زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) در سالروز شهادت چهارمین پیشوای شیعیان، حضرت زین‌العابدین(ع)، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی با برگزاری آیین‌های عزاداری، عشق و ارادت خود به اهل‌بیت(ع) را نشان می‌دهند.
کد خبر: ۸۹۴۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵ 02 September 2020

به گزارش تابناک قم، شیفتگان خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در این روز با برپایی آیین‌های عزاداری و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سوگ شهادت آن امام همام اشک ماتم ریخته و بر سرو سینه زدند.

برنامه‌های عزاداری در بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) که از ابتدای ماه محرم سیاه‌پوش شده است، در حال برگزاری است و مردم عزادار درحالی‌که پرچم‌های سیاه بر دست دارند، بر سر و سینه زده و سوگواری می‌کنند.

آیین‌های عزاداری به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) پیام رسان کربلا، در مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرک امامزادگان و دیگر اماکن مقدس شهر در حال برگزاری است و سخنرانان در خصوص زندگی این امام همام و نهضت حسینی مطالبی بیان کردند.

مسلمانان غیر ایرانی مقیم قم نیز ضمن زدن ماسک و رعایت ضوابط بهداشتی با برگزاری آیین‌های سوگواری به شیوه سنتی عشق و علاقه خود را به پیشوای چهارم شیعیان نشان دادند.

امام زین‌العابدین(ع) در پنجم شعبان ۳۸ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود؛ پدر ایشان امام حسین(ع) و مادر آن والامقام شهربانو از زنان پرهیزگار آن روزگار بود.

ابامحمد و ابوالحسن ثانی از کنیه‌های امام سجاد(ع) است و از لقب‌های ایشان می‌توان به «زین‌العابدین، سجاد، سیدالعابدین، زین الصالحین، وارث علم النبیین، وصی الوصیین، خازن وصایا المرسلین، امام المومنین، منار القانتین، الخاشع، الزاهد، العابد، العدل، البکّاء، ذوالثفنات، امام الامه، الزکی، الامین و السجاد» اشاره کرد.

امام زین‌العابدین(ع) به دلیل بیماری نتوانست در واقعه عاشورا در میدان نبرد حاضر شود اما در وصف شجاعت و دلیری ایشان همین بس که پس از شهادت عاشوراییان در برابر یزیدیان خطبه ‏های مشهور و کوبنده‌ای را ایراد فرمود و از خاندان امامت و نبوت دفاع و دشمنان اسلام ناب محمدی(ص) را رسوا کرد.

آن حضرت، پس از شهادت امام حسین(ع) و یارانش در کربلا، به همراه سایر بازماندگان قافله حسینی به اسارت دشمن درآمد و درحالی‌که از بیماری توان‌فرسا، رنج می‌برد، در غل و زنجیر دشمنان قرار گرفت و سختی اسارت اهل‌بیت(ع) از کربلا به کوفه و از کوفه به شام را با صبر و بردباری تحمل کرد و تسلی و تسکینی برای سایر اسیران دربند بود و با خطبه‌های روان و روشنگر خود، دشمنان و جنایت‌کاران را رسوا کرد و حقانیت امام حسین(ع) را به گوش مسلمانان عالم رسانید.

این امام همام پس از شهادت امام حسین(ع) به مدت ۳۴ سال امامت جامعه مسلمانان را بر عهده داشت و هدایت و راهنمایی مردم عصر خویش را به بهترین شکل ممکن به سرانجام رساند.

چهارمین پیشوای شیعیان همواره با زبان دعا و نیایش به مبارزه با حاکمان ستمگر پرداخت و دعاهای بی‌نظیر ایشان در مجموعه‌ای با عنوان «صحیفه سجادیه» جمع‌آوری‌شده است که اکنون از باارزش‌ترین آثار تشیع محسوب می‌شود.

امام سجاد(ع) پس از سال‌ها تلاش درراه احقاق حق و مبارزه با طاغوتیان زمان با نقشه شوم هشام بن عبدالملک در مدینه مسموم شد و به شهادت رسید.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار