سابقه کشت زیتون در کرمانشاه به بیش از یک هزار سال می‎‌رسد، اما با این وجود «برند» زیتون استان در هیچ جا شناخته شده نیست. سالانه 3 هزار تن زیتون در کرمانشاه برداشت می شود که به دلیل نبود زنجیره کامل فرآوری، به استان‌های شمالی ارسال و این محصول با کیفیت به نام آن استان‌ها وارد بازار داخلی و خارجی می شود.
کد خبر: ۹۲۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱ 30 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،«طلای سبز کرمانشاه» در حالی توسط شمالی‌ها پیش خرید می‌شود که در بازارهای فروش، نامی از این استان نیست و گویی باز هم باید جای خالی برندسازی، صنایع تبدیلی و واحدهای فرآوری موجب شود که زحمات بر دوش باغداران کرمانشاهی باشد و نام و کام‌ها برای دیگران!

اواخر سال ۱۳۹۵ بود که رئیس وقت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: ۸۰ درصد زیتون تولیدی در استان کرمانشاه خام‌فروشی می‌شود و تنها یک واحد فرآوری زیتون در استان داریم، اگر امکان فرآوری فراهم شود، ۵ برابر ارزش افزوده و سودآوری خواهد داشت.

خسرو شهبازی با بیان اینکه امسال قریب به ۲ هزار ۵۲۶ تن زیتون در باغات استان کرمانشاه تولید شد و از این میزان ۲ هزار ۷۲ تن برای کنسروگیری به خارج از استان حمل شد، گفت: بالغ بر۹۰ تن زیتون خام در استان فرآوری شده است.

وی با اشاره به اینکه در باغات شهرستان‌های کرمانشاه، قصرشیرین، پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب، دالاهو، گیلانغرب و ثلاث باباجانی تولید زیتون داریم، کرمانشاه را از مناطق مستعد تولید محصول زیتون دانست و افزود: کشت زیتون در استان سابقه هزار ساله دارد.

* پیش‌بینی برداشت ۲۵۰۰ تن زیتون از باغات استان کرمانشاه

تابستان سال جاری بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پیش بینی کرد که امسال ۲ هزار ۵۰۰ تن زیتون از باغات استان برداشت و وارد بازار مصرف شود.

نوربخش حاتمی با بیان اینکه سالانه ۵۶۰ تن زیتون در استان با طی مراحل فرآوری تبدیل به کنسرو می‌شود، گفت: ۹۰ درصد زیتون استان از رقم زرد بوده که هم ویژگی کنسروی و هم روغن‌کشی را دارد از سویی ارقام مختلف زیتون در استان در دست بررسی و کار تحقیقاتی است و یکی از پنج مرکز تحقیقات زیتون در استان کرمانشاه فعال است.

اما به راستی با این تفاسیر، قرار گرفتن نام کرمانشاه به عنوان یکی از خاستگاه‌های زیتون کشور می‌تواند نشان از داشتن شرایط مساعد برای کشت این محصول باشد؛ استان کرمانشاه از مناطقی است که در کاشت زیتون قدمتی دیرینه دارد.

زیتون یکی از درختان همیشه سبز است که در مناطق اطراف دریای مدیترانه به خوبی رشد می‌کند و در مناطقی که دارای شرایط اقلیمی مناسب باشند، سازگاری خوبی نشان می‌دهد. محصول اقتصادی زیتون در نقاط گرم و نیمه گرمسیری، جایی‌که خطر یخبندان‌های شدید زمستانه وجود نداشته باشد، به دست می‌آید.

در این بین، استان کرمانشاه به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و بهره‌گیری از منابع رطوبتی توده هوای مدیترانه‌ای و بادهای غربی باران‌زا و وجود کوهستان‌های وسیع و مرتفع، دارای بارندگی‌های پاییزه و زمستانه چشمگیر و به غیر از آب‌های جاری، وجود آب‌های زیرزمینی فراوان در این منطقه، شرایط را برای کشت محصول بهتر می‌نماید.

با این وجود، این روزها زیتون کرمانشاه در حالی توسط شمالی‌ها پیش خرید می‌شود که در بازارهای فروش نامی از این استان نیست و گویی باز هم باید جای خالی برندسازی، صنایع تبدیلی و واحدهای فرآوری موجب شود که زحمات بر دوش باغداران کرمانشاهی باشد و نام و کام‌ها برای دیگران!

اما به راستی در این مسیر باید چه قدم‌هایی برداریم؟ آیا تاکنون در مسیر برندسازی این محصول در استان کرمانشاه قدمی برداشته شده است؟ در این راستا برآن شدیم تا گفتگویی با سعید کریمی؛ مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ترتیب دهیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

* تعطیلی دو واحد فراوری و بسته بندی زیتون در کرمانشاه

سعید کریمی در گفتگو با خبرنگار حوزه کشاورزی خبرگزاری فارس در کرمانشاه، در خصوص وضعیت تولید و فرآوری زیتون کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۴ واحد فرآوری و بسته‌بندی زیتون در استان کرمانشاه وجود دارد، گفت: تعداد دو واحد در این راستا پروانه خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اخذ کرده‌اند که در حال حاضر تعطیل هستند.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه این دو واحد (شبدیز غرب و پرستو سبلان) در حال حاضر راکد هستند، عنوان کرد: دو واحد فرآوری و بسته‌بندی زیتون در سال جاری با مجوز سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی در این زمینه ادامه داد: این دو واحد در شهرستان‌های دالاهو و سرپل ذهاب راه‌اندازی شده‌اند.

این مقام مسئول با تصریح براینکه در استان کرمانشاه به صورت کارگاهی نیز در ریجاب، سرپل ذهاب و دالاهو زیتون فرآوری می‌شود، یادآور شد: دو واحد روغن‌گیری صنعتی نیز در این زمینه در استان فعال است.

* لزوم ورود به عرصه صادرات و برندسازی زیتون کرمانشاه

کریمی با تاکید بر اینکه صادرات و برندسازی زیتون کرمانشاه نیاز به کار بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون، میزان زیتون تولیدی در استان کرمانشاه برابر ۳ هزار و ۵۰۰ تن است و باید در این زمینه سعی کنیم تا با حمایت از سرمایه‌گذاران در قالب طرح‌های فرآوری، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب ورود کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور، همه مردم زیتون را به نام شمال کشور می‌شناسند، مطرح کرد: این درحالی است که شمالی‌ها، زیتون کرمانشاه را پیش‌خرید می‌کنند اما در بازارهای فروش نامی از کرمانشاه نیست.

وی در ادامه گفتگو مطرح کرد: متاسفانه بانک‌ها برای بررسی واحدها محدودیت‌هایی دارند به نوعی که دو واحد راکد مذکور یا باید توسط مالکان فعال شوند و یا پروانه آن‌ها باطل می‌شود تا ظرفیت استفاده از تسهیلات برای واحدهای دیگر در این راستا مهیّا شود بدین‌سان، این روند به کلاف سردرگمی مبدل شده است.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با تاکید بر ضرورت هماهنگی بانک‌های عامل در این زمینه گفت: بایستی بتوانیم زمینه را برای مجوزهای جدید و ایجاد ظرفیت برای ورود سرمایه‌گذاران در این قالب فراهم سازیم.

وی ضمن ابراز خرسندی خبر داد: در ۶ ماهه نخست سال آینده واحد سوم فرآوری و بسته‌بندی زیتون در استان کرمانشاه فعال خواهد شد که با این روند، ظرفیت تولید زیتون و فراوری آن در استان کرمانشاه برابر خواهد شد.

کریمی با تصریح بر اینکه ورود به عرصه فراوری، بسته بندی و صنایع تبدیلی و تکمیلی در محصولات باغی و کشاورزی امری زمان بر و نیازمند پیگیری‌های بسیار زیاد است، اضافه کرد: استان کرمانشاه در بسیاری از محصولات باغی و کشاورزی قابلیت ورود به عرصه صادرات را دارد اما باید در این زمینه، به عرصه فراوری، بسته بندی و صنایع تبدیلی و تکمیلی ورود پیدا کنیم و به دنبال برندسازی باشیم.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در بخش پایانی صحبت‌های خود در این خصوص، اظهار کرد: با توجه به اینکه محصولاتی خاص در استان کرمانشاه به نحو مناسب و با کیفیت و در سطح وسیعی تولید می‌شوند، بایستی برای فراوری، بسته بندی و صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولاتی چون زیتون، عسل، زعفران، روغن حیوانی، نخود و تخمه سنقری کرمانشاه بایستی ورود مناسبی داشته باشیم و در زمینه برندسازی این محصولات گام برداریم.

به‌راستی که راهکار ایجاد و تثبیت اشتغال در بخش کشاورزی، توسعه صنایع‌تبدیلی است. در حالیکه شاهدیم؛ در بخش کشاورزی، اگرچه ظرفیت ممتاز توسعه‌ای در کشور داریم، اما به‌رغم بالا بودن ارزش افزوده در تولید و عرضه محصولات این بخش، چرخه معیوب صنایع تبدیلی و تکمیلی سبب‌شده تا شاهد خام‌فروشی محصولات باشیم، که بزرگ‌ترین آسیب و تهدید را برای فعالان بخش کشاورزی و باغی استان رقم می‌زند.

کشت زیتون در کرمانشاه اگرچه قدمتی بسیار دارد اما آن طور که باید و شاید نتوانسته برند زیتون کرمانشاه را معرفی و بازارهای فروش داخلی و خارجی را در دست بگیرد؛ این درحالی است که همواره در استان کرمانشاه روبرو بودن با غول بیکاری مطرح است و یک کارخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش محصولات باغی و کشاورزی می‌تواند، تغییر ترکیب محصولات صادراتی و رهایی از صادرات تک‌محصولی، حرکت در جهت صنعتی شدن، کاهش واردات محصولات مشابه خارجی و برآورده ساختن تقاضای صادراتی محصولاتی که در بازار برای آن‌ها تقاضا وجود دارد.

کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد تحرک و انگیزه بیشتر در بخش کشاورزی، به‌واسطه دستیابی به محصولاتی که در بازار برای آن‌ها تقاضا وجود دارد، ایجاد اشتغال و درآمد در مناطق شهری و روستایی بهبود شرایط تغذیه‌ای برای کشاورزان، به‌دلیل فراهم ساختن شرایطی جهت مصرف محصولات، در غیر از فصل برداشت و البته توسعه و تنوع بخشیدن به گستره محصولاتی که ایجاد ارزش افزوده می‌کنند را به ارمغان بیاورد.

با همه این تفاسیر، امید است تا در استان کرمانشاه شاهد پهن کردن فرش قرمز پیش پای سرمایه‌گذاران این عرصه و البته معرفی مناسب قدمت کشت این محصول و شرایط مساعد استان برای تولید و ورود آن به عرصه فراوری و فروش و البته صادرات آن قدم‌های مناسبی برداشته شود تا گمنامی «طلای سبز کرمانشاه» به کام زیتون رودبار تمام نشود و عاید کشت این محصول را در وضعیت اشتغال و توسعه و البته گردشگری کشاورزی در استان شاهد باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار