کد خبر: ۹۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸ 08 September 2015
رشت - ایرنا - معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت : ستاد توسعه آبزی پروری کشور به منظور رفع موانع صادرات آبزی پروری و ایجاد بازارهای جدید در این سازمان فعال شده است.
[ستاد توسعه آبزی پروری ایران فعال شده است]

حسین عبدالحی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : این ستاد به ریاست رییس سازمان شیلات تشکیل و این ستاد با همکاری امور بین الملل وزارت جهادکشاورزی که جدیدا فعال شده ، بازار کشورهایی که قابلیت صادرات و مصرف آبزیان ایران در آنها وجود دارد را شناسایی می کند.
وی درآمد 300 میلیون دلاری سال گذشته ایران از طریق صادرات آبزی پروری را اندک دانست و یادآورشد : با هدف کسب حداکثری در آمد ارزی ، توسعه صادرات آبزی پروری در راس برنامه های شیلات قرار دارد.
وی اظهارداشت : با بازدید و تایید مراکز عمل آوری آبزی پروری کشور ما توسط کارشناسان روسیه ، امکان صادرات ایران به این کشور ممکن شده است و تفاهمنامه ای در زمینه صادرات ماهی و میگو با این کشور امضاء شده است.
معاون توسعه آبزی پروری شیلات ایران گفت : همچنین با توجه به بازار خوب کشور چین مذاکراتی با این کشور انجام شده است و بزودی تفاهمنامه ای هم به منظور صادرات و مصرف آبزیان بین دو کشور امضا می شود.
وی افزود : با توجه به محدودیت آب شیرین در کشور ، رویکرد شیلات در پرورش آبزی پروری به استفاده از آب شور قرار گرفته است.
وی اظهارداشت : با توجه به ممنوع بودن صید ماهیان خاویاری سیاست شیلات بر پرورش ماهیان خاویاری متمرکز شده است که از حدود 40 مزرعه پرورش ماهی در سطح کشور تعدادی از این مزارع در سواحل دریای خزر ایجاد و با آب شور کار می کنند.
وی با اشاره به اینکه در جنوب عمدتا بر روی پرورش میگو در سواحل و ماهیان دریایی در قفس برنامه ریزی شده است، تصریح کرد : برای رفع مشکل تامین بچه ماهی در جنوب کشور دو مرکز تکثیر ماهی در قشم احداث و مرکز کلاهی هم فعال شده است که یکی از این مراکز آماده تحویل بچه ماهی به بخش خصوصی است.
عبدالحی یادآورشد : در افق برنامه ششم ، دولت در نظر دارد که مصرف سرانه ماهی را از هشت و نیم کیلوگرم فعلی به 14کیلوگرم افزایش دهد که این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد که سازمان شیلات برنامه های اصلاحات ساختاری و تبلیغاتی برای این منظور را در حال انجام دارد.
وی گفت : مدیریت شیلات در برنامه های جدید افزایش سرانه مصرف ماهی روی بازار مصرف استان های مرکزی نظیر تهران ، اصفهان ،فارس ، خراسان و آذربایجان شرقی که امکانات آبی کمی دارند و کمتر می توان روی تولید آنها حساب کرد، متمرکز خواهد شد.
وی تصریح کرد : برای افزایش مصرف ماهی به عنوان غذایی سالم بخصوص ماهیان پرورشی طرحی تهیه شده است که براساس آن در سند چشم انداز 20 ساله باید سالیانه 10 هزار تن خاویار و یکصد هزارتن گوشت ماهیان خاویاری پرورشی در کشور تولید شود.
وی با اشاره به اینکه می توان مصرف داخلی خاویار را نیز افزایش داد ادامه داد : یکی از هدف های شیلات این است که بتواند خاویار پرورشی را جایگزین ماهیان خاویاری طبیعی کند.
وی افزود : با توجه به نقش ایران در منطقه و دستیابی به دانش و فناوری تکثیر و پرورش ماهی اخیرا کشور ترکمنستان از ایران انتقال دانش آبزی پروری و بچه ماهی را درخواست کرده است که شیلات در این زمینه به این دولت کمک خواهد کرد.
همایش فعالان عرصه های آبزی پرورش با نگرش نو در پرورش کپور ماهیان روز گذشته در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزارشد.
این همایش با هدف بازنگری سیستم های پرورش کپورماهیان ، بهره وری پایدار از عوامل تولید، اقتصادی تر کردن فعالیت های آبزی پروری و ارتقای کیفیت و افزایش راندمان تولید در واحد سطح برگزارشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار