اداور پیشکسوت فوتبال ایران گفت: جایی که بازیکنان و مربیان فوتبال میلیاردی حقوق می‌گیرند، دستمزد اندک ۱۴ میلیون تومانی داوران برای یک فصل دویدن پذیرفتنی نیست.
کد خبر: ۸۹۴۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵ 01 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،جلال مرادی به مناسبت روز جهانی داور(اول سپتامبر)  به معضلات و چالش‌های مهم حوزه داوری فوتبال در ایران پرداخت و اظهار کرد: عدم وجود ثبات مدیریتی و نداشتن برنامه‌ریزی یکی از مهمترین مشکلات حوزه داوری فوتبال در کشور است و موفقیت‌ها و رفع مشکلات این حوزه هم فقط توسط خود داوران انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اگر ثبات مدیریتی و برنامه‌ریزی را در حوزه داوری داشته باشیم، می‌توان امیدوار بود که داوران ما با پتانسیل‌های خود، در کنار استفاده از امکانات فدراسیون به مدارج عالی‌تری در داوری برسند.

این پیشکسوت داوری فوتبال افزود: متاسفانه هرچند وقت یکبار یک نفر مسئول کمیته داوران و یک نفر هم مسئول دپارتمان داوری فوتبال می‌شود، درحالی که این جابجایی های مداوم تناقضی را بین این دو نفر بوجود می‌آورد، همدیگر را درک نمی‌کنند و برنامه های هم را قبول ندارند و در نهایت دود این مشکلات به چشم داوران می‌رود.

وی اضافه کرد: می‌طلبد فدراسیون فوتبال نفراتی را در کمیته و دپارتمان داوری انتخاب کنند که علاوه بر هماهنگ بودن باهم، برنامه های کوتاه مدتی برای آسایش و رفاه داوران انجام دهند.

مرادی دغدغه دستمزد را از دیگر چالش‌های حوزه داوری فوتبال در ایران دانست و گفت: درجایی که بازیکنان و مربیان فوتبال میلیاردی درآمد دارند، پذیرفتنی نیست که یک داور حداقل دستمزد را داشته باشد.

وی افزود: بهترین داوران ما در طول یک فصل حدود 20 بازی را در رقابت‌ های لیگ برتر سوت می‌زنند که برای آن 16 میلیون تومان دستمزد می‌گیرند، دو میلیون تومان آن هم برای مالیات می‌رود و می ماند 14 میلیون تومان. حال این 14 میلیون تومان برای یک فصل را مقایسه کنید با درآمد میلیاردی بازیکنان و مربیان.

مدرس داوری سازمان لیگ اضافه کرد: یک داور، یک فصل زحمت می‌کشد و از زندگی و فعالیت‌های دیگرش می‌گذرد و در زمین قضاوت می‌کند و در نهایت این رقم دستمزد را می‌گیرد که چیز قابل قبولی نیست.

وی با بیان اینکه این تبعیض ها به داوری ایران لطمه می‌زند، گفت: وجود چنین مشکلاتی باعث می‌شود که داوران ما منهای داورانی که در خارج سوت می‌زنند، چندان اشتیاقی برای پیشرفت و ادامه کار نداشته باشند.

مرادی در ادامه به بی توجهی ها به بخش استعدادیابی داوری در فوتبال ایران هم اشاره کرد و گفت: سالهاست استعدادیابی داوری فوتبال در ایران وجود ندارد و برنامه ریزی هم برای این مسئله نشده و این درحالی است نیاز به برنامه مدونی داریم که استعدایاب ها، استعدادهای این حوزه را پیدا و وارد چرخه داوری کنند.

وی اعلام کرد: استعدادها و نخبه ها و جوانان با انگیزه ای در داوری داریم، اما به تنهایی قادر نیستند خودشان را بالا بکشند، باید مورد حمایت قرار بگیرند و به آنها پرداخته شود.

این داور پیشکسوت در بخش دیگری از این گفت و گو به حاشیه‌های داوری در ایران پرداخت و تاکید کرد: داوران ما خودشان به شخصه وارد حاشیه نمی‌شوند، در تمام دنیا تصمیم گیر زمین بازی داور است و در همه جای دنیا هم داوران گاهی دچار اشتباه می‌شوند.

وی اضافه کرد: در دنیا داوران برای لحظات حساس بازی از سیستم VAR استفاده می‌کنند تا تصمیم صحیح را بگیرند، حال که ما این سیستم را هم نداریم، گاهی با حجم گسترده ای از حمله بازیکنان، مربیان و تماشاگران به سمت داور مواجه می‌شویم و حتی این مسئله باعث می‌شود تماشاگران و فوتبال دوستان در دلشان فکر کنند که فقط داوری در زمین اشتباه می‌کند.

مرادی ادامه داد: اگر بازیکنان و مسئولین باشگاه ها بعد از هر باختی تنها داوران را مقصر ندانند، کمک می‌کند که این حجم از حمله به داوری کم شود.

حال و روز داوری کرمانشاه مریض است

وی در ادامه به وضعیت داوری فوتبال در کرمانشاه هم پرداخت و گفت: هیات فوتبال استان که در راس امور این رشته است، تاکنون هیچگونه کارایی برای داوری آن نداشته و نمونه اش هم این است که منهای دو کمک داور، هیچ داوری از استان کرمانشاه در لیگ برتر نداریم.

این پیشکسوت کرمانشاهی داوری فوتبال افزود: من خودم یک فوتبالی هستم، اما شش سال است که رنگ هیات فوتبال کرمانشاه را به چشم ندیده‌ام، چراکه هیچکدام از آقایان مسئول هیات یک پیشکسوت داوری را دعوت نکردند و نظرش را درباره وضعیت داوری استان بپرسند.

وی با بیان اینکه حال و روز داوری کرمانشاه مریض است، افزود: هیات استان متاسفانه هیچ حمایتی را از داوران کرمانشاهی در سطح کشور انجام نمی‌دهد و امیدوارم در آینده‌ای نزدیکی هیاتی روی کار بیاید که حق داوران کرمانشاهی را از کشور بگیرد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار