مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به ثبت 90 موقوفه جديد در استان از ابتداي سال گذشته تاكنون، اظهار كرد: در راستاي اولویت‌ اخذ اسناد مالکیت موقوفات، از شهریورماه سال گذشته تاکنون 815 سند مالکیت موقوفات در استان اخذ شده‌ است.
کد خبر: ۸۶۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵ 31 August 2015


به گزارش تابناک یزد،حجت الاسلام "غلامرضا عادل" ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت، افزود: اوقاف و امور خيريه، در سه حوزه مدیریت موقوفات فاقد متولی، اداره امامزادگان و بقاع متبرکه و برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم فعالیت‌ مي‌كند.

وی اجرای نیات واقفین خیراندیش مطابق آنچه در وقفنامه‌ها آمده را يكي از رسالت‌هاي ذاتی اوقاف برشمرد و اظهار کرد: کلیه فعالیت‌های ساماندهی موقوفات از شناسایی تا اخذ اسناد مالکیت موقوفات و تنظیم و تجدید اسناد اجاره و دریافت اجاره ‌بها به نرخ عادله روز مطابق فتوای مراجع، در نهایت جهت اجرای امینانه نیات واقفین انجام می‌گیرد.

عادل در ادامه با اشاره به گزارشی از عملکرد اوقاف استان، گفت: در حوزه کمک به ساخت خوابگاه دانشجویی دانشگاه علوم قرآنی میبد که از زیر مجموعه‌های سازمان اوقاف و امورخیریه است، مبلغ هشت میلیارد ریال تصویب و اختصاص یافت.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان افزود: در سال‌جاری در راستای تعمیر و تجهیز مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه از محل اعتبارات دولتی مبلغی بالغ بر 9 میلیارد ریال اختصاص یافته ‌است.

وی توسعه و عمران امامزادگان و احیای موقوفات را یکی دیگر از برنامه‌ها برشمرد و اظهار کرد: در این راستا نیز با مشارکت صندوق قرض‌الحسنه راسخون سازمان اوقاف و امورخیریه از دی‌ماه سال گذشته تاکنون بالغ بر 22 میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به امامزادگان و موقوفات استان پرداخت شده‌ است.

این مقام مسئول یکی دیگر از اولویت‌های کاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد را اخذ اسناد مالکیت موقوفات برشمرد و اظهار کرد: از شهریورماه سال گذشته تاکنون 815 سند مالکیت موقوفات در استان اخذ شده‌ است.

حجت‌الاسلام عادل میزان تجدید و تنظیم اسناد اجاره رقبات موقوفه در چهار ماهه اول سال‌جاری را سه هزار و 846 سند عنوان کرد و افزود: با تلاش پیگیر کارشناسان معاونت بهره‌وری اقتصادی اوقاف در ادارات شهرستان‌ها، میزان تنظیم اسناد اجاره موقوفات نسبت به چهار ماهه اول سال گذشته، رشد پنج برابری را نشان می‌دهد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همچنین فعالیت‌های عمرانی در امامزادگان، بقاع متبرکه و موقوفات را از دیگر فعالیت‌ها برشمرد و افزود:در این راستا از از سال گذشته تاکنون در 54 هزار و 434 مترمربع فعالیت عمرانی اعم از بازسازی، تعمیر و توسعه انجام گرفته که مبلغی بالغ بر 88 میلیارد ریال از محل عوائد و نذورات، خیری، وام یا بانی شخصی صورت گرفته‌ است.

عادل در ادامه گفت: با توجه به اقدامات ترویجی تبلیغی صورت پذیرفته و از ابتدای سال گذشته تاکنون، تعداد 90 موقوفه جدید با نیات مختلف در استان یزد به ثبت رسیده ‌است.

وی افزود: در حقیقت واقفین خیر اندیش در هر برهه‌ای از زمان با درک صحیح از نیاز زمان خود اقدام به این سنت حسنه كرده‌اند که امروز هم از ثمرات وقف‌شان در جهات مختلف بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به نیازهای امروزی جامعه برای وقف، تأکید کرد: موضوعاتی از قبیل آموزش و درمان،حمایت از نخبگان علمی جامعه، ازدواج و مسکن جوانان، ترویج فرهنگ شهید و شهادت و تبلیغ دین به شیوه‌های مدرن از جمله نیات نوینی است که امروز باید مورد توجه متمکنین جامعه قرار گیرد.

وی همچنین از اجرای برنامه‌های متمرکز فرهنگی قرآنی در امامزادگان و بقاع متبرکه در ایام و مناسبت‌های مختلف سال خبرداد و تأکید کرد: البته هیات امنای امامزادگان در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های مناسبتی را اجرا می‌کنند ولی برنامه‌هایی از جمله آرامش بهاری در عید نوروز، سوگواره یاس نبوی در ایام شهادت حضرت زهرا(س)، طرح نشاط معنوی ویژه ایام تابستان و دانش آموزان، طرح ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان، طرح جشن ولایت علوی در عید سعید غدیر، بصیرت عاشورایی در ماه محرم و صفر و ویژه برنامه‌های هفته وقف نیز به صورت متمرکز در امامزادگان کشور اجرا می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب امامزادگان استان یزد، گفت: اجرای بسیاری از این ویژه برنامه‌های متمرکز رتبه‌های اول تا سوم کشور را برای استان به همراه داشته‌ است.

عادل طرح تربیت حافظان قرآن کریم برای چهارمین سال متوالی را مورد اشاره قرار داد و افزود: از ابتدای این طرح بزرگ قرآنی که از سال 91 آغاز شده، بالغ بر 16هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که ثبت‌نام بالغ بر شش هزار نفر از قرآن‌آموزان از شهریور ماه سال گذشته تاکنون انجام شده‌ است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همچنین برگزاری معتبرترین مسابقات قرآنی کشور از مرحله شهرستانی تا بین‌المللی را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: در سی و هفتمین دوره این مسابقات که از سال گذشته آغاز و تا اردیبهشت‌ماه امسال در مرحله بین‌المللی دنبال شد، سه هزار و 500 نفر در مرحله شهرستان‌های استان حضور داشتند.

وي ادامه داد: از این تعداد 300 نفر به مرحله استانی و نهایتاً 29 نفر در رشته‌های مختلف و در دو بخش خواهران و برادران به مسابقات کشوری در تبریز اعزام شدند.

وی گفت: در مسابقات کشوری سال گذشته علاوه بر کسب رتبه اول در بخش خواهران و همچنین کسب رتبه سوم کشوری در بخش برادران، استاد "حسن دانش" در رشته قرائت رتبه برتر را بدست آورد و توانست در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز مقام نخست را از آن خود کند.

مدیر کل اوقاف استان اظهار کرد: البته هم اکنون نیز 17نفر از شرکت‌کنندگان رده سنی شکوفه‌های رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ و اذان در بخش خواهران و برادران به مسابقات کشوری اعزام شده‌اند که برای این عزیزان نیز آرزوی موفقیت داریم.

عادل در پايان نيز همچنین از اجرای چهارمین جشنواره ملی وقف چشمه همیشه جاری در رشته‌های وبلاگ نویسی وقف، نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای و موبایلی در حوزه وقف به میزبانی استان یزد خبر داد و افزود: ثبت‌نام در این جشنواره از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل اوقاف به آدرس yazd.awqaf.ir آغاز شده ‌است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار