کد خبر: ۹۲۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹ 11 September 2015
رئیس گروه بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان شیلات گیلان گفت: مصرف سرانه ماهی در گیلان 14 کیلوگرم است که نسبت به نرم جهانی فاصله دارد.
خبرگزاری فارس: مصرف سرانه ماهی در گیلان 14 کیلوگرم است

به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، ابراهیم بیکتن عصر امروز در جلسه کارگروه فرعی سلامت این شهرستان در سالن اجتماعات شبکه دامپزشکی رودسر، اظهار کرد: مصرف ماهی در امنیت غذایی و سلامت جامعه موثر است.

وی مصرف سرانه ماهی در کشور را 8.5 کیلوگرم و برابر مصرف در آفریقا عنوان کرد و افزود: سرانه جهانی مصرف ماهی 18 کیلوگرم، در کشورهای پیشرفته 30 کیلوگرم، در کره و ژاپن 50 کیلوگرم است.

رئیس گروه بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان شیلات گیلان با اشاره به اینکه مصرف سرانه ماهی در ین استان 14 کیلوگرم است، خاطرنشان کرد: سرانه مصرف ماهی در کشور مطلوب نیست و با نرم جهانی فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت مصرف ماهی در کشور سازمان ملل در انزلی یک مرکز ملی فرآوری آبزیان ایجاد کرده که در اختیار مرکز تحقیقات علوم شیلات است، تصریح کرد: این مرکز هنوز نتوانسته به سمت تجاری‌سازی برود و لازم است در این مسیر بیشتر تلاش کنیم.

 وی بیکتن را یکی از راه‌های افزایش مصرف سرانه در کشور را ایجاد مراکز گردشگری طبخ آبزیان در گیلان به‌ویژه در شهرهای ساحلی دانست و افزود: ایجاد چنین مراکزی علاوه بر عرضه ماهی طبخ شده به گردشگران و مسافران سبب می‌شود تا مسافران ماهی را به عنوان سوغات شهرهای خود ببرند و این امر در افزایش تولید و رونق بازار اقتصادی استان موثر است.

وی از ایجاد مرکز گردشگری طبخ آبزیان در منطقه دستک خبر داد و گفت: رشت تنها شهر گیلان است که بازار ماهی بهداشتی دارد و حتی در این بازار ماهی به صورت سنتی و روی زمین عرضه می‌شود.

این مسئول از ایجاد بازار ماهی‌فروشان در شهرهای رودسر، انزلی، لاهیجان، تالش و صومعه‌سرا خبر داد و گفت: سماکی تنها صنفی بوده که از گذشته تاکنون به صورت سنتی باقی مانده و نیازمند حمایت بیشتری از طرف مسئولان است.

رئیس شبکه دامپزشکی رودسر نیز در ادامه جلسه مذکور با اشاره به اینکه عرضه ماهی شن‌زده در بازار به دلیل آلودگی میکروبی و قارچی موجب مسمومیت در مصرف‌کننده می‌شود، اظهار کرد: افراد سودجو ماهی‌های مانده را با آغشته کردن به شن به جای ماهی تازه به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند.

حمید سرهندی، تمیز کردن ماهی از مدخل استحصال و عرضه آن با جعبه و خودروهای ویژه حمل بازار را مورد تاکید قرار داد و گفت: تیم‌های نظارتی از ورود ماهی شن‌زده به بازار برای ارتقای بهداشت و سلامت جامعه جلوگیری کنند.

وی نصب پرده در سطح شهر برای آگاهی دادن به مصرف‌کننده و خودداری از خرید ماهیان شن‌زده را در فرهنگ‌سازی جامعه موثر دانست و تصریح کرد: سامانه گویای 1512 به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شکایات مردمی است.

علی‌اکبر قربان‌نیا، رئیس اداره شیلات رودسر نیز در نشست مذکور از وجود 13 پره صیادی در این شهرستان خبر داد و گفت: برای عرضه ماهی بهداشتی به بازار لازم است تا پروژه نیمه‌تمام ایجاد بازار ماهی‌فروشان رودسر با تامین اعتبار هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار