معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز واکسیناسیون رایگان دام‌های عشایر استان علیه تب برفکی خبر داد.
کد خبر: ۹۳۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹ 04 February 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،شاهرخ یارویسی ، اظهار کرد: واکسیناسیون رایگان دام های عشایر همزمان با آغاز دهه فجر در استان آغاز شده و تا یک ماه آینده ادامه دارد.

یارویسی با بیان اینکه هم اکنون 14 اکیپ دامپزشکی کار واکسیناسیون دام های عشایر درون کوچ(مستقر در نوار مرزی شهرستان‌های قصرشیرین، سرپلذهاب و گیلانغرب) و عشایر برون کوچ(مستقر در استانهای ایلام، خوزستان و لرستان) را عهده دار شده اند، افزود: واکسیناسیون رایگان دام های عشایر از این جهت در اولویت است که با توجه به کوچرو بودن این عشایر احتمال انتقال بیماری در آنها بالا است.

یارویسی در ادامه با بیان اینکه جمعیت دامی استان مستعد ابتلا به بیماری تب برفکی است، گفت: به دیگر دامداران هم توصیه می‌شود حتما نسبت به خریداری واکسن برای مایه‌کوبی دام‌های خود علیه این بیماری اقدام کنند.

یارویسی اضافه کرد: هم اکنون در مراکز مایه کوبی در همه شهرستان‌های استان واکسن‌های بهادار عرضه می‌شود، لذا توصیه می‌شود همه دامداران خصوصا صاحبان واحدهای دامداری صنعتی حتما نسبت به واکسیناسیون دام‌ها اقدام کنند.

یارویسی با بیان اینکه بیماری تب‌برفکی حیوانات زوج سم اهلی و وحشی را درگیر می‌کند، گفت: این بیماری در دام‌ها درمان ندارد و در پی ابتلای یک دام احتمال شیوع بیماری در تمامی گله بالا است.

وی بیماری تب‌برفکی یکی از بیماری‌های عفونی مهم صنعت دام دانست و اضافه کرد: بیماری تب برفکی به شدت واگیر بوده و کاهش تولیدات شیر و گوشت در دام آلوده مشهود است که این موضوع درآمدهای دامداران را با کاهش مواجه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه میزان تلفات تب‌برفکی دردام های جوان بالا است، گفت: در گاوهای بالغ با وجود اینکه احتمال تلفات کم است، اما در صورت ابتلا، دام‌ها کاهش میزان تولید شیر، گوشت و پشم خواهند داشت.

یارویسی در پایان اشاره‌ای هم به علائم بیماری تب‌برفکی داشت و گفت: از علائم ابتلای دام به بیماری می‌توان به پیدایش ضایعات در ناحیه دهان، پستان و ناحیه سُم اشاره کرد، ضمن اینکه دام با لنگش مواجه خواهد شد و احتمال سقط جنین هم در دام‌های آبستن مبتلا به بیماری تب برفکی بالا است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار