معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: 45 میلیارد ریال برای ساخت سایت شیمی سنتز اتاق تمیز دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تخصص یافت.
کد خبر: ۸۳۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶ 27 August 2015
فرید نجفی اظهار داشت: بخش سایت شیمی سنتز اتاق تمیز دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دهم شهریور ماه امسال با حضور مسئولان استانی و وزارت بهداشت افتتاح می‌شود.

معاون تحقیقات ‌و ‌فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر دو اتاق تمیز و سایت شیمی سنتز در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و تبریز تعیین شده است، عنوان کرد: سایت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حال حاضر فعال نیست و تا یک سال و نیم دیگر راه‌اندازی می‌شود.

نجفی با بیان اینکه نخستین اتاق تمیز و سایت شیمی سنتز داروهای شیمیایی خوراکی در دانشگاه علوم پزشکی کشور در این دانشگاه ساخته شده است، افزود: این سایت در فاز نخست سه داروی مربوط به بیماری‌های مغز و اعصاب همچون آلزایمر و پارکینسون را تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه در این سایت سه داروی اعصاب و روان پرامی‌‌پکسل‌، دو‌نپزیل و دلو‌کستین در فاز نخست تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح از سه سال پیش آغاز شده و با افزایش حمایت‌ها از بخش اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در یک سال گذشته پیشرفت بیشتری داشته است.

نجفی با اشاره به اینکه ایجاد این سایت یک زیرساخت مهم برای دانشکده داروسازی و دپارتمان شیمی در دانشگاه رازی و سایر دانشگاه‌های استان محسوب می‌شود، گفت: سایت مذکور اقدام مهمی در زمینه تولید دارو است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: دانشگاه‌های استان‌های همجوار پایلوت هر گونه اقدام فناوری و ساخت داروهای شیمیایی خوراکی کارهای مربوط به تولید داروی کشوری را در کرمانشاه انجام می‌دهند.

نجفی ایجاد این سایت را به عنوان زیرساخت مهم برای دانشگاه علوم پزشکی اعلام و عنوان کرد: با ساخت این سایت حوزه فناوری در دانشگاه علوم پزشکی و به طور قطعی در حیطه دارو سازی وارد یک فاز جدیدی می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه ایجاد این سایت یکی از اولویت‌های استان است، افزود: پس از ساخت سایت با برگزاری مزایده به شرکت‌های دانش بنیان که واجد شرایط هستند سایت در راستای تولید داروهای مذکور واگذار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مکان سایت در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه واقع شده است، افزود: در روز افتتاحیه دو نفر از حوزه معاونت دارو برای تایید و اصلاح همزمان سایت بر اساس استانداردهای "جی ام پی‌" حضور دارند.

نجفی با بیان اینکه برای تولید ماده موثره داروها باید سایت ایجاد شود، گفت: از زمانی که سایت به شرکت دانش‌بنیان تحویل داده می‌شود انتظار می‌رود که به مدت یکسال مراحل ساخت سه دارو تکمیل و ظرف یکسال دو دارو وارد بازار شود و در اختیار کارخانجا‌تی که محصول نهایی دارند، قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تمام تجهیزات موجود در این سایت برای ساخت داروهای شیمیایی خوراکی به کار می‌رود، افزود: برای تولید این سه دارو در فعالیت یک ساله سایت سه ماه زمان لازم است و 9 ماه ظرفیت خالی برای تولید داروهای دیگر و مشارکت سایر شرکت‌های داروسازی وجود دارد.

نجفی با بیان اینکه در این سایت مواد شیمیایی به شکل پودر تهیه و تولید می‌شود، عنوان کرد: میزان تولید از نظر وزنی و حجمی بسیار کم است و داروها ارزش افزوده بالایی دارند و در مرکز دانشگاهی به راحتی قابل تولید است.

وی با اشاره به اینکه این سایت صرفه اقتصادی خوبی برای کشور و شرکت‌های دانش بنیان دارد، افزود: اولویت واگذاری این سایت با شرکت‌های دانش بنیان در کرمانشاه و در صورت عدم تقاضا از داخل استان به شرکت‌های سایر استان‌ها واگذار می‌شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار