مدیر تیم تخصصی تاب‌آوری در انجمن ازدواج و خانواده کشور بااشاره به روز جهانی ایدز و لزوم توجه هرچه بیشتر به مبتلایان گفت: در پیشگیری، مقابله و درمان با این بیماری، مسیر اصلی و محوریت اقدامات، توسعه تاب‌آوری است.
کد خبر: ۹۲۰۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶ 01 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«محمدرضا مقدسی» به مناسبت اول دسامبر روز جهانی ایدز ، تاب آوری را قطب نمای سلامت برای مبتلایان به ایدز دانست و افزود: در زمینه های بهداشتی، روانی و اجتماعی هم تمامی مداخلات براساس توسعه تاب آوری شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ایدز مشکلات اجتماعی و معیشتی را تشدید می‌کند، اظهار داشت: این در حالی است که همه ما می‌دانیم ابتلا به ایدز پایان زندگی نیست و جهان در تلاش است که میزان آلودگی را به صفر برساند اما از آن مهمتر آن است که انگ اجتماعی، پیامدهای روانشناختی، طردشدگی و انزوای اجتماعی را ازمیان برداریم و در حقیقت مسایل در این بخش از پیچیدگی ها و ابعاد متنوع خاص خود برخوردار است.
این مدرس تاب آوری گفت: تجربیات و مطالعات نشان داده است که خانواده ها و جوامع مذهبی که روابط و حریم خانه و خانواده را مقدس و منزه می‌دانند در امان بوده اند البته این در حالی است که می‌دانیم جلوه اصلی تاب آوری و توانایی در معنویت است.

مقدسی از دست دادن فرصت های شغلی، بیکاری و گرفتار شدن به فقر را که می‌تواند منجر به افت کیفی زندگی مبتلایان باشد را موضوعاتی اجتماعی دانست و افزود: سازمان‌های مردم نهاد در معیت و به هدایت وزرات بهداشت در این زمینه ها دستاوردهای خوبی هم داشته اند.

وی یکی از موضوعاتی که در عرصه جهانی می‌تواند بصورت جدی نگران کننده باشد، پایین آمدن سن مبتلایان عنوان کرد و گفت: جوانتر بودن بیماران مسایل و مشکلات عدیده ای را به دنبال خواهد داشت که ممکن است علاوه بر افزایش میزان مرگ و میر، هزینه های اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی را افرایش دهد.

مدیر تیم تخصصی تاب آوری در انجمن ازدواج و خانواده کشور ادامه داد: آنچه در تاب آوری برای بیماران مبتلا به ایدز و سازمان‌های بهداشتی و اجتماعی حایز اهمیت است با وجود نتایج و دستاوردهای بسیار خوب در کنترل و مقابله با بیماری ایدز هنوز مسایل و مشکلات روانشناختی، اضطراب و افسردگی، غلبه بر یاس و ناامیدی، تبعات اجتماعی و خانوادگی شامل برچسب، انگ، طردشدگی، انزوا، مشکلات بهداشتی و مراقبتی است.

از سال ۱۹۸۸ اول دسامبر روز جهانی ایدز نامگذاری شده است و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود، هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته ‌است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

در روز جهانی ایدز مردم لباس‌های شان را به روبان قرمز مزین می‌کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شده و به دیگران یادآور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آنها موردنیاز است.

اپیدمی جهانی ایدز و ویروس آن، با توجه به مقیاس و تأثیر ویرانگری که دارد یک مورد اضطراری جهانی و یکی از وحشتناک ترین چالش‌ها را در برابر زندگی و حیثیت انسان و همچنین در برابر برخورداری مؤثر از حقوق بشر تشکیل می دهد، که رشد اجتماعی و اقتصادی را در سراسر جهان تضعیف می کند و برتمامی سطوح جامعه ملی، اجتماعی، خانوادگی و فردی تاثیر می گذارد.

ایدز تا به حال جان میلیون ها انسان را گرفته است و در سراسر جهان هر ساله میلیون ها انسان به ویروس HIV آلوده می شوند و تاکنون هیچ راهی برای درمان قطعی آن پیدا نشده است.

ویروس ایدز همان ویروس نقص ایمنی اکتسابی انسان است که بیماری ایدز را به وجود می آورد. ویروس ایدز عضو گروهی از ویروس‌ها به نام رترویروس‌ها است که سلول‌های انسان را آلوده می‌کند و انرژی و مواد غذایی این سلول‌ها را صرف رشد و تولید مثل خود می کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار