مدیرکل امور عشایری ایلام:
مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: یک هزار خانوار عشایری کوچرو مهمان و بومی به مدت چهار ماه در مناطق قشلاقی شهرستان مرزی دهلران مستقر می شوند.
کد خبر: ۹۱۶۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 15 November 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ فرشاد یاسمی افزود: این تعداد خانوار عشایری از استان های همدان، لرستان، کرمانشاه، خوزستان و شهرستان های ایلام هستند که در مناطق قشلاقی بخش های مرکزی، موسیان و دشت عباس استقرار می یابند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای نحوه استقرار عشایر و تامین نیازهای آنها اندیشیده شده است، یادآور شد: رویه کوچ سنتی عشایر بدلیل شیوع کرونا به کوچ ماشینی تغییر کرده است و عشایر مجاز به کوچ سنتی نیستند.

وی تاکید کرد: ۹۹ کانون عشایری برای استقرار عشایر کوچرو در این استان وجود دارد که دارای منابع، امکانات و استعدادهای لازم برای ایجاد اشتغال و اسکان هستند.

مدیرکل امور عشایری ایلام مهم‌ترین فعالیت جاری و مهم در راستای حمایت از جامعه عشایر استان را تامین سوخت‌های فسیلی ذکر کرد و گفت: علاوه بر تامین سوخت در فصل زمستان و قشلاق، جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و مراتع، توزیع کپسول گاز به صورت سبدی و توزیع پنل‌های خورشیدی بین عشایر کم‌برخوردار از اقدامات انجام شده است.

یاسمی اضافه کرد: تامین آب شرب، نگهداری و مرمت راه‌های عشایری، بهسازی چشمه‌ها و قنوات و نیز تهیه علوفه عشایر در حین کوچ از دیگر فعالیت‌ها در راستای حمایت از عشایر است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۴ شرکت تعاونی و یک اتحادیه عشایری افزود: شرکت شبکه های تعاونی بخش خصوصی وابسته به عشایر که اعضای آن را خود عشایر تشکیل می دهند کار تامین نهاده های دامی، جو، علوفه، کنسانتره و ارزاق را برعهده دارند.

یاسمی یادآور شد: ۹ هزار و ۸۳۶ خانوار عشایری ایلام نقش برجسته ای در تولید گوشت، شیر، فرآورده های شیری و لبنی و صنایع تبدیلی و زراعی دارند.

وی ارزش تولیدات سالانه عشایر استان را ۱۰ هزار میلیارد ریال ذکر و تاکید کرد: ۲۵ درصد اشتغال پایدار و ۳۵ درصد صنایع دستی استان در اختیار جامعه عشایری است.

یاسمی مجموع اعتبارات امسال عشایر استان از محل استانی برای سال جاری را ۷۲ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: تاکنون ۵۵ درصد از این اعتبار محقق شده است.

جامعه عشایر استان ایلام با ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار و ۶۰ هزار نفر جمعیت حدود ۱۱ درصد جمعیت استان و پنج درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهند.

عشایر ایلام همچنین با پرورش یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام ۶.۵ درصد جمعیت دامی عشایر کشور را در اختیار دارند.

استان ایلام رتبه چهاردهم جمعیت عشایری کشور را به خود اختصاص داده است./ح

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار