کاهش برخی از سرطان ها ثابت شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر پیشگیری گفت: والدین باید به تغییر ذائقه کودکان توجه ویژه داشته باشند چرا  که استفاده از فست فودها، غذاهای شور و چرب می تواند به طور غیرمستقیم در ابتلا به سرطان موثر باشد.

دکتر زالی افزود: اصلاح الگوی تغذیه ، استفاده از رژیم غذایی سرشار از فیبر و کاهش چربی از دیگر روش های سلامت و پیشگیری از ابتلا به سرطان گوارش در نوجوانی نیز محسوب می شود.

وی همچنین درباره استفاده از سیگار و مواد دخانی در محیط خانواده هشدار داد و گفت: کودکان در معرض این دودها ریسک بیشتری برای ابتلا به سرطان دارند همین طور مادری که در دوران بارداری از مواد دخانی استفاده می کند شانس ابتلا به سرطان در نوزاد را چندین برابر می کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه هنوز هیچ عامل مستقیمی برای ایجاد سرطان در کودکان وجود ندارد افزود: برخی عوامل محیطی از جمله استفاده مکرر از موبایل ، بی تحرکی و آلاینده های محیطی که باعث اختلالات کوروموزمی می شود می توانند عامل ابتلا به سرطان در کودکان باشد.

ورود "فاکتور 8 " داخلی به بازارهای دارویی کشور در آینده نزدیک

رئیس نهمین کنگره خون و سرطان از ورود فاکتور 8 ایرانی به بازار دارویی کشور در آینده نزدیک خبر داد و  گفت:مطالعات بالینی" فاکتورهشت"  در کشور انجام و این دارو به شکلی نوترکیب با فناوری بالا ساخته شده است که در آینده نزدیک وارد بازار می شود ضمن اینکه پیش از این فاکتور 7 نیز در کشور تولید شده بود.

فاکتور "هشت" یا" AHF " نام یکی از پروتئین های دخیل در انعقاد خون و پروتئینی است که پس از فعال شدن در پی یکسری واکنش های پی درپی به انعقاد خون کمک می کند.

دکتر ابوالقاسمی با ابراز خوشحالی از اینکه بخش عمده ای از داروهای گرانقیمت بیماری های خونی در داخل کشور تولید می شود افزود: خوشبختانه سرطان کودکان نیاز به داروهای گرانقیمت ندارد و با همان ترکیب داروهای قدیمی 85 درصد کودکان سرطانی درمان می شوند.

دکتر ابوالقاسمی با بیان اینکه هرچند تعداد بیماری های خونی زیاد نیست گفت: اما چون این بیماری ها اهمیت درمانی زیادی دارند و بار بزرگی ازبیماری ها را تشکیل می دهند دارو برای این افراد بسیارمهم است.

وی گفت:18 هزار بیمار تالاسمی ، هشت هزار بیمار هموفیلی و سالانه افزایش 3500 کودک مبتلا به سرطان خون ،بخش مهمی از گیرندگان خدمت در بخش خون  هستند.

دکتر ابوالقاسمی با اشاره به اهمیتی که وزارت بهداشت برای این بیماری ها قائل شده است افزود:چند سالی است که واحد بیماری های خاص تشکیل شده است و بیماران تالاسمی و هموفیلی تحت پوشش صد درصد بیمه درمانی قرار گرفته اند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار