معلولیت نوعی ناتوانی در انجام تمام یا قسمتی از فعالیت‌های عادی زندگی فردی یا اجتماعی است که به علت وجود نقصی ‌مادرزادی یا اکتسابی، در قوای جسمانی یا روانی ایجاد می‌شود که لازم است رعایت قوانین جامع حمایت از معلولان مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
کد خبر: ۸۳۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳ 26 August 2015
به گزارش تابناک، ضایعه نخاعی هم نوعی معلولیت است که افراد مبتلا به این عارضه‌ برای حرکت و تامین امورات زندگی نیازمند ابزار ویژه حمل و نقل هستند که ویلچر یکی از وسایل نقلیه معلولان ضایعه نخاعی است که به عنوان عضو حرکت دهنده بدن کار پا را انجام می‌دهد و کمک حال این نوع از معلولان محسوب می‌شود.
 از آنجایی که معلولان ضایعه نخاعی به خدمات ویژه نیاز دارند، با رعایت قوانین جامع حمایت از معلولان، علاه بر درمان و فیزیوتراپی لازم است فضای عمومی شهری حتی ساختمان‌ها برای تردد این جمعیت از جامعه مناسب سازی شود.
دهه اخیر با توجه به محدودیت‎‌های اعتباری دولت انجمن‌های متعددی در قالب سازمان‌های مردم نهاد به‌صورت خودجوش و مردمی ایجاد شد که بخش‌های مختلف جامعه را زیر پوشش خود قرار دادند که می‌توان گفت، به منظور حمایت از اقشار مختلف به ویژه بیماران و معلولان در کشور نیروهای مردمی سازمان یافته‌ای اقدام به توانمند سازی یا درمان معلولان برآمدند.
انجمن ضایعه نخاعی در مازندران هم از سال 79 به‌عنوان سازمان مردم نهاد در استان با مجوز بهزیستی تشکیل شد تا سایه مشکلات را از بالای سر این نوع معلولان حرکتی کم کند.  
رئیس هیئت مدیره انجمن ضایعه نخاعی  بهزیستی مازندران از وجود بیش از 700 معلول ضایعه نخاعی در استان خبرداد و گفت: در حال حاضر 676 معلول ضایعه نخاعی در سامانه اطلاعاتی انجمن به ثبت رسیدند که از ظنر وضعیت تاهل و تجرد، 39 درصد مجرد، 57 درصد متاهل و 4 درصد متارکه کردند.
بنیامین محسنی ساروی میزان سواد معلولان مازندران را 20 درصد بی‌سواد، 25 درصد ابتدایی، 6 درصد راهنمایی، 25 درصد دبیرستان، 3/2 درصد کاردانی، 9 درصد کارشناسی و 4 درصد ارشد دانست و افزود: از نظر پوشش بیمه‌ای 21 درصد تامین اجتماعی، 12 درصد روستایی، 62 درصد خدمات درمانی و بقیه فاقد هرگونه بیمه هستند.
وی با بیان اینکه اشتغال متناسب با وضعیت جسمی معلولان ضایعه نخاعی از مهمترین دغدغه این اقشار محسوب می‌شود، تصریح کرد: 8 درصد معلولان ضایعه نخاعی شاغل، 68 درصد بیکار، 18 درصد مستمری بگیر و 6 درصد مستمری بگیر زیر چتر حمایتی بهزیستی هستند که ماهیانه 50 هزار تومان حقوق و 80 درصد این قشر ماهیانه 120 هزار تومان هم حق پرستار دریافت می‌کنند.
رییس هیئت مدیره انجمن حمایت ازمعلولان ضایعه نخاعی علت اصلی معلولیت این افراد را 46 درصد تصادفات، 39 درصد سقوط از بلندی، 7 درصد مادرزادی و 10 درصد را سایر موارد تشکیل می‌دهد، خاطر نشان کرد: عمده مشکل معلولان ضایعه نخاعی نداشتن آگاهی مناسب از وضعیت و مشکلاتی که در طول زندگی برای آنان پیش می‌آید است.
این مسئول با بیان اینکه معلولان ضایعه نخاعی بخاطر نداشتن حس در اندام پشت بدن درد را احساس نمی‌کنند و بدنشان با زمین تماس دارد دچار زخم بستر می‌شود، افزود: اغلب بیماران در حین مرخص شدن از بیمارستان بدون توجه پرستار با عارضه زخم بستر مواجه هستند و توانبخشی را دچار مشکل می‌کند.
محسنی با تاکید بر اینکه به‌لحاظ کم تحرک بودن معلولان ضایعه نخاعی لازم است هر 6 ماه سونوگرافی کامل شوند تا دچار مشکل مجاری اداری و دستگاه گوارش نشوند، اظهار کرد: درمان معلولان ضایعه نخاعی به‌صورت سیستمی است که بهزیستی مازندران در اجرای طرح آزمایشی در مرکز مازندران طرح ویزیت در منزل را به‌صورت برون سپاری انجام داد.
وی به مناسب سازی معابر عمومی شهر و محل سکونت معلولان ضایعه نخاعی اشاره کرد کرد و گفت: با همکاری بهزیستی و خیران منازل معلولان کم درآمد با ایجاد رمپ مناسب سازی شد.
محسنی با بیان اینکه با انعقاد تفاهم نامه‌ای پزشکان زیادی در تخصص‌های مختلف به‌صورت رایگان با انجمن معلولان ضایعه نخاعی همکاری می‌کنند، افزود: خدمات فیزیوتراپی رایگان از مهمترین مواردی است که معلولان ضایعه نخاعی باید در طول عمر خود از آن بهره‌مند شوند.
وی همکاری کشور ژاپن با نیت خیرخواهانه و بشر دوستانه با انجمن معلولان ضایعه نخاعی مازندران را بخش مهمی از فعالیت در راه‌اندازی سالن فیزیوتراپی و ورزشی معلولان ضایعه نخاعی دانست و گفت: سفارت ژاپن با رصد کردن سایت انجمن قرارداد برای تجهیزات فیزیوتراپی را با ما منعقد کرد و در زمان مشخص وارد کشور کرد.
رئیس هیئت مدیره انجمن معلولان ضایعه نخاعی مازندران با بیان اینکه شهرداری ساری بخشی از سالن ورزشی تازه تاسیس بهروش به مساحت 217 متر را به این انجمن اختصاص داده است، افزود: طبق قرارداد با ژاپن مقرر شد تا 20 شهریور امسال سالن ورزشی تجهیز شود تا این کشور سایر حمایت‌های خود را به انجمن معلولان ضایعه نخاعی داشته باشد.
این مسئول با اشاره به اینکه خودروی حمل و نقل ون از ماشین‌آلات مورد نیاز معلولان است، اضافه کرد: سال 89 یک‌دستگاه خودروی ون به ارزش 17.5 میلیون تومان از سازمان بهزیستی خریداری شد طبق پیگیری‌های انجام شده با استانداری و بهزیستی مازندران خواستار حمایت از سوی استانداری در بازپس‌گیری مبلغ واریزی برای خودروی ون هستیم تا این مبلغ کمک حال ما در راه‌اندازی اولیه مرکز فیزیوتراپی شود.
معاون اجتماعی استانداری مازندران نیز استانداری را دستگاهی فرابخشی و ناظر دستگاه‌های اجرایی استان دانست و گفت: استانداری برای حمایت از زیرمجموعه سایر دستگاه‌های حمایتی باید از ردیف اعتباری سایر دستگاه‌ها استفاده کند.
علی شادمان با بیان اینکه استانداری مازندران دستورات لازم را برای مناسب‌سازی دستگاه‌های اجرای و معابر عمومی برای تردد معلولان ضایعه نخاعی ابلاغ کرده است، افزود: استانداری با تعامل آموزش و پرورش خدمات آموزشی را برای بی‌سوادان و کم سوادان معلول و ضایعه نخاعی در نظر می‌گیرد.
وی آموزش فنی حرفه‌ای و مهارت آموزی معلولان ضایعه نخاعی را از دیگر فعالیت استانداری به‌منظور اشتغال‌زایی این جمعیت در مازندران دانست و اضافه کرد: هماهنگی‌های لازم برای مهارت آموزی معلولان ضایعه نخاعی به‌صورت رایگان از سوی فنی حرفه‌ای انجام شد.
شادمان با اشاره به اینکه بخش مهمی از وظایف دولت از طریق سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: استانداری مازندران پیگیر تسهیل و روان‌سازی روند فعالیت‌های انجمن‌های حمایتی که به‌صورت مردمی تشکیل می‌شود است.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار