مسوول واحد درمان سکته حاد مغزی استان زنجان گفت: بررسی‌ها بیانگر آن است که ویروس کرونا در کوتاه مدت و طی ماه‌های آینده به طور کامل رفتنی نیست که در این ارتباط همه باید برای زندگی با کرونا و هم‌زیستی با آن آمادگی داشته باشیم که این امر مستلزم رعایت فاصله اجتماعی و اقدامات پیشگیرانه است.
کد خبر: ۸۴۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴ 09 May 2020

همزیستی با کرونا در گرو رعایت فاصله اجتماعی است 

مسوول واحد درمان سکته حاد مغزی استان زنجان گفت: بررسی‌ها بیانگر آن است که ویروس کرونا در کوتاه مدت و طی ماه‌های آینده به طور کامل رفتنی نیست که در این ارتباط همه باید برای زندگی با کرونا و هم‌زیستی با آن آمادگی داشته باشیم که این امر مستلزم رعایت فاصله اجتماعی و اقدامات پیشگیرانه است.

دکتر عبدالرضا قریشی روز شنبه در این گفت و گو افزود: هرچه از زمان شیوع بیماری کرونا سپری می‌شود، اطلاعات و یافته‌های به دست آمده در خصوص آن نیز نسبت به قبل افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: پیش از این تصور بر این بود که با گرم شدن هوا، رعایت فاصله اجتماعی و ۱۴ روز دوران کمون، این بیماری به احتمال زیاد تا فروردین امسال در کشورمان ریشه‌کن شود، اما باتوجه به رفتاری که ویروس از خودش نشان داده و گذر از پیک اولیه، همچنان این روند ادامه دارد.

این متخصص مغز و اعصاب بیمارستان ولی عصر(عج) استان زنجان ادامه داد: هرچند در شهر زنجان پیک این نوع بیماری در حد بالایی قرار نداشت و با کارهای انجام گرفته یک وضعیت ثابت و شیب ملایمی حاکم بوده، اما به این مهم باید توجه داشت که این ویروس در آینده نزدیک رفتنی نیست.

وی اظهار داشت: باتوجه به میزان عفونت‌زایی زیاد و تغییر شکل بروز بیماری کرونا، واکسن‌های تولیدشده هم باید مورد راستی آزمایی قرار بگیرند که این زمان‌بر است و تا ریشه کنی کامل این ویروس باید نکات لازم همواره مورد توجه باشد.

قریشی افزود: مطالعات نشان می داد بیماری کرونا سکته مغزی را افزایش می‌دهد به این لحاظ که ممکن است درگیری قلبی ایجاد کند و از طرفی انعقادپذیری خون را نیز افزایش دهد که با این ۲ فرضیه انتظار می‌رفت در مدت شیوع بیماری کرونا این نوع سکته نیز روند صعودی داشته باشد، اما آنچه که در دنیا رخ داد، متفاوت‌تر از این قضیه بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان دامه داد: بسیاری از افراد در جامعه به ویروس کرونا مبتلا شده و بدون اینکه متوجه شوند، بهبود پیدا می‌کنند که حدود ۸۰ درصد مبتلایان، در این شرایط هستند.

وی اضافه کرد: اما برخی از افراد، ازجمله بیماران قلبی، عروقی (دارای سابقه سکته مغزی)، بیماران احتمالی قلبی، دیابتی، فشار خون و غیره علاوه بر اینکه بیش از حد در خطر ابتلا قرار دارند، علامت بیماری هم در این افراد شدیدتر است.

این متخصص مغز و اعصاب بیمارستان ولی عصر(عج) استان زنجان ادامه داد: این گروه از بیماران در صورت ابتلا به ویروس کرونا، شرایط حادتری پیدا می‌کنند و احتمال بستری آنان در آی. سی. یو نیز افزایش می یابد که در این ارتباط بیماران قلبی و عروقی باید مراقبت‌های بیشتری داشته باشند چراکه در صورت ابتلا، احتمال علامت‌دار شدن و مرگ و میر آنها بالاست.

قریشی افزود: بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان به عنوان بیمارستان معین کرونا انتخاب شده است که در این راستا همه بخش‌های بستری به ویژه مغز و اعصاب برای کاهش ابتلای بیماران به کرونا و همچنین فراهم شدن فضای کافی برای پذیرش بیماران کرونایی به تدریج به بیمارستان آیت الله موسوی زنجان منتقل و فقط واحد درمان سکته حاد مغزی در فضای جداگانه حفظ شده است.

وی خاطرنشان کرد: واحد سکته حاد مغزی بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان، از زمان شیوع کرونا فعال بوده و بیماران را پذیرش کرده که برای خدمات رسانی مطلوب نیز این واحد درمان بصورت موقت در مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی نیز راه‌اندازی شد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، تا ظهر جمعه (۱۹ اردیبهشت) ۱۰۴ هزار و ۶۹۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت ۵۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۵۴۱ نفر رسید.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار