ترک تحصیل و ممانعت از تحصیل کودکان و افزایش کودکان کار در اردبیل موجب شده است آرمان انسداد بی‌سوادی در پی سال‌ها تلاش و برنامه‌ریزی به صورت کامل محقق نشود.
کد خبر: ۹۰۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۱ 06 September 2015

به گزارش خبرنگار مهر،بعد از ظهر یکشنبه جلسه شورای آموزش و پرورش استان اردبیل با طرح مجدد مصوبه ای جهت همکاری ادارات استان در برنامه انسداد بی سوادی همراه شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اجرای برنامه انسداد بی سوادی را از جمله اولویت های آموزشی این نهاد اجرایی دانست که طی سال گذشته همکاری مطلوبی از ادارات مشارکت کننده ندیده است.

کمال عالیزاده با بیان اینکه در مقابل آموزش و پرورش عملکرد مطلوبی دارد، تصریح کرد: در سال تحصیلی ۹۱-۹۲ دو هزار و ۳۸۰ کودک شش الی ۱۱ سال در این طرح شناسی شد و در سال ۹۲-۹۳ به هزار و ۷۲۰ نفر و در سال ۹۳-۹۴ به ۸۵۰ نفر تقلیل یافت.

وی با بیان اینکه آخرین آمار کودکان بازه سنی ذکر شده که از تحصیل منع شده اند ۸۳۳ نفر است، افزود: البته مهاجرت و انتقال نیز عواملی جدی است که نمی توان در تغییر آمار نادیده انگاشت.

به گفته معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان در حال حاضر اردبیل جزو پنج استان برتر در این طرح بوده و ۹۸.۸۶ درصد از ابتدایی پوشش سواد آموزی داریم.

با وجود اینکه اجرای این برنامه بر اساس توافق وزارتین کشور و آموزش و پرورش در ۱۰ اسفند ۹۲ جهت مشارکت گیری از ادارات ابلاغ شده است، جلب این مشارکت در اردبیل مطلوب نبوده و موجب شد اینبار برای دومین سال متوالی شورای آموزش و پرورش استان وضعیت مشارکت ادارات را مورد بررسی قرار داده و شکل و قالب اجرایی آن را مصوب کند.

عالیزاده در این خصوص گفت: دستگاه های اجرایی از جمله کمیته امداد، بهزیستی، دادگستری، علوم پزشکی، ثبت احوال، معاونت برنامه ریزی استانداریف صدا و سیما، بسیج، سازمان بسیج مستضعفان، هلال احمر و... و. می توانند مشارکت و تعامل داشته باشند.

وی افزود: در صورتی که این مشارکت فراهم شود درصد سواد آموزی را می توانیم به ۹۹.۹ درصد افزایش دهیم و این رقم از ما انتظار می رود.

وی به اجرای چهار سیاست شناسایی، جذب آموزش و نگه داشت اشاره کرد و افزود: در بسیاری از مواقع با اولیا و خانواده کودک برای بازگرداندن وی به تحصیل صحبت می شود و با این وجود در برخی مواقع خانواده مقاومت می کند.

برخورد با مقاومت والدین که به بهانه های مختلف از جمله مشکلات اقتصادی، نیاز به کودک جهت درآمد زایی و کمک به درآمد خانواده و مهمتر از همه نبود امکانات تحصیلی است از جمله نقاط کور برنامه انسداد بی سوادی است که با نگاهی به میزان خروجی به نظر می رسد مورد غفلت قرار گرفته است.

بطوریکه خروج از تحصیل اجباری در روستاها و مناطق محروم که دوره اول یا دوم متوسه ندارند به ویژه برای دختران دانش آموز یکی از مشکلاتی است که شورای آموزش و پرورش بی توجه به آن مصوبه جلب مشارکت ادارات را به تصویب رساند.

دستور همکاری فرمانداران، بخشداران و دهیاران جهت شناسایی جامعه هدف و همکاری جهت برخورد با اولیای متخلف، ارائه آمار اسمی کودکان جامعه هدف و همکاری برای تبادل اطلاعات و آمار و ردگیری کودکان از جمله مصوباتی بود که موجب شد پس از این آموزش و پرورش اختیارات وسیع تری در این طرح داشته باشد.

در این جلسه استاندار اردبیل نیز تاکید کرد که پس از این گزارش عملکرد ادارات باید در جلسات شورای آموزش و پرورش مورد رسیدگی و بررسی قرار گیرد.

مجید خدابخش با بیان اینکه اقناع خانواده ها و امر به معروف و نهی از منکر لسانی شیوه مطلوب جذب کودکان ترک تحصیل کرده است، افزود: در عین حال ضروری است برای خانواده هایی که قانع نمی شوند نیز تدبیر جدی اتخاذ شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار