واحد فناور در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، موفق به طراحی و ساخت دستگاه تولیدمِلت بلون (Melt blown) شد.
کد خبر: ۸۶۲۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴ 14 June 2020
ملت بلون، منسوج بی‌بافت است که نقش فیلتر را در ماسک دارد و تولید آن از جدیدترین پیشرفت‌های فرایند‌های منسوجات بدون بافت بشمار می‌آید.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این دستگاه برای نخستین بار در کشور بصورت کاملا بومی و با استفاده از دانش فنی و امکانات داخلی ساخته شد که پیش از این از کشور‌های دیگر مانند چین وارد می‌شد.
شقایق حق‌جوی جوانمرد افزود: در این فناوری با استفاده از هوا و شتاب بالا از پلیمر‌ها یا رزین‌ها برای تولید شبکه‌های الیاف‌دار استفاده می‌شود.

معاون پژوهشی دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم با بیان‌اینکه این دستگاه برای تولید پارچه بی‌بافت با فناوری ملت بلون استفاده می‌شود، افزود: این دستگاه قابلیت ارتقای ظرفیت تولید با توجه به نیاز صنایع و واحد‌های تولیدی مختلف را دارد.

فرشید حسن‌زاده بیان اینکه در این دستگاه از ماده اولیه پلی پروپیلن استفاده می‌شود، افزود: در فناوری ملت بلون، پلی پروپیلن، ذوب شده و سپس با استفاده از دمیدن هوا با شتاب بالا بر روی آن، تار‌هایی به ضخامت یک میکرون تولید و با تجمیع آن‌ها بر روی هم، منسوج بی‌بافت تهیه می‌شود.
مدیرعامل شرکت سازنده دستگاه تولید ملت بلون گفت: با نصب و راه اندازی این دستگاه، محصولات آن برای تولید ماسک‌های پزشکی ماسک‌های N ۹۵ و N ۹۹ استفاده می‌شود.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه در زمان حاضر دو واحد تولیدی در کشور با استفاده از دستگاه‌های وارداتی از فناوری ملت بلون برای تولید لایه اصلی فیلتر ماسک استفاده می‌کنند، افزود: نمونه این دستگاه که در چین تولید شده است در دوران شیوع بیماری کرونا با قیمت حدود ۵۰۰ هزار دلار به فروش می‌رسد در حالی که قیمت نمونه مشابه داخلی آن حدود ۲۰ درصد این مبلغ است.
وی با بیان‌اینکه ماده اولیه این دستگاه یعنی پلی پروپیلن از صنایع پتروشیمی داخل کشور تامین می‌شود، گفت: این دستگاه گواهینامه آزمایشگاه فیلتراسیون شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را کسب کرده و هم‌اکنون در حال طی مراحل قانونی برای ثبت اختراع و ثبت در مرکز مالکیت فکری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

معاون پژوهشی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه پس از شیوع بیماری کرونا نیاز کشور به مواد اولیه تولید ماسک بویژه لایه اصلی فیلتر آن، بشدت افزایش یافت، حسن زاده افزود: با توجه به محدود بودن واحد‌های تولیدی این ماده اولیه، بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل کمبود روبرو شدند به همین دلیل در اصفهان تصمیم به استفاده از فناوری ملت بلون و ساخت دستگاه تولید آن برای رفع نیاز کشور گرفتیم.

لایه ملت بلون یکی از قسمت‌های مهم در ماسک‌های پزشکی ماسک‌های N ۹۵ و N ۹۹ است که نفوذناپذیری بالایی در برابر میکروب‌ها و ذرات نانومتری و ریز در هوا و در صنعت فیلتراسیون و تولید ماسک‌های تنفسی و فیلتر‌های صنعی دارد.
ماسک‌های N ۹۵ و N ۹۹ به ترتیب ۹۵ و ۹۹ درصد از ذرات سه دهم تا نیم میکرون معلق در هوا را فیلتر می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار