اگرچه ترس از کرونا بساط دورهمی‌های یلدای امسال را برچیده، اما همان چهار، پنج نفر اعضای یک خانواده در هر صورت کنار هم می‌نشینند و شب یلدا را جمع و جورتر از سال‌های قبل برگزار می‌کنند.
کد خبر: ۹۲۵۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳ 19 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا همین شب یلدای کوچک چند نفره به دور از دورهمی‌های ۲۰، ۳۰ نفره سال‌های قبل خرج خود را دارد و بدون هندوانه، انار و آجیل سپری نمی‌شود.

اگر همه چیز را ساده و به عبارتی دور از لاکچری بازی‌های امروز در نظر بگیریم، یک سفره شب یلدا ساده برای اعضای خانواده چهار نفره چقدر آب می‌خورد؟

اولین جزو یک سفره یلدایی هندوانه است و برای یک خانواده کوچک یک هندوانه دو تا سه کیلویی مناسب است و اگر قیمت هر کیلو هندوانه را بدون احتساب گران شدن روز آخر به نرخ امروز در نظر بگیریم، یک هندوانه دو کیلویی بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان تمام می‌شود.

این روز‌ها انار قیمتی بین کیلویی ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان دارد و هر کیلو انار شاید شامل پنج یا شش عدد شود که برای یک خانواده چهار نفره کافی است و با این اوصاف انار معمولی شب یلدا نیز به طور میانگین برای یک خانواده کوچک حدود ۲۰ هزار تومان بها دارد.

اگر اعضای خوانده بخواهند دو سه قلم میوه ساده دیگر هم مانند سیب، پرتقل یا خرمالو در سفره یلدای خود داشته باشند باید بابت هر کیلو سیب حدود ۱۰ هزار تومان، هر کیلو پرتقال حدود ۱۵ هزار تومان و هر کیلو خرمالو بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان بپردازند، با این روند خرید یک کیلو از از این میوه‌ها برای پر کردن ظرف میوه شب یلدا بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان هزینه دارد. البته در شرایطی که سراغ میوه‌های خارجی، مجلسی و گران قیمت نرویم و از میوه فروشی‌های معمول سطح شهر میوه بخریم.

بعضی از خانواده‌ها عادت دارند برای شب یلدا از کدوحلوایی پخته هم استفاده کنند، در حال حاضر هر کیلو کدو حلوایی شش تا هفت هزار تومان قیمت دارد و اگر یک کدو را حداقل دو کیلو برای یک خانواده چهار نفره در نظر بگیریم باید ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان برای کدو پخته کنار بگذاریم!

ساده‌ترین آجیل مخلوط با کیفیت متوسط که شامل تخمه کدو و ژاپنی هم باشد حداقل کیلویی ۱۸۰ هزار تومان است و آجیل‌های چهار مغز اعلا بسته بندی شده از کیلویی ۲۷۰ تا ۲۹۰ هزار تومان هم سر در می‌آورد، این در حالی است که خرید برخی از اقلام لاکچری مانند میوه خشک، شکلات‌های خارجی و ... را کنار بگذاریم.

اگر بخواهیم فقط به یک کیک ساده با طرح شب یلدا برای سفره چهار نفره اکتفا کنیم هر کیلو کیک حدود ۳۰ هزار تومان قیمت دارد و کیک زیر دو کیلو هم نداریم، پس خرید یک کیک ساده و کوچک دو کیلویی شب یلد حداقل ۶۰ هزار تومان پول نیاز دارد.

این‌ها ابتدایی‌ترین چیز‌هایی است که مردم برای شب یلدا تدارک می‌بینند، البته افرادی هم هستند که تنقلات، میوه و شیرینی‌های بسیار گرانی می‌خرند که سر از میلیون در می‌آورد، اما خرید معمول و مرسوم مردم همین است.

اگر شام شب یلدا را هم برنج و مرغ در نظر بگیریم، یک خانواده چهار نفره حداقل یک مرغ دو کیلویی می‌خواهد و با احتساب مرغ کیلویی ۲۲ هزار تومان خرید یک مرغ دو کیلویی ۴۴ هزار تومان آب می‌خورد.

برای یک خانواده چهار نفر یک کیلو برنج نیاز است که هر کیلو برنج ایرانی نیز به طور معمول ۳۰ هزار تومان شده است، اگر فقط یک دوغ یا نوشابه یا یک سطل ماست معمولی و کوچک هم تدارک ببینیم باید ۳۰ هزار تومان کنار بگذاریم.

با احتساب این موارد ساده‌ترین سفره یلدا بدون هزینه اضافه و میوه و تنقلات غیرمعمول و آن هم فقط برای چهار نفر ۴۵۰ هزار تا ۵۵۰ هزار تومان تمام می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار