همه‌ساله با شروع شهریورماه، تب خرید لوازم مدرسه به‌ویژه کتاب‌های درسی در میان دانش‌آموزان و والدینشان به اوج می‌رسد. سازمان‌های ذی‌ربط نیز با اجرای برنامه‌هایی همچون تنظیم بازار و برپایی نمایشگاه‌های مختلف، به امر سازمان‌دهی این کار فرهنگی می‌پردازند. اما امسال در حوزه توزیع کتاب‌های درسی دانش‌آموزان قرار است کاری نو انجام شود تا در برخی مقاطع دیگر کسی برای تهیه محتوای درسی خود دربه‌در کتاب‌فروشی‌های مختلف نباشد.
کد خبر: ۸۲۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹ 24 August 2015
خرید کتاب؛ این بار الکترونیکی

به گزارش تابناک خراسان رضوی در همین راستا معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی در مصاحبه با شهرآرا از فروش کتاب‌های درسی بعضی از مقاطع تحصیلی به‌صورت الکترونیکی خبر می‌دهد و می‌گوید: در این مقاطع برای سال تحصیلی جدید، دیگر کتاب‌فروشی‌ها و لوازم‌التحریری‌ها مجاز به فروش کتاب نیستند و این کار باید از طریق سایت

www.irtexbook.com صورت پذیرد.

علیرضا کاظمی با بیان اینکه در گذشته تنها کتاب درس نقش اصلی را داشت، می‌افزاید: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش در راستای توسعه دولت الکترونیکی و شهروند الکترونیکی و به‌منظور سهولت دسترسی دانش‌آموزان به مواد آموزشی، افزایش بهره‌وری و همچنین نظارت دقیق‌تر بر امر توزیع مواد آموزشی در سطح کشور اقدام به طراحی و پیاده‌سازی سامانه الکترونیکی فروش و توزیع مواد آموزشی کرده است.

وی با بیان این که در سال ۹۴ این سامانه به‌صورت آزمایشی برای فروش و توزیع بسته‌های آموزشی پایه چهارم متوسطه (پیش‌دانشگاهی) اجرا می‌شود، متذکر شد: کتاب‌های دریافتی فقط به دانش‌آموزان ثبت‌نامی همان سال تحویل می‌شود و سایر متقاضیان کتاب‌های درسی می‌توانند با مراجعه به سایت اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی به آدرس www.chap.sch.ir ضمن دسترسی به متن کتاب‌ها از آن‌ها پرینت تهیه کرده و فروش کتاب درسی به آن‌ها مجوزی نخواهد داشت.

آغاز توزیع از ٢١ شهریور

وی همچنین از توزیع کتاب‌های درسی دانش‌آموزان از ٢١ شهریورماه امسال خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: درمجموع ۸۹۱عنوان کتاب در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ وجود دارد که از این تعداد ۴۱عنوان کتاب متعلق به مقطع ابتدایی، ۴۱عنوان در مقطع متوسطه اول، ۷۱عنوان در مقطع متوسطه دوم، ۴۶۰عنوان در مقطع فنی حرفه‌ای، ۲۵۱عنوان در مقطع کاردانش و ۲۷عنوان در مقطع پیش‌دانشگاهی است.

کاظمی با بیان این که تاکنون ۸۴۶عنوان کتاب درسی به خراسان‌رضوی وارد شده است، متذکر می‌شود: از ۱۵ فروردین، توزیع کتب ابتدایی و از اول مرداد توزیع کتب پیش‌دانشگاهی بین ادارات استان شروع شده است.

وی با تاکید بر این که در سال جدید ۱۵میلیون‌و۱۰۷هزارو۸۲۵ جلد کتاب و سی‌دی در خراسان‌رضوی بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود، می‌گوید: از این تعداد ۷میلیون‌و۴۱۰‌هزارو۱۰۰ جلد در ابتدایی و ۵‌میلیون‌و۶۹۷ هزارو۴۴۰ جلد در متوسطه اول و یک‌میلیون‌و۴۲۰هزارو۷۱۰ جلد در متوسطه دوم و ۹۳۸میلیون‌و۶۲۰ هزارو۶۲۰ جلد در فنی‌حرفه‌ای و کارودانش و ۳۵۹‌هزارو۲۴۵ جلد در پیش‌دانشگاهی است.

افزایش ۱۵‌تا‌۲۵ درصدی قیمت کتاب‌های درسی

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی از افزایش ۱۵تا۲۵ درصدی قیمت کتاب‌های درسی در سال تحصیلی جدید خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: قیمت پایه‌های چهارم، پنجم و نهم علی‌الحساب است. ولی بقیه پایه‌ها به‌طور قطعی به مدارس اعلام شده است.

وی با بیان این که توزیع آمار کتب درسی در فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش بر مبنای درخواست هنرستان‌ها و در بقیه پایه‌ها بر مبنای آمارهای ستاد انجام می‌شود، اضافه کرد: در همین راستا بهای کتاب‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش نیز به تفکیک رشته و علی‌الحساب به هنرستان‌ها اعلام شده است.

کاظمی تاکید می‌کند: اخذ هرگونه وجهی بیش از مبالغ تعیین‌شده در هر پایه غیر از حق بیمه دانش‌آموزی به‌عنوان وجه کتاب، تخلف محسوب می‌شود و مدارس و کتاب‌فروشی‌ها حق دریافت غیر از قیمت مصوب شده کتاب را ندارند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی با بیان این که این استان با وجود سه سوله منبع کتاب با کمبود کتاب مواجه نیست، خاطرنشان می‌کند: دانش‌آموزان اگر در طول سال تحصیلی با مشکل گم‌شدن کتاب مواجه شدند و کتاب موردنظر را در کتاب‌فروشی‌ها و غرفه‌های ضریح آفتاب پیدا نکردند، می‌توانند با مراجعه به انبار بلوار توس مقابل توس۱۵ کتاب موردنیاز خود را به شکل تک‌فروشی دریافت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار