مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: طی سال‌جاری آفت سنک کلزا به خوبی رصد شده و تا به امروز خسارتی از بابت این آفت نداشته‌ایم.
کد خبر: ۸۵۶۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵ 01 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،فرهاد شریفی با توجه به اهمیت کشت دانه روغنی کلزا در استان، اظهار داشت: 90 درصد روغن کشور وارداتی است، لذا ضرورت دارد این محصول استراتژیکی توسعه یابد.

وی با اشاره به توسعه کشت کلزا در استان طی چند سال اخیر، گفت: عملکرد کشاورزان استان طی سال‌های گذشته در این زمینه بالاتر از کشوری حتی در حد کشورهای اروپایی بوده که پتانسیل بالای استان برای کشت این محصول را نشان می‌دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: متاسفانه سال گذشته آفتی به نام سنک کلزا به جان مزارع کلزای استان افتاد و خسارت‌های را به این مزارع وارد کرد.

وی تصریح کرد: طی سال‌جاری این آفت را به خوبی رصد کردیم و طبق پایش‌های صورت گرفته مرحله اول مبارزه با این آفت همان مرحله زمستان‌گذر آفت بوده به اتمام رسیده و تا به امروز خسارتی از بابت این آفت نداشته‌ایم.

شریفی به کلزاکاران استان توصیه اکید کرد، گوش به زنگ باشند چرا که در هفته جاری باید منتظر موج دوم این آفت که به صورت پوره ظاهر می‌شود، باشند و ممکن است در آن دسته از مزارع که در مرحله اول به موقع مبارزه شده، نیز ظاهر شود.

تماس و مشاوره تلفنی کارشناسان جهاد کشاورزی با کشاورزان

وی ادامه داد: کارشناسان حتما با کشاورزان تماس می‌گیرند و مرحله دوم مبارزه را اعلام می‌کنند اگر در این مرحله کشاورزان به توصیه‌ها عمل کنند با موفقیت و بدون خسارت از این مرحله هم عبور خواهیم کرد.

این مسؤول به محصول گندم استان نیز اشاره‌ای داشت و گفت: استان کرمانشاه یکی از قطب‌های تولید گندم است و متاسفانه یکی از کلیدی‌ترین آفت کشور که همان سن گندم است در گندم ماست.

وی گفت: این آفت هم به دو طریق به مزارع ما خسارت وارد می‌کند اول از نظر کمی که عملکرد محصول را کاهش می‌دهد و دیگری کیفی که خاصیت نانوایی محصول را کاهش می‌دهد.

شریفی مبارزه با این آفت را هم طی دو مرحله اعلام کرد و افزود: مرحله مولد سن‌ها یا زمستان‌گذر است که کشاورزان این مرحله را با موفقیت پشت‌سر گذارنده‌اند، اما یک‌سری از کشاورزان مرحله اول را در زمان اعلام شده انجام نداده‌اند، لازم است طی هفته جاری که مرحله مبارزه با پوره‌های سن مادر است به اتمام برسانند تا ان‌شاءالله امسال هم همانند سال گذشته گندم‌های عالی به دور از سن‌زد‌گی به سیلوها تحویل دهیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار